شناسهٔ خبر: 68423382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گرسنگی و گرانی غذا در غزه / خبری از میوه و سبزیجات نیست / یک عدد سیب زمینی 800 هزار تومان و یک تخم مرغ 180 هزار تومان

کارگر فلسطینی ساکن غزه (محمد الکتنانی) هم گفت: " عمو جان نمی توانیم زندگی کنیم. نه می توانیم چیزی بخریم و نه چیزی وجود دارد و نه کار می کنیم".

صاحب‌خبر -

مردم غزه با گرسنگی و گرانی و کمبود غذا رو به رو هستند.

به گزارش عصرایران، از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در 10 ماه گذشته تاکنون، جمعیت 2.3 میلیون نفری این منطقه در محاصره کامل قرار دارند. در این جنگ تاکنون بیش از 40 هزار فلسطینی در این منطقه کشته شده اند.

دیگر مثل قبل انواع کالاها از جمله مواد غذایی وارد این منطقه نمی شود. کامیون های کمک های انسان دوستانه هم با محدودیت های زیاد و کمتر از پیش بینی ها وارد غزه می شوند. این منطقه در محاصره کامل اسرائیل، با گرسنگی و قحطی روبه رو است. اندک مواد غذایی وارداتی به منطقه غزه هم به شدت گران است و کفاف همه مردم این منطقه را نمی دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با تیتر "ساکنان گرسنه غزه در برابر افزایش قیمت مواد غذایی که بالاتر از توان آنهاست" نوشت: 

اکثر فلسطینی ها که باید برای خانواده گرسنه خود غذا بخرند راهی ندارند جز اینکه به خیابان های شهر غزه بیایند و در برابر اندک کالاهای غذایی خیره شوند. آنها ناامید در برابر قیمت بالای مواد غذایی و کمبود آنها قرار  می گیرند. تهیه مواد غذایی اساسی برای اهالی غزه فراتر از توان آنهاست.

قیمت 2 عدد تخم مرغ در غزه به 22 شیکل (حدود 6 دلار) رسیده است.

گرانی مواد غذایی در غزه


 ساکنان غزه می گویند از زمان آغاز جنگ، قیمت مواد غذایی اساسی چند برابر افزایش یافته است. این موضوع باعث افزایش فشارها به خانواده های غزه شده که از حملات ارتش اسرائیل به این منطقه هم آسیب دیده اند. بحرانی که هیچ پایانی برای آن متصور نیست.

"هیچ چیز پیدا نمی شود"

"  ابوعصام" از شمال غزه گفت: "هیچ چیزی نیست. نه سبزیجات هست و نه گوشت و نه تخم مرغ و نه هیچ چیز دیگری".
وی افزود: "دولت ها کجا هستند؟ مردم کجا هستند؟ آنها باید مراقب ما باشند، به مردم رحم کنند. بگذارید چیزی به شما بگویم - دیروز گرسنه خوابیدم."

شماری از اهالی غزه گفتند قیمت سه عدد سیب زمینی به 150 "شیکل" (41 دلار) رسیده است. در حالی که قبل از جنگ، قیمت آن تنها دو شیکل (نیم دلار) بود.
شیکل واحد پول اسرائیل است و در غزه و کرانه باختری، فلسطینی ها هم از این واحد پول استفاده می شود. 

قیمت 2 عدد تخم مرغ به 22 شیکل (حدود 6 دلار) رسیده است.

گرانی مواد غذایی در غزه - رویترز

گرسنگی و گرانی غذا در غزه

به گفته اهالی غزه، هزینه یک شیشه عسل قبلا 25 شیکل (6.8 دلار) بود اما الان به 85 شیکل (23 دلار) رسیده است.
اهالی غزه می گویند اکثر اوقات از کنسروهای مواد غذایی استفاده می کنند که به عنوان کمک های انسان دوستانه وارد غزه می شود چرا که دیگر مواد غذایی در غزه یافت نمی شود.

" ابونور حسنین" ساکن غزه هم گفت: "ما اکنون آرزوی انگوری را داریم که قبلاً در سرزمین خود می کاشتیم... پسر شما برای خرید برخی چیزها پول می خواهد ...  قبلا با یک شیکل می شد چیزهای خوراکی خرید اما الان حتی با 5 شیکل هم نمی شود یک چیز خرید".
حسنین ادامه داد: "زن حامله چگونه می تواند خود را تقویت کند؟ چگونه؟ چگونه می تواند در آرامش فرزند خود را به دنیا بیاورد؟ با وجود این همه بیماری که وجود دارد".


