شناسهٔ خبر: 68490534 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

زرندی یا سلیمانی، چه کسی سکان دار ایدرو می شود؟ | صنعت خودرو چشم انتظار تصمیم وزیر صمت

شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که «سید محمد اتابک» وزیر صمت دولت چهاردهم دو گزینه جدی یعنی «سید جواد سلیمانی» و «سعید زرندی» را برای سکان داری ایدرو روی میز دارد.

صاحب‌خبر -

امید محمدی؛ بازار: شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که «سید محمد اتابک» وزیر صمت دولت چهاردهم دو گزینه جدی یعنی «سید جواد سلیمانی» و «سعید زرندی» را برای سکان داری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) روی میز دارد. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاثیر جدی در رشد و ارتقا صنعت خودرو دارد؛ چرا که تدوین و اجرای بخشی از سیاست های صنعتی برای جاده مخصوص در این سازمان انجام می شود. انتخاب «رئیس هئیت عامل ایدرو» توسط وزیر صمت می تواند وضعیت جاده مخصوص را تغییر و در برنامه تولید سال جاری اثرگذار باشد. در اینجا باید یادآور شد که تعلل در سکان داری ایدرو نیز می تواند اثر عکس نسبت به روند تولید صنایع خودروسازی داشتنه باشد.

زرندی یا سلیمانی، چه کسی سکان دار ایدرو می شود؟ | صنعت خودرو چشم انتظار تصمیم وزیر صمت

سوابق کاری زرندی بیانگر آن است که اگر سکان دار «ایدرو» شود، می تواند استراتژی مناسبی را جهت نوسازی صنایع، بهبود شرایط تولید و هماهنگی میان دستگاه ها ذیربط تدوین و اجرا کند

نگاهی به سوابق زرندی در وزارت صمت

«سعید زرندی» یکی از گزینه های محتمل «ریاست هئیت عامل ایدرو» معرفی می شود؛ زرندی فارغ التحصیل مدیریت دولتی گرایش توسعه در مقطع دکتری از دانشگاه علامه طباطبایی است. نامبرده دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران را نیز در سوابق تحصیلی خود دارد، بنابراین می توان گفت که نقطه اشتراک همکاری با «سید محمد اتابک» وزیر صمت دولت چهاردهم را دارد.

زرندی در کارنامه کاری خود مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، عضو شوراهای بیرونی وزارت صمت مانند شورای بورس و شورای پول اعتبار، مدیرعاملی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام، معاون طرح و برنامه وزیر صمت و جانشین وزیر در کمیسیون اقتصادی دولت و شورای اقتصاد مقاومتی را دارد. باتوجه به اینکه زرندی با تشکیل استان البرز اولین رییس صنایع و معادن این استان بود و در وزارت صمت نیز فعالیت های در راستای تدوین سیاست های صنعتی داشت، می تواند وضعیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بهبود بخشد.

سوابق کاری زرندی بیانگر آن است که اگر سکان دار «ایدرو» شود، می تواند استراتژی مناسبی را جهت نوسازی صنایع، بهبود شرایط تولید و هماهنگی میان دستگاه ها ذیربط تدوین و اجرا کند.

زرندی یا سلیمانی، چه کسی سکان دار ایدرو می شود؟ | صنعت خودرو چشم انتظار تصمیم وزیر صمت

انتخاب سلیمانی به عنوان «رئیس هئیت عامل ایدرو» می تواند به «سید محمد اتابک» وزیر صمت در بهبود تولید و تنظیم بازار خودرو کمک شایانی کند

سلیمانی با خودرو به ایدرو می رود؟

«سید جواد سلیمانی» دومین گزینه محتمل سکان داری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، سلیمانی دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی است. نامبرده در سوابق تحصیلی خود مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد را نیز دارد.

«سید جواد سلیمانی» یکی از چهره های خودروسازی در جاده مخصوص است، وی در کارنامه کاری خود مدیریت عامل گروه خودروسازی سایپا، قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعاملی پتروشیمی تبریز و امیرکبیر، قائم مقام مدیرعامل شرکت مگاموتور، ریاست هیات مدیره شرکت ایران خودرو در بلاروس و سنگال و و ریاست هیات مدیره سایپا یدک را دارد.

انتخاب سلیمانی به عنوان «رئیس هئیت عامل ایدرو» می تواند به «سید محمد اتابک» وزیر صمت در بهبود تولید و تنظیم بازار خودرو کمک شایانی کند.

اگر وزیر صمت براساس برنامه‌ ای که در مجلس جهت بهبود صنعت خودرو ارائه کرد بخواهد عمل کند، باید مدیری را فارغ از سهم خواهی‌ های سیاسی جهت سکان داری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتخاب کند

تلاش جاده مخصوصی ها برای تصاحب صندلی ایدرو

گفته می شود؛ برخی از مدیران معزول در جاده مخصوص که کارنامه کاری درخشانی نیز ندارند، طی روزهای اخیر تلاش فراوانی جهت تصاحب صندلی ریاست هئیت عامل ایدرو داشتند. از سوی شنیده می شود که رئیس هیئت مدیره یک واحد بزرگ خودروسازی در کشور نیز اخیرا تلاش های برای سکان داری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام داده است. اگر این شنیده ها در جاده مخصوص صحت داشته باشد، باید پس از انتخاب رئیس هئیت عامل ایدرو، وزارت صمت برخورد مناسبی با این افراد داشته باشد.

اگر وزیر صمت براساس برنامه‌ ای که در مجلس جهت بهبود صنعت خودرو ارائه کرد بخواهد عمل کند، باید مدیری را فارغ از سهم خواهی‌ های سیاسی جهت سکان داری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتخاب کند. چرا که تغییر ریاست هئیت عامل ایدرو منجربه تغییر مدیریت در سطوح مختلف صنایع از جمله خودروسازی خواهد شد. «صنعت خودرو» به علت فقدان استراتژی یا سند بالادستی همواره به عنوان پاشنه آشیل وزارت صمت معرفی می شود، انتخاب فرد اصلح برای هدایت ایدرو می تواند بخشی از مشکلات این صنعت در وزارت صمت را حل کند. شاید زرندی یا سلیمانی جهت بهبود صنعت خودرو در دولت چهاردهم بتوانند به «سید محمد اتابک» وزیر صمت، کمک کنند.

نظر شما