فرهیختگان نوشت: چند روزی است از انتشار ویدئوی جنجالی خداداد عزیزی در رئالیتیشوی «سرگیجه» میگذرد. مرد سال سابق فوتبال آسیا، در این برنامه رفتارهایی از خود نشان داد که بسیاری از مخاطبان تقبیح کردند و سروصدای زیادی به راه انداخت. نکتهای که عده کمی به آن توجه کردند، سازنده برنامه بود: استودیو «ویستا مدیا» بازوی تولید محتوای ایرانسل یکی از دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور که سالهاست بهعنوان شرکتی خصولتی شناخته میشود و از قضا یک آقازاده مدیرعامل آن است. اینکه چرا یک شرکت خصولتی با چنین مختصاتی، باید دست به تولید برنامهای بزند که لااقل در بخشهایی، دچار ابتذال میشود، سوال مهمی است که برخی پرسیدند اما چندان مورد توجه واقع نشد.
شرکت ویستا مدیای عصر جدید که پیشتر هم رئالیتیشوی مافیایی «ارتش سری»، سریال کودک و نوجوان «دیو و ماهپیشونی»، مسابقه «اسکار»، برنامه گفتوگومحور طنز «عیدیHD» را تولید کرده بود، الان هم جز «سرگیجه»، برنامه گفتوگومحور سینمایی «35 میلیمتری» را در حال پخش دارد. همانطور که از عناوین مذکور مشخص است، همه محتوای تولیدی ویستا مدیا، محصولاتی در خور توجه، جذاب و سرگرمیمحورند اما در هیچکدام نمیتوان رد پای محتوای استراتژیک و ملی را دید. این درحالی است که همواره در توجیه ورود دولت به تولید محتوای فرهنگی (از سریالسازی در صداوسیما تا فیلمسازی در اوج و فارابی) گفته میشود غیرخصوصیها برای محتوای استراتژیک و ملی هزینه میکنند که شاید به علت هزینه بالا و سود کم، برای بخش خصوصی جذابیتی نداشته باشد. این درحالی است که تردیدی نیست همه محتوای ساختهشده در ویستا مدیا، قابل تولید در بخش خصوصی است و تولید محصولات مشابه، پیش و پس از آنها هم سابقه داشته است.
فرهیختگان نوشت: چند روزی است از انتشار ویدئوی جنجالی خداداد عزیزی در رئالیتیشوی «سرگیجه» میگذرد. مرد سال سابق فوتبال آسیا، در این برنامه رفتارهایی از خود نشان داد که بسیاری از مخاطبان تقبیح کردند و سروصدای زیادی به راه انداخت. نکتهای که عده کمی به آن توجه کردند، سازنده برنامه بود: استودیو «ویستا مدیا» بازوی تولید محتوای ایرانسل یکی از دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور که سالهاست بهعنوان شرکتی خصولتی شناخته میشود و از قضا یک آقازاده مدیرعامل آن است. اینکه چرا یک شرکت خصولتی با چنین مختصاتی، باید دست به تولید برنامهای بزند که لااقل در بخشهایی، دچار ابتذال میشود، سوال مهمی است که برخی پرسیدند اما چندان مورد توجه واقع نشد.
شرکت ویستا مدیای عصر جدید که پیشتر هم رئالیتیشوی مافیایی «ارتش سری»، سریال کودک و نوجوان «دیو و ماهپیشونی»، مسابقه «اسکار»، برنامه گفتوگومحور طنز «عیدیHD» را تولید کرده بود، الان هم جز «سرگیجه»، برنامه گفتوگومحور سینمایی «35 میلیمتری» را در حال پخش دارد. همانطور که از عناوین مذکور مشخص است، همه محتوای تولیدی ویستا مدیا، محصولاتی در خور توجه، جذاب و سرگرمیمحورند اما در هیچکدام نمیتوان رد پای محتوای استراتژیک و ملی را دید. این درحالی است که همواره در توجیه ورود دولت به تولید محتوای فرهنگی (از سریالسازی در صداوسیما تا فیلمسازی در اوج و فارابی) گفته میشود غیرخصوصیها برای محتوای استراتژیک و ملی هزینه میکنند که شاید به علت هزینه بالا و سود کم، برای بخش خصوصی جذابیتی نداشته باشد. این درحالی است که تردیدی نیست همه محتوای ساختهشده در ویستا مدیا، قابل تولید در بخش خصوصی است و تولید محصولات مشابه، پیش و پس از آنها هم سابقه داشته است.
نظر شما