شناسهٔ خبر: 68432084 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

قیمت بنزین | قیمت بنزین ۱۴۰۳

قیمت بنزین در ایران افزایش می یابد؟

در این مطلب به بررسی آخرین جزئیات درباره افزایش قیمت بنزین پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو، رمضانعلی سنگدوینی، از کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت نخواهد کرد. او افزود که در هر اقدامی که قرار است صورت گیرد، باید از آسیب به اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه جلوگیری شود. افزایش قیمت انرژی و سوخت بر تمامی جوانب زندگی تأثیر می‌گذارد. هر سیاستی که دولت قصد دارد اجرا کند، باید با هماهنگی مجلس و مردم انجام شود.

رمضانعلی سنگدوینی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تأکید دکتر پزشکیان در مورد هماهنگی با مردم در صورت تغییر قیمت بنزین، گفت: شدت مصرف انرژی در کشور ما نسبت به سایر کشورها بالاست. اما سوال اینجاست که آیا ما شرایطی را برای مردم فراهم کرده‌ایم تا بتوانند شدت مصرف انرژی را کاهش دهند؟! عوامل متعددی وجود دارد که باید در راستای کاهش مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف مانند آب، برق، گاز و بنزین مورد توجه قرار گیرد. صرفاً گفتن به مردم برای صرفه‌جویی کافی نیست و اجرای این سیاست نیازمند ابزار و روش‌های مناسب است.

جماران در خبری نوشت:وی با بیان اینکه افزایش قیمت، تنها یکی از روش‌های کاهش مصرف است، در عین حال گفت: مگر بنزین گران شد، چه میزان صرفه جویی در مصرف انجام شد؟! مصرف، حدود یک هفته کاهشی بود، اما بعد مردم ناگزیر به استفاده از بنزین سه هزار تومانی شدند. وقتی به مردم می‌گوییم برق و گاز را کم مصرف کنید و فرهنگ سازی می‌کنیم، آیا به موازات آن تجهیزات لازم را برای کاهش مصرف انرژی، به قیمت‌های مناسب و یا به طور قسطی در اختیارشان گذاشته ایم؟! چند درصد پنجره‌ها در ایران دو جداره هستند؟ آیا مقررات ۱۹ ملی ساختمان سازی رعایت می‌شود؟! وضعیت بهره وری بخاری‌ها و کولرها در ایران را ببینید؟!

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی، راهکارهایی مانند واریز سهمیه بنزین برای افراد را در کاهش مصرف بنزین موثر نداست و ادامه داد: دولت باید به مردم بگوید اگر در مصرف بنزین صرفه جویی کنند، متناسب با آن، به آن‌ها پاداش خواهد داد و مقدار صرفه جویی شده شان، به آن‌ها برگردانده خواهد شد و وارد خزانه شخصی شان می‌شود. ما نباید یک طرفه، تنها برای مردم وظیفه‌ای درنظر بگیریم.

وی با بیان اینکه ما بهینه سازی مصرف سوخت را در هیچ جایی اجرا نمی‌کنیم، افزود: بهینه سازی مصرف سوخت می‌تواند سالانه حدود ۱۰۰میلیارد دلار به ما عایدی بدهد. مردم باید تشویق و ترغیب به همکاری شوند و نتایج آن وارد سفره شان شود. از سوی دیگر باید بخش خصوصی هم وارد کنیم، رقابت پذیری مهم است. در ساخت خودرو در کشور ما هیچ گونه رقابت پذیری نیست تا به سمت ساخت خودروی با کیفیت بهتر و مصرف بنزین کمتر حرکت کنند؛ بنابراین ما باید اول حتما نفع مردم و شرایط اقتصادی مردم را بینیم. اگر این کار را بکنیم موفقیم. مردم اگر ببینند ما برای آن‌ها گام برداشتیم، مطمئنا آن‌ها همکاری می‌کنند و به میدان می‌آیند و کمک می‌کنند. در غیر این صورت، هیچ تصمیم ملی پیش نخواهد رفت و نارضایتی ایجاد می‌شود.

مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد. در هر کاری که قرار است انجام شود، نباید اجازه داد به طبقات پایین و ضعیف جامعه خسارت وارد شود. وقتی انرژی و سوخت گران می‌شود، روی همه مسیرها تاثیر می‌گذارد. هر سیاستی که دولت می‌خواهد اجرا کند، حتما با هماهنگی مجلس و مردم خواهد بود. دولت قطعا این هماهنگی را انجام می‌دهد. اجرای این سیاستها، حتما باید به نحوی باشد که مردم احساس نکنند که زندگی گران شده و بر معیشتشان تاثیرگذاشته است. عایدات اجرای هر سیاست اصلاحی، باید بر سفره دهک‌های محروم جامعه بنشیند. اگر این مسیر را نرویم، میان مردم نارضایتی ایجاد می‌شود و اذیت می‌شوند.

نظر شما