شناسهٔ خبر: 68460627 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

۵۲۰ اتحادیه صنفی و ۱۲۰ اتاق اصناف کشاورزی تشکیل شد

شاغلین و مشاغل کشاورزی هویت دار شدند

توسلی سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: مهمترین دستاورد نظام صنفی کشاورزی هویت بخشی به شاغلین و مشاغل کشاورزی با صدور پروانه های کسب صنفی بوده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه ایران: سازماندهی و حمایت از تشکل های غیر دولتی بخش کشاورزی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است و نظام صنفی کشاورزی بعنوان فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی با حضور مستقیم کشاورزان در ساختار آن، یکی از حوزه ها و پروژه های محوری و فراوزارتخانه ای در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می باشد.

منوچهر توسلی سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این مطلب افزود: پیرو ابلاغیه شیوه‌نامه اجرایی استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی توسط وزیر جهادکشاورزی و تاکید بر تسریع عملیاتی شدن این پروژه ملی، طی شش ماه گذشته تعداد ۵۲۰ اتحادیه صنفی کشاورزی و ۱۲۰ اتاق اصناف کشاورزی در کشور تشکیل شده است.

منوچهر توسلی تصریح کرد: این اقدام در راستای اقدامات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به نمایندگی از وزارت جهادکشاورزی در ذیل اجرای اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مصوب هیات وزیران برای استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی، برنامه ریزی و اجرا گردیده است.

وی افزود: دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران مستقر در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، بازوی اجرایی هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران محسوب می شود، پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی با تهیه و تدوین ۱۹ دستورالعمل اجرایی و ۳ اساسنامه آنها را به تصویب اعضا رسانیده است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه افزود: در هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران که طبق قانون به منظور برنامه ریزی، هدایت، ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای وظایف قانونی اتاق های اصناف کشاورزی و کمیسیون های نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان ها تشکیل شده است، ۷ وزیر هیات دولت عضویت دارند.

وی در خصوص ارائه دستاوردهای تشکیل ساختار نظام صنفی کشاورزی برای شاغلین و بخش کشاورزی اظهار داشت: مهمترین دستاورد نظام صنفی کشاورزی هویت بخشی به شاغلین و مشاغل کشاورزی با صدور پروانه های کسب صنفی بوده است، این مدرک هویتی شغلی بعنوان مدرک معتبر در محاکم قضایی، دادگستری ها و بانک ها جهت ضمانت و ارایه انواع خدمات مورد قبول قرار گرفته است، همچنین گسترش پوشش در برخورداری کارفرمایان کشاورزی از معافیت های مرتبط با بیمه تامین اجتماعی، برخورداری از انواع معافیتهای مالیاتی و تعرفه های انرژی، ایجاد زمینه برای تعامل مستقیم کشاورزان با بخش دولتی و نمایندگان مجلس و عضویت در شوراها و کارگروههای مرتبط با بخش کشاورزی برخی از دستاوردهای دیگر تشکیل نظامهای صنفی کشاورزی به شمار می آید.

توسلی ضمن اشاره به اینکه هویت بخشی به شاغلین و مشاغل بخش کشاورزی در جهت دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای، پیگیری مطالبات قانونی کشاورزان و بهره برداران و حضور نمایندگان آنان در مراجع سیاستگذاری و برنامه ریزی کشور از اهداف تشکیل نظام صنفی کشاورزی بوده است، گفت: موضوع نظام صنفی کشاورزی به عنوان مهمترین رکن بخش غیردولتی در حوزه کشاورزی از موارد مورد تاکید در برنامه های وزارت جهادکشاورزی است. بنابر این تسریع در نهایی شدن تکمیل فرایند ساختار و روند برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی کشاورزی، اتاق های اصناف شهرستان و اتاق اصناف کشاورزی ایران در تعاملات جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و نظام های صنفی کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان با توجه به شروع به کار دولت چهاردهم اظهار امیدواری کرد در کنار هم و با گشودن فصل نوینی از همکاری ها و بهره‌گیری از مناسبات گسترده سازمان با معاونت های تخصصی وزارت جهادکشاورزی و دستگاه‌های ذیربط، بتوانیم اقدامات تاثیرگذاری در تثبیت جایگاه و موقعیت نظام صنفی کشاورزی همگام با ایجاد ساختار جدید آن رقم بزنیم.

نظر شما