شناسهٔ خبر: 68458301 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چین سلطان بسترهای دریا می‌شود

کشور چین تصمیم دارد بر زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی در دنیا تسلط یابد! مقامات چین، فلزات مهم را در کنار نفت خام و گاز طبیعی برای آینده چین ضروری خطاب می‌کنند. استخراج در اعماق دریا نوید یک منبع امن را به چین می‌دهد.

صاحب‌خبر -

 تریلیون‌ها توده نیکل، مس، کبالت و منگنز در کف اقیانوس پراکنده شده‌اند؛ شرکت‌ها مدت‌هاست به فکر راهی برای استخراج آن‌ها هستند.

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، «مواد معدنی حیاتی» در کف اقیانوس‌ها به مقادیر زیاد برای کمک به اقتصاد جهانی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی مورد نیاز هستند. با این حال سازمان بین‌المللی بستر دریا، نهادی در سازمان ملل، هنوز در حال بررسی چگونگی تنظیم قوانینی برای استفاده از این معادن است.

برخی از گروه‌های حفاظت از محیط زیست خواهان ممنوعیت کامل این گونه استخراج‌ها هستند. حامیان و منتقدان استخراج معادن در اعماق دریا این مسائل را در نشست سازمان بین‌المللی بستر دریا در جامائیکا مطرح کردند. از میان ۱۶۰ کشور شرکت کننده، چین بیشترین علاقه نسبت به حفاری دریا‌ها را دارد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی جهانی نشان می‌دهد تقاضا برای مواد معدنی حیاتی ممکن است تا سال ۲۰۴۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شود. چین بزرگ‌ترین دلیل این تقاضا است. بیشتر پنل‌های خورشیدی، ماشین‌های الکتریکی و باتری‌های جهان توسط چین تولید می‌شوند که همگی به مواد معدنی مورد نظر نیاز دارند، اما چین مجبور است بسیاری از این مواد معدنی را به کشور وارد کند. منگنز از آفریقای جنوبی، گابن و استرالیا می‌آید، بیشتر کبالت از جمهوری دموکراتیک کنگو می‌آید و نیکل عمدتاً از فیلیپین و اندونزی خریداری می‌شود.

این وابستگی‌ها رهبران چین را نگران می‌کند. آن‌ها می‌ترسند واردات این مواد در اثر آشفتگی سیاسی یا فشار رقبایی مانند آمریکا مختل شود. به گفته آژانس اطلاعات ملی چین، خریداری مواد معدنی حیاتی، جنبه جدیدی از رقابت استراتژیک بین قدرت‌های جهانی است.

 مقامات چین، فلزات مهم را در کنار نفت خام و گاز طبیعی برای آینده چین ضروری خطاب می‌کنند. استخراج در اعماق دریا نوید یک منبع امن را به چین می‌دهد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۶ گفت که کشورش باید به گنجینه‌های پنهان اقیانوس دست پیدا کند.

چین سلطان بسترهای دریا می‌شود

به این منظور، چین سال‌ها بر نفوذ خود در سازمان بین‌المللی بستر دریا، که در مورد حقوق دریا اختیار دارد، تلاش کرده است. در سال گذشته، برخی کشور‌ها تلاش کردند تا استخراج معادن در اعماق دریا را متوقف کنند. با این حال آن‌ها به دلیل فشار چین شکست خوردند. سازمان بین‌المللی بستر دریا در مجموع، ۳۱ مجوز صادر کرده است که به دارندگان آن‌ها اجازه می‌دهد در جهت آماده سازی عملیات استخراج مواد معدنی در دریا، تلاش کنند. سه شرکت معدنکاری چینی ۵ مجوز در اختیار دارند.

این شرکت‌ها معمولاً برای کسب درآمد استخراج می‌کنند، اما چین نگرانی‌های بزرگ‌تری نیز دارد. شرکت چین مینمتال را در نظر بگیرید، یک شرکت بزرگ دولتی که دارای مجوز استخراج در حدود ۷.۳ متر هکتار از کف اقیانوس است. رئیس این شرکت، در یک کنفرانس صنعتی متعهد شد تأمین منابع معدنی را تضمین کند تا به ملت چین کمک کند. او گفت شرکت‌های چینی باید فعالیت‌های خود را گسترش دهند تا زمانی که هیچکس نتواند آن‌ها را از زنجیره‌های تأمین جهانی خارج کند.

استخراج از معادن در اعماق دریا شامل ارسال یک ربات بزرگ به بستر دریا است تا توده‌های فلزی را که به نام گره‌ها شناخته می‌شوند، جمع کند. سپس یک کشتی پشتیبانی گره‌ها را از طریق یک لوله بالا می‌کشد. این کار به دلیل دید کم و فشار زیاد در کف دریا بسیار دشوار است.

فناوری چین کاملاً پیشرفته نیست، اما در حال پیشرفت است. دارد به آنجا می‌رسد. تیمی از دانشگاه شانگ‌های جیائو تونگ یک ربات آزمایشی را به اعماق ۴۰۰۰ متری فرستاد تا ۲۰۰ کیلوگرم مواد معدنی را جمع آوری کند. به گفته رسانه‌های دولتی چین، این ربات عمدتاً از قطعات ساخت چین ساخته شده است که وابستگی این چین به سایر کشور‌ها را کاهش می‌دهد.

کوری کامبز، یک مشاور در حوضه صنعت، می‌گوید اگر معدن‌کاری تجاری در بستر دریا آغاز شود، شرکت‌های چینی ممکن است در نهایت پیشتاز این صنعت شوند. چین می‌تواند سریع‌تر از هر کشور دیگری کشتی‌ها و ربات‌های مورد نیاز خود را بسازد.

نظر شما