شناسهٔ خبر: 68451347 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مذاکرات ۱۱ساعته چین و آمریکا

مقامات ارشد آمریکایی و چینی که در پکن ملاقات کردند، درباره برنامه‌های تماس بین روسای‌جمهور چین و آمریکا، و همچنین گفتگو بین فرماندهان نظامی آن‌ها در منطقه، درحالی‌که دو کشور برای ثبات روابط تلاش می‌کنند، بحث کردند.

صاحب‌خبر -

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از مذاکرات روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور‌ها «در حال برنامه‌ریزی برای یک تماس در سطح رهبران در هفته‌های آینده هستند.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن و وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجی چین، نزدیک به ۱۱ساعت در طول دو روز با یکدیگر گفتگو کردند که پنجمین دور مذاکرات در کمتر از ۱۸ماه بین این دو مقام ارشد بود. آن‌ها در اطراف دریاچه یانکی، استراحتگاهی در حومه پکن، نزدیک دیوار بزرگ چین، ملاقات کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، دولت بایدن به دنبال کاهش تنش‌ها با چین بوده و در عین حال به افزایش فشار از طریق محدود کردن دسترسی چین به اقتصاد و فناوری ایالات متحده ادامه می‌دهد. دیدار‌هایی بین سالیوان و وانگ، پس از مذاکرات بین بایدن و شی در نوامبر گذشته در کالیفرنیا نیز با هدف نشان دادن این موضوع است که قدرت‌های رقیب می‌توانند اختلافات خود را مدیریت کنند. راش دوشی، یکی از مقامات سابق دولت بایدن که اکنون در شورای روابط خارجی عضویت دارد و در چهار جلسه قبلی بین سالیوان و وانگ شرکت کرده است، گفت: «این یک کانال بالغ و صریح است.

سالیوان و وانگ در طول سال گذشته زمان زیادی را با هم گذرانده‌اند و این باعث ایجاد ثبات شده است؛ حتی زمانی که رابطه به‌طور قابل توجهی رقابتی‌تر شده است.» یک سوال بزرگ در بحث‌ها این بوده که چگونه و چه زمانی دو رهبر ممکن است در ماه‌های آینده با هم گفتگو کنند. وقت آن‌ها برای برنامه‌ریزی جلسه بعدی به پایان رسیده است؛ زیرا بایدن در حال آماده شدن برای ترک سمت خود در ژانویه است. احتمالا دیدار این دو رهبر در آینده نزدیک، آن‌گونه که مقامات چینی می‌گویند، از طریق ویدئوکال باشد.

نظر شما