شناسهٔ خبر: 68422898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خسارت سنگین قطعی برق به کشاورزان قم

قطعی مکرر و بدون برنامه زمانبندی مشخص برق چاه‌های کشاورزی، موجب ضرر و زیان به کشاورزان و کاهش تولید محصولات آنها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، 14 هزار خانواده کشاورز در قم وجود دارد که رزق و روزیشان را از آب، خاک و زمین های کشاورزی به دست می آوردند، علاوه بر آن 100 هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم از کشاورزی روزی می‌برند.

 رونق کشاورزی در استان قم خوب است اما مشکلاتی مانند قطعی برق بدون برنامه چاه‌های کشاورزی سبب بروز خسارت به کشاورزان و کاهش تولید و محصولات تابستانه آن‌ها شده است.

قطعی یکباره برق بلای خانمان سوز کشاورزان 

کشاورزان از این وضعیت گلایمندند و خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلاتشان هستند.

بنابر گفته تعدادی از کشاورزان استان قم، قطعی برق یکباره و بدون برنامه سبب بروز خسارات چند صد میلیونی به ابزار آلات چاه و کشاورزی آن‌ها شده است.

یکی از کشاورزان به خبرنگار تسنیم گفت: وقتی برق به صورت یکباره قطع می‌شود ، خاموش روشن شدن چاه‌ها آمپر می‌گیرد و این باعث شده هزینه های برق ما چند برابر شود.

تاریخ و ساعت قطعی برق به کشاورزان اعلام شود

وی تصریح کرد: قطع و وصل شدن ناگهانی برق سبب بریدن شقت و غلاف و سوختگی دینام می‌شود که خود خسارتی بزرگ برای کشاورزان است. تاکنون 500 میلیون خسارت بر ما وارد شده است.

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه باغ انگور، پسته و یونجه داریم که امسال خراب شده است، گفت: ما شرایط اضطرای را درک میکنیم و متوجه مشکلات ناشی از برق هستیم ولی حرف ما این است که تاریخ و ساعت مشخصی را برای قطعی برق به ما اطلاع دهند.

وی افزود: اگر اوضاع به همین روال پیش برود و قطعی برق مدیریت نشود محصولات کشاورزی آسیب زیادی خواهد دید.

"قطع برق" تهدید بزرگ کشاورزی قم 

پیش از این نیز محمدحسین احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به کنترل و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، اظهار داشت: حدود 75 درصد از منابع آب استان قم در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این آب از کیفیت پایینی برخودار است و قابلیت مصرف شرب و صنعت ندارد.

وی گفت: در تمام دنیا منابع آب سطحی و زیرزمینی حدود 60 تا 70 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، چون امنیت غذایی ما وابسته به حوزه کشاورزی است. آمار و ارقامی که سازمان آب و خاک جهاد کشاورزی عنوان می‌کند به نسبت سایر سازمان‌ها دقیق‌تر است، چون تمام سطح زیر کشت استان توسط ما آمایش می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: 90 درصد از آب استان قم قابل استفاده در بخش شرب و صنعت نیست. تنها قسمت کمی از قنوات و کوهستان‌ها تامین کننده‌ آب شرب باکیفیت استان قم هست

وی عنوان کرد: قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 ابلاغ شد و وظیفه‌ هر دستگاه و حتی دولت مشخص است. متاسفانه این قانون در 40 سال گذشته اجرایی نشده است. نصب کنتور هوشمند از وظایف کاری وزارت نیرو است، اما نصب این تعداد کنتور نیز با پیگیری‌های جهاد کشاورزی و اتاق اصناف صورت گرفته است.

سال گذشته قطع برق 1.5 همت به کشاورزان قم ضرر رساند 

احمدپور تصریح کرد: 40 درصد از کشاورزان ما از کنتور هوشمند استفاده می‌کنند. در قانون وزارت کشور از سال 90 برای وزارت نیرو بودجه درنظر گرفته شده است؛ ولی وزارت جهاد به عنوان متولی کشاورزی بیشتر پیگیر نصب کنتورها بود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، بیان کرد: متأسفانه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان به جای خدمات‌دهی به دنبال درآمدزایی هستند. من به‌واسطه‌ احساس خطری که کردم، به دنبال خرید کنتور رفتم‌ و آن‌ها را با 50 درصد قیمت در اختیار کشاورزان قرار دادم.

وی افزود: مهم‌ترین بحث ما گرفتن حقابه‌ها است. کل مصرف آب بخش کشاورزی استان زیر 500 میلیون مترمکعب است، در حالی که سالیانه بیش از 400 میلیون مترمکعب آب سطحی وارد استان می‌شد که با اهمال وزارت نیرو این مقدار کمتر شده است.

احمدپور گفت: در دو سفر استانی رئیس جمهور شهید، با وجود موقعیت مرکزی و بحرانی آب در استان قم، وزیر نیرو حضور نداشت. سال قبل با قطعی برق بیش از 1500 میلیارد تومان به بخش کشاورزی ضرر وارد شد. اگر سال گذشته 1.5 همت به کشاورزان ضرر رسید امسال باقطع برق 3 همت متضرر خواهند شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: اگر این مقدار کشاورزی در استان قم نیز با قطع برق نابود شود، هم محیط زیست استان دچار بحران می‌شود هم قم در آینده دیگر قابل سکنی نخواهد بود.

کاهش 30 درصدی تولیدات کشاورزان قم بر اثر قطعی برق

به گزارش تسنم، متاسفانه با شرایطی که امروزه وجود دارد و قطع روان آب‌ها و حق آبه‌های استان، وابستگی آب کشاورزی قم به چاه‌های کشاورزی و برق نسبت به سایر استانها خیلی بیشتر است.

 حالا با قطعی بدون اطلاع قبلی برق خسارات زیادی به استان قم ‌و کشاورزان زده است علی‌رغم‌‌ تخریب چاه‌ها، سوختن دینام خراب شدن شفت غلاف و خساراتی که به کشاورزان وارد شده باعث کاهش چشمگیر تولیدات کشاورزان به بیش از 30 درصد شده است.

انتهای پیام/

نظر شما