شناسهٔ خبر: 68467622 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مش توری فلزی یا مش ساختمانی چیست؟

صاحب‌خبر -

در واقع مش میلگرد (مش توری فلزی ساختمانی) از اتصال چندین میلگرد عمود و افقی در هم ساخته می‌شود. بیشترین کاربرد این مصالح تقویت بتن در ساختمان سازی در طول مش بندی است. اما واقعا منظور از توری مش ساختمانی چیست؟ و انواع آن شامل چه مواردی هستند؟!

مش توری که یکی از انواع توری فلزی به حساب می‌آید، از محصولات پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است که با استفاده از میلگرد ساده یا آجدار ساخته می‌شود.
در این صفحه به تعریف چیستی مش ساختمان می‌پردازیم. در ابتدا این مورد را شرح می‌دهیم که اصلا منظور از مش در ساختمان چیست؟ پس از تعریف این محصول، به صورت دقیقتر وارد توضیح انواع توری مش، کاربرد مش فلزی و سایر اطلاعات مرتبط می‌شویم. با ما همراه باشید.

منظور از توری مش ساختمانی چیست؟

در جواب این سوال که مش توری چیست، می‌توان گفت به طور کلی مش توری شبکه‌ای از میلگردها است که به صورت عمود بر هم به یکدیگر جوشکاری شده‌اند. کاربرد مش در ساختمان بسیار گسترده است، اما اصلی‌ترین موارد استفاده از مش در ساختمان سازی مش بندی و تقویت بتن می‌باشد.

مش توری فلزی یا مش ساختمانی چیست؟

در صنعت ساخت و ساز با مش بندی فونداسیون، مش بندی کف سوله، مش بندی کف پارکینگ و ... یا به صورت کلی مش گذاری در ساختمان مرسوم است و این عملیات باعث افزایش چشمگیری استحکام سازه می‌شود. حال که با تعریف مختصری از توری مش جوشی آشنا شدید، بد نیست از این مصالح پرکاربرد بیشتر و بیشتر اطلاعات کسب کنید.
از این جهت ما در ادامه به جدولی جهت بررسی کلی این محصول فلزی پرکاربرد فلزی پرداخته‌ایم، تا شما با مشاهده آن در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات کلی دریافت نمایید.

جدول ویژگی، کاربرد، مشخصات مش ساختمانی در یک نگاه

در اولین گام برای معرفی مش توری (مش جوشی) گریزی می‌زنیم به جدول زیر که در آن اطلاعات مفید و جامعی از شبکه مش فولادی قرار دارد. در جدول زیر می‌توانید انواع، ضخامت، عرض، طول، ابعاد چشمه و کاربرد مش توری را مشاهده کنید.

توری مشبک فلزی (مش توری فلزی)

ویژگی

مقدار

انواع

گالوانیزه، سیاه، استیل

ضخامت

2.5 الی 12 میلی متر

عرض

100 الی 250 سانتی متر

طول

1 الی 9 متر

ابعاد چشمه

8*8 الی 40*40

کاربرد

اجرای فونداسیون، کفسازی، احداث پارکینگ، ساخت پل ...

انواع مش توری ساختمانی

محصول توری مش ساختمانی بر اساس جنس میلگرد به دو دسته تقسیم می‌شود. مش فولادی یکی از پرفروش‌ترین انواع مش است که خود به دو گروه مش گالوانیزه و مش سیاه تقسیم می‌گردد. مش مشبک گالوانیزه کیفیت و دوام بیشتری دارد، از همین بابت در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک نوع دیگر از انواع مش ساختمان، مش ساخته شده با مفتول استیل است که خیلی کم کارایی دارد. در واقع بیشترین نوع مش مورد استفاده از صنعت ساختمان سازی به مش فولادی آماده مربوط است. 

