شناسهٔ خبر: 68453088 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

لیگ برتر ایران؛ ویترین فوتبال آسیا و آفریقا

حضور پرشمار بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران و دعوت آنها به تیم‌های ملی کشورهایشان، نشان از کیفیت بالای این لیگ و اهمیت آن در سطح قاره‌های آسیا و آفریقا دارد.

صاحب‌خبر -

سه بازیکن ازبکستانی شاغل در فوتبال ایران به تیم ملی کشورشان دعوت شده‌اند و قاره آفریقا بیش‌ترین بازیکن ملی‌پوش از لیگ برتر ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فوتبال 360، پس از برگزاری چند هفته ابتدایی مسابقات باشگاهی، نوبت به اولین فیفادی فصل جدید از راه رسید و قرار است تیم‌های ملی در قاره‌های مختلف رقابت‌های خود را در پیش بگیرند. لیگ برتر فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و مدتی تعطیل خواهد بود. در همین راستا تعدادی از بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران به تیم‌های ملی کشورشان دعوت شده‌اند و باید در قاره‌های آفریقا، اروپا و آسیا به میدان بروند.

ازبکستان: اوتکیر یوسوپوف، اوستون اورونوف و جلال‌الدین ماشاریپوف

فوتبال ازبکستان این روزها در لیگ برتر ایران نمایندگان قابل‌توجه و تاثیرگذاری دارد. در فصل جدید اوستون اورونوف و جلال‌الدین ماشاریپوف به بازی برای سرخابی‌های پایتخت ادامه می‌دهند و اوتکیر یوسوپوف نیز برای حراست از دروازه فولاد به خدمت گرفته شد. حالا هر سه بازیکن در لباس تیم ملی کشورشان باید دور سوم انتخابی جام جهانی 2026 را آغاز کنند و به ترتیب مقابل کره شمالی و قرقیزستان صف‌آرایی کنند. این سه بازیکن همانند تیم‌های باشگاهی‌شان، در تیم سرچکو کاتانتس نیز نقشی محوری و سرنوشت‌ساز دارند. 

کنگو: گائل کاکوتا

ستاره 33 ساله و جدید استقلال بار دیگر به اردوی تیم ملی کنگو دعوت شد. گائل کاکوتا از بازی دوم به ترکیب تیمش اضافه شد، هنوز نتوانسته نمایش تحسین‌برانگیزی از خود بروز دهد و نیاز به زمان بیش‌تری برای تطبیق با فوتبال ایران دارد. با این حال او یکی از بازیکنان موثر تیم ملی کنگو است و حالا در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آفریقا باید مهیای پیکار با گینه و اتیوپی شود.

آلبانی: سباستین اسپاهیو

در حال حاضر 2 بازیکن آلبانیایی در فوتبال ایران عضویت دارند. سوکول چیکالشی چند روزی است به عضویت تراکتور درآمده و پیش از آن سباستین اسپاهیو تصمیم گرفت برای مس رفسنجان به میدان برود. نفر اول پیش از یورو 2024 از بازی‌های ملی خداحافظی کرد اما نفر دوم در 24 سالگی برای اولین بار توسط سیلونیو به تیم ملی آلبانی فراخوانده شد. اسپاهیو و هم‌تیمی‌هایش باید در فصل جدید لیگ ملت‌های اروپا و در سطح (B) به ترتیب رودرروی اوکراین و گرجستان قرار بگیرند.

گرجستان: گیورگی گولسیانی

نمایش تحسین‌برانگیز در جام ملت‌های اروپا، جایگاه گیورگی گولسیانی در لیست تیم ملی کشورش را تضمین کرد. او حالا بار دیگر به وسیله ویلی سانیول در بین بازیکنان دعوت‌شده تیم ملی کشورش حضور دارد و باید در سطح (B) لیگ ملت‌های اروپا مقابل چک و آلبانی پیکار داشته باشند. باید دید در دوئل بین تیم‌های آلبانی و گرجستان شاهد دوئل اسپاهیو و گولسیانی خواهیم بود یا خیر.

الجزایر: الکسیس گندوز

آیا واقعا عملکرد درخشان در لباس پرسپولیس جزو دلایل دعوت این بازیکن به تیم ملی کشورش بود؟ مشخص نیست و نمی‌توان پاسخ قطعی به آن داد ولی هر چه که هست الکسیس گندوز بعد از بازی برای تیم ملی الجزایر (A) که به نوعی تیم دوم الجزایر به حساب می‌آید، حالا برای تیم اصلی توسط ولادیمیر پتکوویچ دعوت شده و باید دید می‌تواند نخستین بازی‌اش را به انجام برساند یا خیر. الجزایر باید در انتخابی جام ملت‌های آفریقا مقابل اکوآتوریال گینه و لیبریا پیکار داشته باشند.

گابن: اریک باگناما

نقشی موثر روی گل پیروزی‌بخش گل‌گهر مقابل نساجی داشت و حالا در لیست نهایی تیم ملی گابن برای مقدماتی جام ملت‌های آفریقا نامش به چشم می‌خورد. اریک باگناما به همراه پیرامریک اوبامیانگ و دیگر نفرات دعوت‌شده به تیم ملی گابن باید در فیفادی پیش رو برابر مراکش و جمهوری آفریقای مرکزی قرار بگیرند. نکته جالب توجه عدم دعوت از دیدیه اندونگ بود. هافبک میانی و جدید استقلال به تیم ملی کشورش دعوت نشده است.

مراکش: ایوب العملود

نکته جالب درباره تیم پرسپولیس این است که هر چهار مهره خارجی این تیم به تیم‌های ملی کشورشان دعوت شده‌اند و ایوب العملود نیز شامل این ماجرا شد. فول‌بک سرخ‌پوشان تهرانی به وسیله ولید رکراکی عضوی از تیم ملی مراکش در فیفادی پیش رو خواهد بود. او هم ممکن است در جدالی جالب مقابل اریک باگنما قرار بگیرد. مراکش به جز بازی برابر گابن، مقابل لسوتو هم پیکار خواهد داشت.

کنیا: آنتونی آکوما

خیبر خرم‌آباد هم در بین بازیکنان خارجی‌اش یک ملی‌پوش دارد. آنتونی آکوما، بازیکن کنیایی تیم رضا مهاجری ، ملقب به "تدی" عضوی از تیم ملی کشورش در فیفادی پیش رو خواهد بود. او و دوستان‌اش باید به ترتیب برابر تیم‌های زیمباوه و نامیبیا بازی کنند و کار خود را در انتخابی جام ملت‌های آفریقا استارت بزنند.

نظر شما