شناسهٔ خبر: 68429043 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میر موسایی مطرح کرد؛

نقش پررنگ قضات زن در افزایش صلح و سازش در پرونده‌ها

سرپرست مجتمع شوراهای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان گفت: قضات زن در افزایش صلح و سازش در پرونده‌ها نقش پررنگ دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، قضاوت شغلی پرمخاطره، حساس، مهم و با منزلت است علاقه به اجرای عدالت و مسئولیت پذیری از خصلت‌های بارز قاضی‌ها به حساب می‌آید قاضی انواع زیادی دارد که هرکدام با توجه به جایگاهشان وظیفه و مسئولیت خاصی دارند. دستیابی به مسند قضاوت کار دشواری است به طوری که سال‌های طولانی به کسب تحصیل نیاز دارد محیط کار و شرایط کار نیز در بعضی موارد واقعاً طاقت‌فرساست حال اینکه سختی‌های این مسیر برای قاضی زن چند برابر می‌شود.

با وجود اینکه تعداد قضات مرد، بسیار بیشتر از قضات زن است و اغلب مردم جامعه تصور می‌کنند زنان نمی‌توانند در جایگاه قاضی حضور داشته باشند اما باید گفت که تعداد قاضی خانم در ایران بسیار چشمگیر شده است و با توجه به اینکه ورود به عرصه قضاوت برای خانم‌ها بسیار دشوار بوده و سخت‌گیری‌ها بیشتر است ولی قضات خانم با مشقت و بردباری در این جایگاه مشغول به فعالیت هستند و توانسته اند از پس پرونده‌های مهم قضائی برآیند.

در همین راستا اسماً السادات میر موسایی سرپرست مجتمع شوراهای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان ۳۲ سال سن دارد و از سال ۱۳۹۸ در این مجتمع مشغول به کار است این خانم قاضی جوان درباره نحو برخورد مراجعان با قاضی خانم و وضعیت صلح و سازش پرونده‌های خانواده این مجتمع مطالبی را بیان کرد.

اسماً السادات میر موسایی درباره نحو رفتار مراجعه کنندگان با قاضی زن، گفت: ارباب رجوع‌ها در قسمت‌های حقوقی کمتر با قاضی خانم مواجه می‌شوند و در دیدار اول حضور یک خانم در منصب قاضی برای برخی از آن‌ها تعجب آور است و برخی از اینکه قاضی خانم هم وجود دارد خرسند می‌شوند و نظرات مثبتی نسبت به این موضوع دارند.

وی افزود: خانم‌ها وقتی قاضی خانم می‌بینند احساس امنیت و درک بیشتری دارند و به راحتی درد و دل می‌کنند همواره نیز از وجود قاضی زن احساس رضایت دارند. استقبال مراجعه کنندگان از وجود قاضی زن در بحث پرونده‌های خانواده بسیار زیاد است.

سرپرست مجتمع شوراهای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان درباره صلح و سازش در پرونده‌های خانواده گفت: در مجتمع شهید بهشتی تعداد ۵ شعبه شورای حل اختلاف وجود دارد که کارکنان این شعب توانسته اند ۲۸۴ فقره پرونده در شعب حل اختلاف ویژه خانواده در چهار ماه ابتدای سال جاری را با سازش مختومه کنند.

وی ادامه داد: صلح و سازش در پرونده‌های خانواده و جلوگیری از طلاق و فروپاشی نهاد مقدس خانواده یکی از اولویت‌های اصلی شوراهای حل اختلاف است و تا تمامی نهادها برای صیانت از جامعه و بقای خانواده از متلاشی شدن زندگی زوجین جلوگیری به عمل آورند.

میر موسایی ادامه داد: کارکنان شوراهای حل اختلاف در مجتمع ویژه خانواده با استفاده از نفوذ کلام، دوراندیشی و صبر خود توان مشاوره صحیح و سازش را دارند که در نتیجه آن زمینه کاهش طلاق از طریق افزایش حداکثری صلح و سازش در میان زوجین فراهم می‌شود. در پرونده‌های خانواده اگر زوجین در هر مرحله از روند رسیدگی به پرونده به صلح و سازش برسند، علاوه بر مختومه شدن یک یا چند پرونده در دادگستری از اختلافات بعدی نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

سرپرست مجتمع شوراهای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان گفت: در اجرای احکام با پرونده‌ای مواجه بودم که زن و مردی دارای ۳ فرزند به دلیل اختلافات در روند جدایی از یکدیگر قرار داشتند با مشاوره و راهنمایی‌های لازم پس از ۴ سال پرونده آن‌ها به صلح و سازش ختم شد. صلح و سازش در پرونده‌های خانواده را معمولاً شعب انجام می‌دهند و با توجه به اینکه رؤسای شعب افراد با تجربه‌ای هستند در امر صلح و سازش اقدامات بسیار خوبی داشته اند و بسیاری از پرونده‌ها قبل از ارجاع به اجرا مختومه می‌شوند.

سرپرست مجتمع شوراهای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان گفت: در دادگاه خانواده طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه پرونده‌های خانواده اعم از طلاق، مهریه، نفقه به شعب شورای حل اختلاف در صلح و سازش ارجاع می‌شوند معمولاً شعب تا سه مرتبه تلاش برای صلح و سازش میان طرفین را دارند اگر صلح کنند پرونده‌ها در شعب مختومه می‌شود، ولی در برخی از پرونده‌های خانواده که امکان صلح و سازش وجود ندارد به دادگاه صالح بازمی‌گردد تا رسیدگی شود و همواره سعی می‌کنیم که در پرونده‌ها صلح و سازش ایجاد شود.

نظر شما