شناسهٔ خبر: 68424019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سقوط نخستین جنگنده «اف ۱۶» آمریکایی در اوکراین

یک مقام آمریکایی از سقوط نخستین جنگنده «اف ۱۶» ساخت آمریکا در اوکراین خبر داد و آن را «ضربه‌ای سخت» به کی یف توصیف کرد. پنتاگون و ستاد نیروهای مسلح اوکراین هم این خبر را تأیید کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: یک جت جنگنده اف-۱۶ اوکراینی روز دوشنبه، تنها چند هفته پس از ارسال چند هواپیما از این نوع به اوکراین، سقوط کرد.

این مقام آمریکایی اذعان کرد انهدام یکی از معدود هواپیماهای F-16 که اوکراین در اختیار دارد، ضربه سخت به کی یف است که چندین ماه است برای دریافت این جنگنده‌ها درخواست داده است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا خبر سقوط نخستین جنگنده ۱۶ ساخت آمریکا در اوکراین را تأیید کرده است. همچنین ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین هم در بیانیه‌ای به از دست دادن یک جنگنده F-16 ساخت آمریکا که توسط کشورهای ناتو اهدا شده بود، اعتراف کرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، گزارش های اولیه حاکی از آن است که این جنگنده با آتش دشمن سرنگون نشده است، اگرچه این حادثه در جریان بمباران گسترده موشکی اوکراین از سوی روسیه در روز دوشنبه رخ داده است، بلکه به احتمال زیاد این حادثه ناشی از یک اشتباه از طرف خلبان بوده است.

روزنامه اوکراینی «Strana» نیز گزارش داد که خلبان جنگنده ای که در حال آموزش پرواز با این جنگنده F-16 بوده، کشته شده است و آگهی کشته شدن او «الکسی مس» توسط نماینده شورای شهر «لوتسک» زادگاه او منتشر شده است.

این روزنامه افزود: «سرگرد میس در 26 اوت در جریان یک مأموریت جنگی کشته شد و وضعیت هواپیمایی که میس خلبان آن بود و سایر شرایط پرواز جنگی تا کنون فاش نشده است.

نظر شما