شناسهٔ خبر: 68421248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تاکید شی بر عدم تغییر هدف چین درباره روابط با آمریکا

ایرنا : رییس جمهور چین در دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که هدف پکن در تعهد به توسعه سالم، مستحکم و پایدار روابط چین و آمریکا نکرده است.

صاحب‌خبر -

به نقل از شینهوا، شی امروز پنجشنبه در این دیدار عنوان کرد: اگرچه شرایط دو کشور و روابط چین و آمریکا بسیار تغییر کرده است، هدف پکن در تعهد به توسعه سالم، مستحکم و پایدار روابط تغییر نکرده است.

سالیوان نیز در این دیدار بیان کرد: رییس جمهور جو بایدن متعهد است تا مسوولانه این رابطه را مدیریت کند و تضمین کند که رقابت منجر به درگیری یا تقابل نشود.

خبر مرتبط
آمریکا خاورمیانه را به چین و روسیه واگذار کرد/ پکن آلترناتیو واشنگتن برای اعراب

دهه ها از زمانی که واشنگتن استراتژی بزرگی برای خاورمیانه داشت می گذرد. جنگ در اوکراین پیامدهایی جغرافیایی فوری داشته و همزمان ظهور ناگهانی پکن به عنوان آلترناتیو دیپلماتیک نشانه آن است که واشنگتن ارتباط متقابل استراتژی بزرگ را از دست داده است.

هدف از این دیدار و به طور کلی سفر سالیوان به چین باز نگه داشتن ارتباطات بین دو قدرت است، چرا که روابط چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر به شدت پر تنش شده است.

سالیوان در اولین سفر خود به چین به عنوان مشاور رییس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی ایالات متحده، با مقامات ارشد چینی از جمله وانگ یی وزیر امور خارجه و یک ژنرال ارشد کمیسیون مرکزی نظامی چین دیدار کرده است.

خبر مرتبط
مقدمه چینی واشنگن برای خروج از خاورمیانه

درسال ۲۰۲۱، جو بایدن پایان ماموریت نظامی ایالات متحده در عراق را اعلام کرد، اما دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در این کشور مستقر و ۹۰۰ سرباز را در سوریه برای رهبری ائتلاف بین المللی که هدفش سرنگونی داعش است را باقی گذاشت.

چین و ایالات متحده به طور فزاینده‌ای بر سر موضوعات مختلف با هم اختلاف پیدا کرده‌اند، که ریشه در شروع جنگ تجاری در سال ۲۰۱۸ دارد و اکنون نیز بر سر مسایل امنیتی جهانی از جمله مساله تایوان و مناقشات در دریای جنوبی چین اختلاف‌هایی دارند.

نظر شما