شناسهٔ خبر: 68424910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در گفتگو با بازار مطرح شد؛

منطقه ۶ عملیات انتقال گاز پیشگام در استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت بحران‌ها

بندرعباس - مدیر منطقه ۶ عملیات انتقال گاز گفت: با توجه به برنامه وزارت نفت در خصوص هوشمندسازی، منطقه ۶ عملیات انتقال گاز نیست در راستای استفاده از هوش مصنوعی در حال تلاش است.

صاحب‌خبر -

رضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: این منطقه با دارا بودن ۴۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز، سه ایستگاه تقویت فشار و هفت مرکز بهره‌برداری خطوط لوله، نقش حیاتی در تأمین گاز فشار بالا به سی‌تی‌گیت‌ها و محل‌های مصرف دار و همچنین در این میان، ۹۰ درصد گاز انتقالی صرف نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ کشور می‌شود.

وی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه ۶ به عبور خط لوله از زیر دریا به جزیره قشم و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین مانند "کامپوزیت اسلیو کلمپ" برای تعمیرات خطوط لوله اشاره کرد. همچنین، با توجه به مصوبات اخیر وزارت نفت، استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت بحران‌ها، تحلیل داده‌های بزرگ و کنترل خوردگی خطوط لوله در دستور کار منطقه قرار گرفته است.

رفیعی با اشاره به اهمیت استان‌های هرمزگان و کرمان به دلیل استقرار بزرگ‌ترین صنایع و نیروگاه‌های کشور در این مناطق، تأکید کرد: در فصل تابستان با گرمای شدید، تأمین گاز این نیروگاه‌ها برای تولید برق و آسایش مردم از اولویت‌های اصلی منطقه است؛ همچنین در فصل زمستان، تأمین به موقع گاز خانگی و حفظ پایداری انتقال گاز اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیر منطقه ۶ عملیات انتقال گاز افزود: در سال گذشته، بیش از ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز توسط این منطقه منتقل شده است و با توسعه خطوط لوله به ۴۷۲۰ کیلومتر از زمان تشکیل منطقه در سال ۱۳۸۲، شبکه انتقال گاز بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی

وی همچنین به تعامل منطقه با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد و گفت: با استفاده از توانمندی‌های جوانان ایرانی، تعمیر استارتر توربین‌های گازی و شیرهای توپی ساخت خارج برای اولین بار در داخل کشور انجام شده که بیش از ۱۴ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

این مسئول از امضای دو تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی و دانشگاه هرمزگان در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی خبر داد و اظهار داشت: این اقدامات در جهت افزایش پایداری و تاب‌آوری شبکه انتقال گاز، به ویژه در فصل سرد سال انجام شده است.

رفیعی در پایان تأکید کرد : منطقه ۶ عملیات انتقال گاز با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و استفاده از هوش مصنوعی، در حال افزایش کارایی و کاهش مخاطرات عملیاتی است تا تأمین انرژی کشور به صورت پایدار و مؤثر انجام شود.

نظر شما