شناسهٔ خبر: 68495642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری قطعی شد | روزنو

جزئیات جدید از واریز مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان در شهریورماه و همچنین از ثبت نام وام بازنشستگان تا چانه زنی ها در پرداخت همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان، عنوان مطالبی است که در چه خبر به آن می پردازیم و یادآور می شویم که همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی زمان واریزش رسیده و اکنون جزئیات را در همین صفحه بخوانید.

صاحب‌خبر -
روزنو :

محمد اسدی گفت: به جد پیگیر واریز یک میلیون تومان علی الحساب تیر ماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ نباید بین بازنشستگان صندوق‌ها تبعیض قایل شوند.

 


وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرد از شکاف و تبعیض بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی خودداری شود.


در پی واریز مبلغ یک میلیون تومان بابت علی الحساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نیز از پیگیری این تشکل عالی در راستای واریز مبلغ علی‌الحساب برای بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد که مشروح آن را در چه خبر آورده ایم.

محمد اسدی گفت: به جد پیگیر واریز یک میلیون تومان علی الحساب تیر ماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ نباید بین بازنشستگان صندوق‌ها تبعیض قایل شوند.

وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرد از شکاف و تبعیض بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی خودداری شود.


یک کارشناس با تشریح اولویت‌های دولت چهاردهم در آغاز فعالیت، بر لزوم اجرای ۴۰ درصد قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و تامین منابع و فرمت اجرایی آن تاکید کرد و گفت: در راستای شعارهای دولت،‌ مردم منتظرند نشانه‌های تغییر و تحول در رویکرد اجرایی دولت را برای تحقق مطالبات و خواسته‌های خود ببینند.

حمید حاج اسماعیلی با اشاره به آغاز هفته دولت به ارزیابی اقدامات دولت چهاردهم پرداخت و گفت: آن چیزی که اکنون مهم است و مردم منتظرند ببینند، تغییر است زیرا آقای پزشکیان با شعار تغییر وارد عرصه انتخابات شد و به همین دلیل بخشی از مردم مجاب شدند که به انتخابات اقبال نشان بدهند و شرکت کنند لذا اکنون که دولت چهاردهم شکل گرفته و شروع به کار کرده انتظار این است که نشانه‌هایی از تغییر در رویکرد اجرایی دولت برای نیازها، مطالبات و خواسته‌های مردم دیده شود.

ثبت‌نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی
همچنین ثبت‌نام برای وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی در مرحله دوم از چند روز آینده از طریق کانون‌ های بازنشستگی و دفاتر پیشخوان دولت انجام خواهد شد. این ثبت‌نام به صورت اینترنتی است و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

با این حال، تمامی ثبت‌نام‌کنندگان به شرط داشتن شرایط لازم، موفق به دریافت وام نخواهند شد. اعلام شده است که «به دلیل محدود بودن سهمیه اختصاصی نسبت به تعداد بازنشستگان و تعداد زیاد متقاضیان، تسهیلات به صورت قرعه‌کشی در سایت تأمین اجتماعی ارائه خواهد شد».

در واقع بازنشسته‌ای که واجد شرایط است بازهم باید منتظر قرعه‌کشی بماند. بازنشستگان برای شرکت در قرعه‌کشی باید شرایطی از جمله محدودیت سنی، عدم وجود چک برگشتی و عدم بدهکاری به سیستم بانکی کشور داشته باشند.

مروتی، که به عنوان یک کارگر بازنشسته شناخته می‌شود، نسبت به تأخیر در پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان کارگری انتقاد کرد.

او اظهار داشت: با وجود اینکه پنج ماه از سال گذشته است، هنوز مرحله اول وام ضروری برای بازنشستگان واریز نشده است. این بدان معناست که از ۵۰۰ هزار نفری که وعده دریافت این وام را داشتند، هنوز ۴۰ هزار نفر نیز وام خود را دریافت نکرده‌اند.

به گفته این بازنشسته کارگری، تاخیر در پرداخت وام ضروری، بازنشستگان را ناامید کرده است؛ بازنشسته‌ای که بیش از ۵ ماه برای ۳۰ میلیون تومان وام انتظار بکشد، دیگر امیدی به صندوق ندارد.


مروتی با بیان اینکه «وام ضروری، برای مواقع ضروری است و باید سریع پرداخت شود» ادامه داد: حالا مدیران تامین اجتماعی تازه به صرافت افتاده‌اند و اعلام کرده‌اند مرحله اول وام بازنشستگان در روزهای آینده واریز می‌شود.

گفتنی است، احمد اسفندیاری (معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی) اعلام کرده است طی روزهای آینده مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

شرایط دریافت وام ۳۰ میلیونی چیست؟
چندی پیش علی اکبر عیوضی، دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان تهران، در خصوص وام بازنشستگان گفت: وام مرحله اول بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تا پیش از مردادماه پرداخت خواهد شد و سایر متقاضیان واجد شرایط پس از آن می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. همچنین، تعداد افرادی که در مرحله اول وام را دریافت کرده‌اند، حدود ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور بوده است.

این شایعه که افراد دریافت کننده وام باید عضو کانون‌های بازنشستگی در مناطق و شهرستان‌های کشور باشند، سخنی کذب است و به هیچ عنوان عضویت شرط برخورداری از وام نیست. ما بارها اعلام کردیم که نیازی به عضویت در کانون برای بهره‌مندی از وام نیست و تنها وام با ثبت نام غیرحضوری برقرار می‌شود. ما حتی اعلام کردیم که اگر در سایت «شماره عضویت کانون» خواسته شده، از رقم پنج صفر «۰۰۰۰۰» استفاده کنید تا مراحل اخذ وام انجام گیرد.

