شناسهٔ خبر: 68474861 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ارباب نیا خبر داد؛

آغاز مرمت کاخ مروارید/ ارتقا سیستم‌های حفاظتی

فاطمه کریمی

معاون میراث فرهنگی استان البرز از شروع فاز مرمتی ۱۴۰۳ کاخ مروارید خبر داد و گفت: در این فاز ارتقای سیستم‌های حفاظتی، ایزوگام برخی اتاق‌ها و بهسازی سرویس‌های بهداشتی محوطه مد نظر قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ارباب‌نیا با اشاره به آغاز فاز مرمتی جدید کاخ مروارید در هفته دولت، اظهار کرد: مرمت کامل کاخ مروارید در شرایط فعلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد اما اعتباراتی که در سال برای مرمت این کاخ اختصاص می‌یابد قطره چکانی است که نمی‌توان کار مرمتی شاخصی انجام داد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز ادامه داد: با اعتبارات اختصاص یافته کنونی، تنها می‌توان مناطقی را که احساس خطر بیشتری در مورد آن‌ها وجود دارد و یا برای استفاده عموم مورد نیاز است، مرمت و بهسازی کرد.

وی با اشاره به اولویت اقدامات امسال در کاخ مروارید اظهار کرد: امسال با اعتبارات در نظر گرفته شده، اقداماتی از جمله ارتقا حفاظت و امنیت محوطه و کاخ همچنین بازسازی سقف و ایزوگام برخی اتاق‌ها که مورد نفوذ آب باران قرار می‌گیرند، مد نظر قرار دارد.

به گفته ارباب‌نیا از دیگر اقداماتی که امسال در کاخ مروارید صورت می‌گیرد، بهسازی سرویس‌های بهداشتی است که در سال‌های گذشته در این محوطه برای استفاده بازدیدکنندگان احداث شده است.

کاخ مروارید توسط وسلی پیترز طراحی شده و توسط بنیاد فرانک لوید رایت با هزینه یک میلیون دلار، بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار ساخته شده است. معماری بنا با فرم حلزونی و با نورگیرهای به شکل دانه‌های مروارید اجرا شد. ضلع شمالی کاخ دریاچه‌ای به شکل باله‌های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است. کاخ مروارید در بهمن سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نظر شما