شناسهٔ خبر: 68474847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

حماس: بر اساس شروط جدید نتانیاهو مذاکره نمی‌کنیم

مسئول پرونده مذاکرات در جنبش حماس اعلام کرد که مقاومت فلسطین در موضوع مذاکرات، تن به شروط جدید نتانیاهو نخواهد داد.

صاحب‌خبر -

«خلیل الحیه»، نائب‌رئیس حماس در غزه و مسئول پرونده مذاکرات در این جنبش اعلام کرد: امکان این امر وجود داشت که شش اسیر کشته شده، زنده به خانه‌هایشان بازگردند اما نتانیاهو موجب قتل آنها شد.

الحیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: نتانیاهو گفت محور فیلادلفیا مهم‌تر از اسرا است و پرونده آنها را فدا کرد زیرا اهمیتی برایش نداشت.

وی گفت: ما در پی درخواست طرف قطری به خانواده «هیرش» اسیر دارای تابعیت آمریکایی نسبت به سلامت وی اطمینان خاطر دادیم اما بعدا تماس ما با این اسیر و محافظانش قطع شد و اکنون وی در زمره اسرای کشته شده قرار دارد.

این عضو ارشد حماس افزود: نتانیاهو همه نرمش‌های ما در مورد تعداد اسرایی که قرار بود به‌عنوان بخشی از توافق روزانه آزاد شوند، رد کرد.

الحیه تصریح کرد: ما با پیشنهاد اشغالگران که از سوی بایدن مطرح و شورای امنیت هم آن را تایید کرد، موافقت کردیم اما پاسخ صهیونیست‌ها، حمله به رفح و گذرگاه آن بود.

وی گفت: پاسخ نتانیاهو به پذیرش این پیشنهاد از سوی ما آمیخته با فریبکاری و تحمیل شروط جدید بود که شامل باقی ماندن ارتش اشغالگر در محور فیلادلفیا و نتساریم و مخالفت با آزادی اسرای سالخورده و محکوم به حبس اسد ما بود.

مسئول پرونده مذاکرات حماس ادامه داد: دولت آمریکا دو مسیر متفاوت را طی می‌کند از یک سو به دنبال توافق است اما هیچ فشاری بر اسرائیل اعمال نمی‌کند و از طرفی دیگر نوعی خوش‌بینی کاذب درخصوص نزدیک بودن حصول توافق ایجاد می‌کند.

وی گفت: موضوع مذاکرات اکنون، شروط جدید نتانیاهو است اما حماس تن به این مذاکرات بر اساس شروط جدید نخواهد داد، تصمیم حماس و رهبری جنبش این است که از پیشنهاد دوم ژوئیه کوتاه نیاید و بدون عقب‌نشینی کامل اسرائیل از دو محور فیلادلفیا و نتساریم هیچگونه توافقی در کار نخواهد بود.

الحیه درخصوص اوضاع کرانه باختری هم گفت: کشتارها، یورش‌ها و ویرانگری‌ها در کرانه باختری موید این مطلب است که کابینه نتانیاهو به هیچ عنوان موجودیت مردم ما را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی افزود: اوضاع بیانگر آن است که سراسر کرانه باختری ملتهب خواهد شد و کابینه نتانیاهو به دنبال آتش‌افروزی در همه منطقه است.

نائب رئیس حماس در غزه تصریح کرد:کابینه نتانیاهو می‌خواهد با عملیات خود در کرانه باختری مردم ما را از دستیابی به حقوق مشروع خود مایوس کند.

وی تاکید کرد: وضعیت در غزه با کرانه باختری متفاوت است و مردم ما در آنجا با همه ابزارهای ممکن با اشغالگران و شهرک‌نشینان مقابله می‌کنند و مقاومت در هر دو منطقه برای ناکام گذاشتن اهداف اشغالگران در تلاش است.

فارس

نظر شما