شناسهٔ خبر: 68480644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برگزاری آیین سنتی مذهبی چلشتم در آقا علی عباس

آیین سنتی مذهبی چلشتم در آقاعلی عباس بادرود با حضور خیل عظیم زائران حسینی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، آئین سنتی مذهبی "چلشتم" 48 روز پس از واقعه عاشورا و مصادف با 28 صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و ایام شهادت امام رضا‌(ع) در آستان مقدس آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) برادران بزرگوار امام رضا(ع) با حضور جمع کثیری از عزاداران و عاشقان اهل‌بیت(ع) برگزار شد.

آیین چلشتم مراسمی است که 48 روز بعد از واقعه عاشورا و در 28 صفر در آستان مقدس آقا علی عباس (ع) بادرود با حضور خیل کثیر عزاداران و سوگواران رحلت پیامبر اعظم و امام حسن مجتبی(ع) هر سال برگزار می‌شود.

جمعیت عاشق ولایت و امامت در این روز از اقصی نقاط میهن اسلامی در قالب هیئت‌های عزاداری به زنجیرزنی و سینه‌زنی می‌پردازند و در ماتم مظلوم مدینه امام حسن مجتبی(ع) و نبی اکرم(ص) اشک می‌ریزند.

روز 28 صفر هر سال که در نزد اهالی بادرود به چلشتم معروف است و آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس، این بزرگواران پذیرای خیل کثیری از  زائران عاشق و دردمندان سراسر کشور و عزاداران است.

طبق نقل‌ها حضرت آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (ع) در روز 28 صفر به بادرود وارد شدند و به همین دلیل مردم این روز را روز مخصوص زیارتی این امامزادگان برمی‌شمارند و برپایی موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، راه‌پیمایی، قرائت زیارت امین‌الله، مداحی در سوگ خاتم پیامبران، زنجیرزنی و سینه‌زنی از برنامه‌هایی است که در قالب این آیین برگزار می‌شود.

افراد زیادی از ارادتمندان اهل بیت (ع) از شهرهای نطنز، کاشان، آران و بیدگل و اردستان و سایر شهرهای مجاور در این روز به این مکان مقدس مشرف شده و عزاداری می‌کنند و این آیین در سال 1395 با شماره 1203 در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/804/

نظر شما