قیمت سه عدد سیب زمینی به 150 "شیکل" (41 دلار) رسیده است - رویترز

گرسنگی و گرانی غذا در غزه /

 براساس بررسی امنیت غذایی در منطقه غزه، تا زمانی که در این منطقه جنگ ادامه دارد و ورود کمک های انسان دوستانه به غزه با محدودیت های زیادی همراه باشد خطر بروز گرسنگی گسترده وجود دارد.
براساس این بررسی، بیش از 495 هزار نفر در غزه با بالاترین سطح از نبود امنیت غذایی روبه رو هستند. 

قبل از جنگ غزه، دو سوم مردم این منطقه، زیر خط فقر زندگی می کردند و 45 درصد از نیروی کار  هم با بیکاری روبه رو بودند. بعد از جنگ ، حالا اقتصاد غزه نیازمند دهه ها زمان است تا بهبود بیابد.

"نه غذا هست نه پول و نه کار"

کارگر فلسطینی ساکن غزه (محمد الکتنانی) هم گفت: " عمو جان نمی توانیم زندگی کنیم. نه می توانیم چیزی بخریم و نه چیزی وجود دارد و نه کار می کنیم".

مقامات بهداشتی غزه می گویند بیش از 40 هزار فلسطینی در حمله ارتش اسرائیل به غزه، کشته شده اند. مناطق بزرگی از غزه به تلی از خاک و باقی مانده ساختمان ها تبدل شده اند.
سازمان های کمک رسان انسان دوستانه می گویند اکثریت ساکنان غزه با جمعیت 2.3 میلیون نفری بارها آواره و جابجا شدند و با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی رو به رو هستند.

گرسنگی و گرانی غذا در غزه /

گرانی غذا در غزه

 سایت الجزیره هم با اشاره به گسترش گرسنگی و کمبود مواد غذایی در غزه نوشت: "امل" از زنان ساکن غزه گفت: قیمت مواد غذایی و هیزم مورد استفاده برای پخت غذا خیلی افزایش یافته است. خوردن گوشت به یک آرزو تبدیل شده است. بزرگترها وعده های غذایی خود را کم کرده اند تا کوچکترها آن را بخورند. همه ما وزن کم کردیم.

ساکنان غزه برای تهیه غذا و رفع گرسنگی تقریبا به طور کامل به کمک های خارجی وابسته شده اند. کمک هایی که تنها از دو گذرگاه وارد غزه می شوند: اولی گذرگاه رفح (مرز مصر) و دوم گذرگاه "کرم ابوسالم" در مرز اسرائیل.


سایت خبری سازمان ملل متحد هم نوشت: کودکان غزه با خطر سوء تغذیه حاد روبه رو هستند. مادران در غزه از گرسنگی خود و کودکانشان و ناتوانی در کسب همه مواد غذایی مورد نیاز روایت می کنند.

"میسون عقل" مادر کودک مریض "ملاک" در غزه می گوید: وقتی نوزادم به یک ماهگی رسید عوارض در او ظهور پیدا کرد. وقتی 40 روزه شد به بیمارستان منتقل شد زیرا دچار اسهال حاد شد. هر وقت او را شیر می دادم فورا استفراغ می کرد. پزشکان به من گفتند او در برابر این شیر، حساسیت دارد و باید شیر مخصوصی بخورد اما این شیر در غزه وجود ندارد.  به همین دلیل شیر بدون پروتئین به من دادند. 

غزه


میوه و سبزیجات یافت نمی شود و به ندرت می توان آنها را پیدا کرد.
میسون با اشاره به کمبود میوه و سبزیجات گفت: ضروری است میوه و سبزیجات بخورم زیرا ویتامین دارند و برای مادران و کودکان ضروری اند اما متاسفانه میوه و سبزیجات در شمال غزه، فراهم نیست. جز کنسرو چیزی پیدا نمی شود. گوشت هم پیدا نمی شود.

 "دینا الرواحی" دیگر مادر که نوزاد "احمد" را در دست دارد و به او اشاره می کند هم گفت: کودکم متولد ژانویه 2024 است. وزن کنونی او 5 کیلوگرم است. به بخش تغذیه در بیمارستان "کمال عدوان" مراجعه کردم زیرا کودکم به جای اینکه وزنش بیشتر شود وزن کم می کند. همانطور که می دانید نوزاد در سن 7 ماهگی باید خوردن میوه و سبزیجان را شروع کند اما هیچ کدام از اینها در شمال منطقه غزه وجود ندارد. برای تغذیه مادر هم اینها ضروری هستند. هم اکنون اما هیچ غذای بهداشتی پیدا نمی شود. حتی آب شرب هم آلوده است. برای فرزندم از جنگ و گرسنگی می ترسم.

 

نظر شما