کاربرد مش ساختمان

شاید در نگاه اول این محصول، یک مصالح بی مصرف باشد. اما در واقعیت استفاده از مش ساختمان (چه به صورت آرماتوربندی، چه به صورت آماده) بسیار گسترده‌تر از آن است که فکر می‌کنید.
به طور کلی کاربرد توری اهنی یا فولادی (توری فلزی مشبک) شامل تمامی موارد زیر می‌باشد:

  • اجرای فونداسیون
  • ساخت سقف کامپوزیت
  • ساخت دیوار
  • ساخت کف سالن
  • ساخت کف پارکینگ
  • احداث اتوبان
  • احداث فرودگاه
  • احداث تونل
  • راه اندازی پل
  • بهره برداری از مترو
  • ساخت سد
  • ساخت کانال آب
  • تقویت بتن

همانطور که مشاهده می‌کنید، کارایی توری مشبک بسیار گسترده است. در واقع این محصولات کاربردهای گسترده‌ای دارند. البته که موارد بالا، از متداول‌ترین کاربردهای توری مش ساختمان می‌باشد و در مجموع می‌توان گفت این محصول خیلی از موارد گفته شده کاربردی است.

نحوه اجرای انواع مش توری ساختمانی (آرماتور بندی)

آیا می‌دانید بهترین روش برای اجرای توری مش چیست؟ به طور کلی دو روش برای اجرای توری مش گالوانیزه وجود دارد. در روش اول شما باید این مصالح را به صورت آماده از کارخانه یا مراکز فروش آهن خریداری کنید. به این ترتیب می‌توانید به سادگی آنها را برای استفاده در ساخت و ساز به کار ببرید.
اما روش دیگر برای اجرای مش فلزی گالوانیزه این است که میلگردها را جداگانه بخرید، سپس خودتان این نوع ساختار مشبک (توری) را بسازید.

مش توری فلزی یا مش ساختمانی چیست؟

با یک مقایسه ساده می‌توان گفت روش اول انرژی و زمان کمتری می‌خواهد، اما به بودجه بیشتری نیاز دارد. اما روش دوم کمی وقتگیر است، اما می‌تواند در بودجه شما صرفه جویی کند. البته که اگر هزینه دستمزد کارگر مربوطه را هم در نظر بگیرید شاید تهیه این نوع مش با مش جوشی آماده تقریبا تعرفه خیلی نزدیک بهم داشته باشد!

قیمت توری مش ساختمانی

این محصول سایزهای مختلف با قیمت متنوع دارد. همچنین قیمت توری فلزی ریز و درشت به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، قیمت مش گالوانیزه به صورت روزانه تحت تاثیر عواملی نظیر نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید، قیمت سوخت، تورم، سیاست‌های داخلی، وضعیت بازار بورس و ... تغییر می‌کند.
از طرف دیگر نرخ هر کیلو مش توری با توجه به یکسری پارامتر تعیین می‌شود. نوع میلگرد، آجدار یا ساده بودن، ابعاد میلگرد، برند سازنده، ابعاد چشمه و ... از مهمترین عوامل موثر بر قیمت هر کیلو مش آهنی هستند. با توجه به تغییرات شدید قیمت در مش ساختمان داشتن یک مرجع مناسب برای استعلام قیمت این مصالح بسیار مهم است. آیا منبع مناسبی برای اطلاع از آخرین قیمت توری می‌شناسید؟ شاید پیدا کردن آن برای شما یک دغدغه محسوب شود!

بهترین منبع اطلاع از قیمت خرید توری مش ساختمانی؛ امروز آهن

از آنجا که قیمت مش توری به صورت روزانه نوسان پیدا می‌کند، بسیاری از خریداران با این مشکل مواجه هستند که چگونه باید قیمت مش میلگرد را استعلام بگیرند. در حال حاضر شما می‌توانید با مراجعه به صفحات معتبر سایت فروشند انواع مش، قیمت توری مش ساختمانی را مشاهده کنید. یکی از این صفحات مختص به سایت امروز آهن (کارخانه تولیدی مش فلزی) است.
صنایع امروز آهن قیمت محصولات خود را به صورت روزانه بروز رسانی می‌کند. بنابراین با خیالی راحت می‌توانید با مراجعه به این سایت لیست آخرین قیمت مش را مطلع شوید.

البته امکان تماس تلفنی با کارشناسان این سایت وجود دارد. در این صورت ضمن دریافت مشاوره تخصصی قبل از خرید، می‌توانید از نرخ خرید و فروش هر کیلو مش را هم مطلع شوید. امروز آهن بهترین منبع برای برآورد قیمت مش ساختمانی است. برای ورود به سایت می‌توانید عبارت "کارخانه امروز آهن" را در گوگل سرچ کنید.

نظر شما