شناسهٔ خبر: 68464334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دامنه اعتراضات کارگران واگن پارس به تهران کشیده شد؛ در دیدار کارگران معترض و امام جمعه اراک چه گذشت؟

اعتراض کارگران شرکت واگن پارس در حالی به دومین ماه رسید که دامنه اعتراضات به تهران کشیده شده و امروز تعدادی از کارگران این کارخانه شبانه خود را به تهران رسانده و مقابل دفتر مرکزی مپنا تجمع برگزار می‌کنند. این خبر را یکی از کارگران قدیمی شرکت واگن پارس به ترابران داد و اعلام کرد که اگر از این طریق هم به نتیجه نرسند این بار به همراه خانواده‌هایشان تجمع بزرگ‌تر برگزار می‌کنند.

صاحب‌خبر -
دامنه اعتراضات کارگران واگن پارس به تهران کشیده شد؟ در دیدار کارگران معترض و امام جمعه اراک چه گذشت؟
کد خبر: 673186
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۱ ۱۲:۲۵:۲۹

اعتراض کارگران شرکت واگن پارس در حالی به دومین ماه رسید که دامنه اعتراضات به تهران کشیده شده و امروز تعدادی از کارگران این کارخانه شبانه خود را به تهران رسانده و مقابل دفتر مرکزی مپنا تجمع برگزار می‌کنند. این خبر را یکی از کارگران قدیمی شرکت واگن پارس داد و اعلام کرد که اگر از این طریق هم به نتیجه نرسند این بار به همراه خانواده‌هایشان تجمع بزرگ‌تر برگزار می‌کنند.

به گزارش ترابران، ۳۳ روز پیش بیش از هزار کارگر شرکت واگن پارس در اعتراض به عدم امنیت شغلی و پایین بودن دستمزدهایشان در مقایسه با کارخانه‌های همجوار دست از کار کشیدند و خواستار افزایش حقوق و یک ساله شدن قراردادهای کاری خود شدند.

مدیران میانی برای ملانژاد دردسر آفریدند

یکی از کارگران قدیمی واگن پارس که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به مدیریت ملانژاد در این شرکت گفت: «آقای ملانژاد مدیر توانمندی است که از تهران به اراک آمد و در دو سال ابتدایی که به اراک آمد همه چیز بسیار خوب بود. پاداش کارگران پرداخت می‌شد و تقریبا یک دوم حقوق ما را هر ماه پاداش بود. علاوه بر این کیفیت غذا بالا رفت و همچنین کیفیت ابزارآلاتی که از آن استفاده می‌کردیم نیز بالا رفت اما در یک سال گذشته مدیران میان‌رده و زیر دست به ایشان مشورت‌هایی دادند و باندبازی‌هایی کردند که به ضرر آقای ملانژاد شد. اگر قرار باشد کارگران حرف دلشان را بگویند بر این باورند که ملانژاد باشد اما مدیرانی که خط و خطوط دادند بروند.»

همه چیز زیر سر مدیر کارخانه است!

او سپس گفت: «یکی از این مدیران، مدیر کارخانه است که ایشان خیلی کارگران را اذیت کرده است. در یک سالی که ایشان سرکار آمده‌اند اوضاع خراب شده و کارگران این‌گونه معترض شده‌اند.»

او با اظهار اینکه حقوق مدیر کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان است و یکی از اعتراضات کارگران فاصله نجومی حقوق کارگران و مدیران است گفت: «شاید در فیش حقوقی بیش از ۵۰ تومان دریافت نکند اما با امکانات و تسهیلاتی که می‌گیرد این رقم به ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.»

کارگرانی که قربانی معضل کمبود برق شدند

این کارگر با تشریح وضعیت کارخانه و اعتصاب کارگران گفت: «وضعیت خیلی خراب است. ما هر روز به امید اینکه وضعیت بهتر شود به کارخانه می‌رویم اما کسی کار نمی‌کند. اکنون ۳۳ روز است که کارخانه عملاً تعطیل است و هیچ کارگاری کار نمی‌کند.»

