شناسهٔ خبر: 68485376 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شانس کمتر گزینه آمریکایی؛

یک قدم تا انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال/گزینه ایتالیایی روی نیمکت

سیده فرزانه شریفی

فدراسیون والیبال که مدتهاست به دنبال انتخاب سرمربی جدید تیم ملی است مذاکرات فشرده خود را با دو گزینه دنبال کرده اما به نظر می رسد شانس یک ایتالیایی برای نشستن روی نیمکت بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران به مرحله نهایی رسیده و طبق اعلام رئیس فدراسیون والیبال ایران ۱۵ شهریورماه سرمربی تیم ملی والیبال ایران مشخص خواهد شد. پس از اینکه تیم ملی والیبال ایران آخرین فرصت المپیکی شدن را در لیگ ملت‌های والیبال با «موریس موتا پائز» از دست داد؛ این سرمربی با دستور رئیس فدراسیون از سمت خود اخراج شد و در هفته پایانی این مسابقات هدایت تیم به پیمان اکبری واگذار شد.

پس از آن هم میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال از وعده جذب مربی طراز اول خارجی خبر داد که پروسه جذب سرمربی خارجی قبل از المپیک شروع شد اما در آن مقطع زمانی به دلیل پیش رو بودن المپیک و عدم تمایل مربیان به مذاکره، به بعد از المپیک موکول شد. در نهایت رایزنی‌های فدراسیون والیبال با گزینه‌های مورد نظر ادامه پیدا کرد و حالا به مراحل پایانی خود رسیده است.

یکی از جدی‌ترین گزینه‌های هدایت تیم ملی «مندز» بود که البته او به دلیل دستمزد بالا از لیست گزینه‌ها خارج شد. «خاویر وبر»، «رنان دال زوتو»، «روبرتو پیاتزا» دیگر گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران بودند که رئیس فدراسیون با همه آن‌ها مذاکره کرده که «خاویر وبر» و «روبرتو پیاتزا» دو گزینه جدی فدراسیون والیبال هستند که به نظر می‌رسد فدراسیون در تلاش است تا نظر «روبرتو پیاتزا» را برای هدایت تیم ملی جذب کند.

پیاتزا ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی والیبال هلند بود که پس از المپیک قراردادش با این تیم به پایان رسیده و حالا جدی‌ترین گزینه برای هدایت تیم ملی والیبال ایران است. پیاتزا سرمربی ایتالیایی رنک دوازدهم والیبال جهان است و سرمربی باشگاه میلانو ایتالیا را هم در کارنامه خود دارد. البته پیاتزا پیش از لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ جز گزینه‌های تیم ملی والیبال ایران بود، اما در آن زمان با بیان یک شرط عجیب و غریب مبنی بر اینکه به صورت همزمان در لیگ ملت‌های والیبال، هم هدایت تیم ملی والیبال هلند و هم هدایت تیم ایران را برعهده داشته باشد از لیست گزینه‌ها خارج شد چرا که این موضوع مورد موافقت مسئولان وقت فدراسیون والیبال قرار نگرفت.

حالا در دور جدید مذاکرات، روبرتو پیاتزا سرمربی سابق تیم ملی والیبال هلند گزینه جدی است که فدراسیون والیبال تمایل زیادی برای انتخاب او دارد. «خاویر وبر» هم سال‌ها در تیم ملی آمریکا دستیار «جان اسپرای» بزرگ بوده اما به نظر می‌رسد فدراسیون والیبال تمایل به انتخاب یک سرمربی دارد تا یک دستیار!

البته پیمان اکبری و توتولو دو گزینه ثابت و همیشگی در کادر فنی تیم ملی والیبال ایران خواهند بود که پیش از این از سوی رئیس فدراسیون والیبال مطرح شده بود. تقوی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره حضور ثابت پیمان اکبری و توتولو در کادر فنی تیم ملی والیبال ایران گفته بود: «ما نمی‌توانیم مربی جوان کم تجربه بیاوریم و در تیم ملی بزرگسالان بگذاریم تا یاد بگیرد. تیم ملی بزرگسالان جای آموزش نیست. آنهایی که می‌گویند پیمان اکبری، بهروز عطایی، فلان مربی نباشد پس چه کسی باشد؟ من باید بهترین مربیان را بگذاریم. توتولو هم جزو کمک مربیان بزرگ دنیاست. بله پیمان اکبری قطعاً جزو گزینه‌های ما خواهد بود. امیر خوش خبر قطعاً سرپرست خواهد بود. مربی خارجی نمی‌تواند دستیار ایرانی نخواهد چون مربی من روحیات بازیکنان را می‌شناسد. پائز اصلاً روحیات بازیکنان را نمی‌شناخت و از کمک تیم فنی را قبول نمی‌کرد. ما مجموعه‌ای از مربیان را معرفی می‌کنیم که قطعاً پیمان اکبری، رضا تندروان و محمد ترکاشوند جزو آنها هستند و باید از بین آن‌ها کسی را انتخاب کند.»

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رایزنی‌ها به مراحل پایانی رسیده و فدراسیون والیبال هم تمایل به انتخاب پیاتزا دارد؛ در صورت موافقت نهایی او هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده خواهد گرفت و پیمان اکبری و توتولو هم به عنوان دستیار در کنار او در تیم ملی والیبال ایران خواهند بود. در صورتی که پیاتزا به هر دلیلی با فدراسیون والیبال ایران به توافق نرسید؛ «خاویر وبر» دیگر گزینه جدی برای هدایت تیم ملی خواهد بود.

نظر شما