عیوضی با تاکید بر اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی تحت تاثیر شایعاتی که با قصد سوء پخش می‌شود، قرار نگیرند، بیان کرد: اخذ وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی ۵ شرط اصلی دارد. اول اینکه فرد باید حقوق مستمری خود را از بانک رفاه دریافت کند و حساب داشته باشد. دوم اینکه به هیچ بانکی در کشور بدهکار نباید باشد. سوم اینکه تلفن همراهش به نام خودش باشد. چهارم اینکه چک برگشتی نداشته باشد و در نهایت در سه سال گذشته از تسهیلات بانک رفاه استفاده نکرده باشد. این‌ها قوانینی است که بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای وام گذاشتند.

چانه زنی ها در پرداخت همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان
به گزارش چه خبر، بازنشستگان در عین حال در انتظار صدور احکام جدید برای متناسب سازی و واریز مبلغ متناسب سازی مردادماه هستند.قرار است به زودی احکام حقوقی جدید بازنشستگان بر مبنای جداول محاسباتی متناسب سازی صادر شود؛ یک میلیون تومان واریز شده، علی الحساب متناسب سازی است و رقم قطعی آن بعد از محاسبات و صدور احکام حقوقی جدید مشخص می شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پس از تصویب هیأت دولت، مبلغ سه میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب کمک معیشت و متناسب‌سازی به تمامی بازنشستگان پرداخت شد که در مجموع هزینه‌ای بالغ بر ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی به همراه داشت.
میر هاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در این جلسه با اعلام آمادگی برای موضوع متناسب‌سازی، اظهار داشت که با همکاری و همفکری نمایندگان کانون عالی کشور و سازمان تامین اجتماعی، احکام متناسب‌سازی برای بازنشستگان در سایر سطوح و همچنین جامعه حداقل بگیران صادر خواهد شد. وی همچنین افزود که سازمان بر اساس طرح دو فوریتی دولت به مجلس، متناسب‌سازی برنامه هفتم را برای حداقل بگیران نیز مشابه سایر سطوح اجرا خواهد کرد.
در این جلسه توافق شد که با توجه به اجرای متناسب سازی برنامه هفتم توسعه در راستای پرداخت ۳ میلیون تومان علی الحساب به سایر سطوح و حداقل بگیران که در تیرماه صورت گرفت و نهایتاً پس از صدور احکام متناسب سازی باقیمانده ۴۰ درصد متناسب سازی درسال اول برنامه هفتم توسعه به بازنشستگان مشمول این طرح پرداخت بشود.
در این جلسه تصمیم بر این شد که به زودی احکام متناسب سازی صادر خواهد شود. با توجه به اینکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان مستمری‌بگیر و بازنشسته از خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند، اکنون تلاش این نهاد بزرگ بیمه‌ای بر اجرای درست قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان متمرکز شده است.
موسوی درباره روند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش این سازمان افزود: پس از مصوبه هیأت دولت، مبلغ سه میلیون تومان علی‌الحساب کمک معیشت و متناسب‌سازی برای همه بازنشستگان پرداخت شد که در مجموع بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین ‌اجتماعی هزینه داشت.
از طرفی برنامه هفتم و قانون برنامه بودجه درباره متناسب‌سازی تکالیفی را مشخص کرده که اجرای مُر قانون در این مورد وظیفه ماست و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد.
همین موضوع نشان می‌دهد که اراده سازمان تأمین اجتماعی بر اجرای قانون و رسیدن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به حقوق قانونی خود در بخش متناسب‌سازی حقوق است زیرا به محض ابلاغیه هیأت دولت مبالغی بابت علی‌الحساب به حقوق همه گروه‌های تحت پوشش واریز شد و همچنان تلاش‌ها برای اجرای کامل آن نیز در حال انجام است.
با توجه به اینکه اجرای متناسب‌سازی یکی از مطالبات جدی بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود و در برنامه هفتم توسعه اجرای این قانون در سه مرحله و در سه سال به تصویب رسیده که براساس آن ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۳ و ۶۰ درصد دیگر در سال آینده و ۳۰ درصد دیگر آن در سال ۱۴۰۵ اجرایی شود، بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور نیز برنامه‌ریزی‌های در این زمینه داشته و دارد.
براساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان این نهاد بیمه‌گر گفت: در تأمین ‌اجتماعی پیش از این در دو دوره متناسب‌سازی مستمری انجام شده است. در این دوره هم زمانی که این سازمان، علی‌الحساب همسان‌سازی را مطابق مصوبه دولت پرداخت کرد؛ به معنای آن است که این فرایند در تأمین ‌اجتماعی آغاز شده است.
او ادامه داد: ما بر اساس آن چیزی که در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحیه آن، به ما تکلیف شده متناسب‌سازی را برای بازنشستگان اجرا خواهیم کرد. اعتقاد ما این است که متناسب‌سازی باید برای همه گروه‌های بازنشستگان هم حداقل‌بگیران و هم سایر سطوح اجرا شود. به همین منظور کارگروه مشترکی با کانون عالی بازنشستگان، برای تعیین نحوه اجرا و احکام و شرایط مالی و سایر شرایط تشکیل داده شد که باید کار سرعت داده شود.
البته منابع ما محدود است ولی آنچه در قانون آمده باید انجام بدهیم تا حداقل بخشی از مطالبه بحق بازنشستگان درباره معیشت پرداخت شود.

نظر شما