او با اشاره به یکی از موارد اعتراض کارگران که بازگشت روال کار به روزهای عادی بود، گفت: «از شنبه ۱۰ شهریور روال کار به حالت عادی بازگشت. یک ماه و نیم به دلیل کمبود برق شنبه و یکشنبه تعطیل بودیم و به جای آن پنجشنبه و جمعه سر کار می‌رفیتم. یکی از موارد اعتراض ما همین جابه‌جا شدن تعطیلات بود که البته از روز شنبه به حالت عادی برگشت.»

ماجرای درگیری روز شنبه چه بود؟

این کارگر کارخانه واگن پارس یادآور شد: «شنبه که به کارخانه رفتیم از یکی دیگر از ساختمان‌ها که ساختمان اداری و حسابداری است، حدود ۵۰ نیروی اداری و دفتری را به کارخانه آورده بودند که مثلاً بگویند از کارگاه صدای کار کردن می‌آید. در حالی که حسابدار و طراح کارخانه داشتند جوشکاری می‌کردند! با این کار می‌خواستند وانمود کنند کار از سر گرفته شده است. اما کارگران اجازه ندادند و به سالن ریختند و دستگاه‌ها را خاموش کردند. نزاع هم شد. یک ساعت بعد از شورای تامین و معاون دادستان و اداره آگاهی آمدند و می‌خواستند حدود ۱۰ نفر که سرتیم بودند و دستگاه‌ها را خاموش کردند بودند با خود ببرند اما با کدخدامنشی موضوع حل وفصل شد.»

او در پاسخ به این سوال که چه تعداد از کارگران کارخانه اعتصاب کرده‌اند و به اعتراضات پیوسته‌اند، گفت: «کارخانه هزار و ۱۷۰ کارگر دارد که هیچ کس کار نمی‌کند. روز شنبه می‌خواستند بعد از ۳۲ روز دستگاه‌ها را روشن کنند که نهایتاً ۳۰ نفر داشتند کار می‌کردند که بقیه کارگران به همان‌ها اجازه ندادند کار کنند و کار را خواباندند.»

انعقاد قرارداد دوباره پس از لغو قرارداد با نیروهای پیمانکار

او در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از کسانی که اعتراض کرده‌اند کسی از کارخانه اخراج شده است، گفت: «مدیران کارخانه با ۱۵۰ نفر از نیروهای پیمانکار لغو قرارداد کرده بودند اما بعد که از اتفاقاتی که روز شنبه افتاد در گروهی که در فضای مجازی داریم اعلام کردند با این پیمانکاران سه ماه قرارداد بسته شده است.»

او افزود: «تعدادی از کارگران که با طرف مقابل در ارتباط هستند و راه ارتباطی ما با آنها هستند، گفتند که نماینده دادستان گفته که کتبا تضمین می‌دهد که کسی اخراج نشود و قرارداد یک ساله با کارگران بسته شود. همچنین گفته اضافه کار هم برمی‌گردد و اگر بر سر کار برگردید احتمال افزایش حقوق ظرف یکی دو هفته آینده هست اما همه این قول و قرارها منوط به این شده که ابتدا کارگران به کار برگردند اما کارگران می‌گویند باید ملانژاد برود و قرار است برای ادامه اعتراضات به تهران بروند.»

به گفته او کارگران معترض کارخانه واگن پارس امروز با ۱۰ مینی‌بوس و با لباس کارگری به تهران رفته‌اند و مقابل دفتر مرکزی مپنا در تهران تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

این کارگر کارخانه واگن پارس افزود: « یا یک اتفاق عجیب دیگر که افتاد این بود که روز مرد یک جعبه شیرینی و ۵۰۰ هزار تومان هدیه دادند اما در روز زن به زنان مدیران کارخانه یک سکه طلا دادند! مورد دیگر حذف صبحانه بود. از یک سال پیش گفتند صبحانه ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان بار مالی دارد و آن را قطع کردند. از اتاق شورای مدیران نیز خبر رسیده که مدیریت گفته شما هر کس را خواستید اخراج کنید.»

