شناسهٔ خبر: 68489418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

تداوم واردات هواپیما/ ۲ فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد

زهره آقاجانی

۲۷ مردادماه سال‌جاری، دو فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد اما افزایش تعداد صندلی در راستای واردات اهمیت بالاتری دارد. همچنین توسعه ناوگان هوایی باید تداوم یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که سیاست دولت در بخش توسعه ناوگان هوایی در سال ۱۴۰۲ روشن است و عدد قابل توجهی هواپیما پیش‌بینی شده تا خریداری و وارد کشور شود. همچنین وی پیش‌تر گفته بود که «از ابتدای دولت سیزدهم، ۵۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده که به «مرور» وارد چرخه پرواز می‌شود، اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که در حال حاضر تنها ۱۸۰ هواپیمای فعال در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست دارد.»

بر اساس این گزارش، بازار عرضه و تقاضای بلیت هواپیما تعادل ندارد، با توسعه و واردات ناوگان هوایی ایران تا حدود زیادی می‌توان به این بازار تعادل بخشید. بازار عرضه و تقاضای بلیت هواپیما تعادل ندارد و با توسعه و واردات ناوگان هوایی ایران تا حدود زیادی می‌توان به این بازار تعادل بخشید؛ همچنین، دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده‌های زمین گیر» به خط پروازی درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حمل‌ونقل هوایی بود.

از ابتدای سال گذشته ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین گیر شناسایی شده است که دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی در نظر داشت تا برنامه اورهال مجدداً این پرنده‌ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند و بر اساس آمار از این مسیر نیز در سال گذشته و امسال چندین فروند هواپیما پس‌از چندین سال زمین‌گیری وارد چرخه پروازی شده است.

سازمان هواپیمایی طی ۲ سال گذشته اعلام کرده است که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی‌ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می‌دهد و بر این اساس بخشی از برنامه توسعه ناوگان هوایی کشور مربوط به خرید ناوگان دست دوم می‌شود، در سال گذشته ۵۰ فروند هواپیما با میانگین سنی ۱۹ سال وارد کشور شدند.

لازم به ذکر است، دولت چهاردهم باید برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان هوایی کشور در دستور کار دهد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.‌ دولت چهاردهم باید برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان هوایی کشور در دستور کار دهد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.

از سوی دیگر، در دی‌ماه سال گذشته شاهد شیوه جدید افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها بودیم به طوری که ایرلاین‌ها به صورت کاملاً خودسرانه قیمت بلیت را افزایش دادند اما چون با مخالفت مسؤولان سازمان هواپیمایی و تعزیرات مواجه شدند بلیت‌های عرضه شده را به یکباره کنسل کرده و هواپیمای جایگزین هم برای مسیرهای پروازی که برایش بلیت فروخته بودند، قرار نمی‌دادند.

زمانیکه به سایت‌های فروش بلیت مراجعه می‌کردیم با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت در برخی از مسیرهای پروازی مواجه می‌شدیم و این موضوع موجب شده بود تا شرکت‌های هواپیمایی به دنبال خواسته خود که همان افزایش قیمت بلیت است باشند، حتی به قیمت کنسل کردن مسیر پروازی که برایش بلیت فروخته شده بود.

ایرلاین‌ها با انجام چنین روش‌هایی برای آزادسازی قیمت بلیت در برابر قانون مقاومت می‌کردند تا اینکه در تیرماه سال‌جاری طبق دستور دیوان عدالت اداری قیمت‌گذاری نرخ بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد و برعهده خود شرکت‌های هواپیمایی گذاشته شد.

همچنین با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سود ایرلاین‌ها افزایش می‌یابد در نتیجه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم اعلام کرد که واردات هواپیما برعهده شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود و برهمین اساس نیز، دو فروند هواپیما در مردادماه امسال وارد کشور شد و هم‌اکنون درحال طی کردن، مراحل اورهال است.

تداوم واردات هواپیما/ ۲ فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد

دو فروند هواپیما وارد کشور شد

در این راستا، سعید چلندری مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: زمانیکه خبر واردات هواپیمای جدید به کشور اعلام می‌شود، عموم افراد می‌گویند پس چرا بازار عرضه و تقاضای بلیت به تعادل نمی‌رسد و همچنان کمبود بلیت در بازار وجود دارد اما تعداد واردات هواپیما مهم نیست اینکه به چه تعداد صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه می‌شود، مهم است، تعداد واردات هواپیما مهم نیست اینکه به چه تعداد صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه می‌شود، مهم است. باید بدانیم به همان تعداد که هواپیما وارد می‌شود از سوی دیگر تعدادی نیز از چرخه سرویس‌دهی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال، یک هواپیما زمانیکه وارد مدار فعالیت می‌شود، تنها ۵۰ صندلی دارد اما یک هواپیمای دیگر وارد کشور می‌شود که ۲۴۰ صندلی به میزان ظرفیت فعلی بازار هوایی اضافه می‌کند. دو فروند از این هواپیماها در تاریخ ۲۷ مردادماه امسال وارد کشور شد اما پروسه رجیستری و ثبت ناوگان زمان‌بر خواهد بود و ممکن است سه الی چهار ماه زمان بخواهد تا وارد چرخه پروازی شود.‌
دو فروند از این هواپیماها در تاریخ ۲۷ مردادماه امسال وارد کشور شد اما پروسه رجیستری و ثبت ناوگان زمان‌بر خواهد بود و ممکن است سه الی چهار ماه زمان بخواهد تا وارد چرخه پروازی شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: مراحل واردات هواپیما دشوار است، زیرا زمانیکه این هواپیماها وارد کشور شد سریعاً به آشیانه‌های فرودگاه انتقال پیدا کرد تا مورد دید عموم مردم قرار نگیرد و روند اورهال و احیای این هواپیماها انجام شود؛ تعارف نداریم، ایران در تحریم‌های ظالمانه قرار داد، نه تنها از سوی کشور آمریکا، بلکه دیدگاه کشورهای دیگر این است تا کار را برای ما سخت کنند اما بی‌شک در برابر تحریم و سخت‌گیری‌ها، توانمندی ما بیشتر می‌شود.

چلندری گفت: با توجه به واردات هواپیماها، توانستیم بالانس صندلی‌ها را حفظ کنیم و از سوی دیگر درصدی هم افزایش دهیم اما بی‌انصافی است که بگوییم مردم مانند گذشته در هنگام تهیه بلیت دچار مشکل هستند، البته مقداری سطح توقع عموم مردم بالا رفته، زیرا در سال‌های گذشته بیشتر زائرین به صورت زمینی به نجف می‌رفتند اما امروزه دوست دارند با ناوگان هوایی مشرف بشوند؛ همچنین با توجه به خدمات بسیار خوبی که در بخش هوایی به مسافرین ارائه می‌شود، روز به روز تقاضا بیشتر می‌شود و مردم بر این باورند که هنوز عرضه و تقاضا با مشکل مواجه است.

تداوم واردات هواپیما/ ۲ فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد

نیاز توسعه سه برابری ناوگان هوایی کشور نسبت به آمار فعلی

بر اساس اعلام مهرداد بذرپاش، در دولت سیزدهم توسعه ناوگان هوایی یکی از شاخص‌های اصلی بود و براساس آمار سازمان هواپیمایی کشور تعداد چشمگیری ناوگان وارد کشور شد و توسعه ناوگان در دولت چهاردهم نیز باید ادامه‌دار باشد و واردات هواپیما در تایپ و انواع مختلف برعهده شرکت‌های هواپیمایی سپرده شد و توسعه ناوگان باید بیشتر از میزان تقاضای بازار باشد. ناوگان هواپیمایی کشور از فرسودگی رنج می‌برد، در نتیجه باید شرایط نوسازی ناوگان فراهم شود و نیاز فعلی صنعت هوایی سه برابر ناوگان فعلی است.‌ ناوگان هواپیمایی کشور از فرسودگی رنج می‌برد، در نتیجه باید شرایط نوسازی ناوگان فراهم شود و نیاز فعلی صنعت هوایی سه برابر ناوگان فعلی است.

خرید هواپیما باید مستمر باشد

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به واردات و توسعه ناوگان هوایی کشور، گفت: با توجه به شرایط تحریمی علیه کشورمان سن ناوگان‌های خریداری شده قطعاً بالا خواهد بود و همین دلیل هواپیماهای خریداری شده موردهای مناسبی نخواهند بود و شرکت‌های هواپیمایی باید در چهارچوبی که می‌توانند تحریم را دور بزنند ناوگان خریداری کنند.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تاکید کرد: البته از قیمت بلیت هواپیماها نیز نباید غفلت کرد، به هر میزان که قیمت بلیت مناسب‌تر باشد توان خرید مردم نیز افزایش خواهد یافت. زمانی که قیمت‌گذاری بلیت دستوری باشد طبیعتاً مجوزی به شرکت‌های هواپیماهایی صادر نمی‌شود که هواپیمای مناسب را خریداری کنند به این دلیل که باید پول بیشتری را پرداخت کند در نتیجه هواپیمایی را خریداری می‌کند که قیمت مناسب‌تری نسبت به وضع موجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت موجود هواپیماها با میزان تقاضا همخوانی ندارد و زمانی که ناوگان متناسب با نیاز خریداری نشود موجب می‌شود تا تقاضا بیشتر از میزان عرضه در بازار باشد زیرا هواپیماهای خریداری شده نیاز بازار را پاسخ نمی‌دهد.

منظری افزود: تعداد هواپیماهایی که در دولت سیزدهم خریداری شده برای اینکه وارد خط سرویس‌دهی شود قطعاً زمان‌بر خواهد بود زیرا چک و بررسی هواپیماها نیاز به بازه زمانی طولانی خواهد داشت و امنیت مسافرین حین پرواز قطعاً خط قرمز سازمان هواپیمایی کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: خرید هواپیما به صورت مستمر باید توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام شود تا میزان عرضه و تقاضای طی مدت‌های آتی به تعادل برسد و مسافرین امکان خرید بلیت را در هر زمان نیز داشته باشند.

نظر شما