او با بیان این مطالب تاکید کرد: «اکنون مطالبه اصلی ما افزایش حقوق و امنیت شغلی است که فقط این دو مطالبه را داریم. یک کارگر که در واگن پارس کار می‌کند بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد آن هم با اضافه کار. ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان از این حقوق برای اضافه کار است. یعنی یک کارگر معمولی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارد که با این شرایط اقتصادی می‌شود همه این مبلغ برای قسط وام و کرایه خانه می‌رود بنابراین اضافه‌کار می‌ماند تا هزینه خورد و خوراکش را تامین کند. اما متاسفانه به بهانه‌های مختلف کارخانه را ساعت یک بعدازظهر تعطیل می‌کنند و دیگر خبری از اضافه‌کار نیست. هرچند کارخانه تقریبا سر وقت حقوق می‌دهد اما بدون اضافه کار حقوق به درد نمی‌خورد چون حقوقی که به حساب ما واریز می‌شود یکسره برای قسط بانک‌ها برداشته می‌شود و ته حساب ما چیزی نمی‌ماند.»

تعجب کارگران از عدم سرکوب اعتراضات!

این کارگر کارخانه واگن پارس در این بخش از اظهاراتش گفت: «من ۲ ماه دیگر بازنشسته می‌شوم. در این ۲۰ سالی که اینجا هستم اولین بار بود که این حجم از اعتراضات را دیدم. کارخانه ما ورودی شهر اراک است، ما ورودی شهر را می‌بستیم و یکی دو ساعت ترافیک شدید می‌شد. دفعات قبل با یک سوم این کیفیت که اعتراض می‌کردیم و خیابان را هم نمی‌بستیم، می‌آمدند سرکوب می‌کردند اما این بار اصلاً با ما کاری نداشتند. حتی حراست کارخانه از ما حمایت می‌کرد و نیروی انتظامی هم حمایت می‌کرد! همه اینها باعث شده به این نتیجه برسیم که کارخانه یک سری بدهی دارد و ما را طعمه قرار داده‌اند که به مقاصد خود برسند و از دولت قراردادی یا تسهیلاتی بگیرند. اینکه این بار هیچ برخوردی با ما نشد جای تعجب داشت. فقط تنها کاری که کردند در این روزهای آخر به ما گفتند بروید داخل کارخانه و هر کاری خواستید آنجا بکنید!»

امام جمعه اراک به کارگران معترض چه گفت؟

او گفت: «از استاندار و فرماندار و نماینده مجلس همه به کارخانه آمده‌اند. پنجشنبه هفته گذشته نمایندگان شورا و تعدادی از بچه‌ها نزد امام جمعه اراک آقای دری نجف‌آبادی رفتند با این نیت که ایشان پدری کنند و سخنانشان فصل‌الخطاب باشد و موضوع حل‌وفصل شود اما ایشان خیلی تند با بچه‌ها صحبت کردند و به آنان گفته‌اند شما اشتباه کردید که اعتراض دارید. اینجا مگر بی در و پیکر است و سر کارتان بروید. بچه‌ها به ایشان گفتند ما ۱۸ میلیون تومان حقوق می‌گیریم اما ایشان در کمال تعجب گفته‌اند خیلی هم حقوق خوبی می‌گیرید! من با یک میلیون تومان زندگی را می‌چرخانم. به هر حال ایشان با آنها بد صحبت کرده و راهکاری نداده بود.»

او افزود: «هرچه بیشتر جلوتر می‌رویم وضعیت بدتر می‌شد؛ هم این طرف می‌ترسد و هم آن طرف کوتاه نمی‌آید. ما می‌دانیم اگر از مواضع خود کوتاه بیایم مدیریت بسیاری از کارگران را اخراج می‌کند چون تا الان هم چند بار تهدید به اخراج کرده است.»

او خاطرنشان کرد: «تصور ما این است که شروع اعتراضات را خودشان کلید زدند و ساماندهی کردند تا امتیازی از دولت بگیرند اما الان دیگر از کنترل‌شان خارج شده است و ترسیده‌اند. اینکه کسی با ما برخورد نکرد خیلی عجیب بود.»

او سپس با یادآوری کشیده شدن دامنه اعتراضات به تهران و برگزاری تجمع اعتراضی در تهران مقابل دفتر مرکزی مپنا گفت: «اگر این هم جواب نگیریم با زن و بچه تجمع می‌کنیم. ما هزار نفر هستیم و اگر هر کسی ۴ تا ۵ نفر از اعضای خانواده‌اش را با خود بیاورد ۵ هزار نفر می‌شویم و در مرکز شهر تجمع می‌کنیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما