شناسهٔ خبر: 68420223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پایان مذاکرات مقامات آمریکا و چین

مذاکرات ۳ روزه مقامات آمریکا و چین با هدف کاهش تنش‌ها و حل موضوعات فی مابین، به اتمام رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مذاکرات 3 روزه مقامات آمریکا و چین در پکن با هدف کاهش تنش ها بین این دو قدرت بزرگ جهان، امروز به پایان رسید.

براساس این گزارش، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مذاکرات در سطح گسترده‌ای را با ژانگ یوشیا معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین برگزار کرد که نخستین دیدار بین یوشیا با یک مقام دولت بایدن و نخستین دیدار بین یک مقام ارشد دولتی آمریکا و نایب رئیس کمیسیون نظامی چین از سال 2018 بود.

ژنرال یوشیا درباره این مذاکرات گفت: درخواست شما برای برگزاری این نشست نشان دهنده ارزشی است که دولت آمریکا برای امنیت نظامی و روابط نظامی فی مابین ما قائل شده است.

در همین حال سالیوان این نشست را رویدادی نادر عنوان و ابراز کرد هر دو کشور مسئول هستند که مانع از تبدیل شدن رقابت فی مابین به درگیری و تقابل شوند. من فکر می کنم با توجه به اوضاع جهان و نیاز به مدیریت مسئولانه روابط بین آمریکا و چین، این دیداری بسیار مهم بود.

مقامات هر دو کشور، به پیشروی در روابط نظامی و تنظیمات لازم برای فرماندهان در سطح مناطق جنگی از طریق گفتگوهای تلفنی در سریعترین زمان ممکن تاکید کردند. موضوعی که ایالات متحده ، در بحبوحه تنش های منطقه ای فزاینده به دنبال آن است.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد سالیوان بر لزوم نیاز به برقراری و حفظ ثبات در سراسر تنگه تایوان و آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی مورد منازعه که یک مسیر تجاری حیاتی است، تاکید کرده است. آمریکا همچنین نگرانی خود را درباره حمایت چین از پایگاه های صنعتی دفاعی روسیه اعلام کردند.

علاوه بر این سالیوان روز چهارشنبه مذاکرات طولانی را با وانگ یی دیپلمات ارشد چین برگزار کرد و خواستار کاهش تنش های فی مابین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شد.

وانگ و سالیوان درباره جنبه های مذاکرات جدید بین جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور دو کشور در آینده ای نزدیک و نیز یک دستور کار گسترده که دیدگاه های تقابلی درباره اوضاع خاورمیانه و اوکراین را به تصویر می کشد و نیز ادعاهای منطقه ای چین درباره تایوان و دریای چین جنوبی بحث و گفتگو کردند.

کاخ سفید تصریح کرد دو طرف گفتگوهایی سازنده، صریح و اساسی را در سطح دو جانبه، منطقه ای و موضوعات جهانی برگزار کردند.

جو بایدن در ماه های پایانی دوران ریاست جمهوری خود، دیپلماسی مستقیم را برای تاثیرگذاری بر رئیس جمهور چین اتخاذ کرده و تلاش کرده تا این تنش ها را متوقف کند. انتظار می رود کامالا هریس نامزد دموکرات ها نیز در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو، استراتژی مشابهی را اتخاذ کند.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران همسو با دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات 2024، دیدگاه فعلی دولت آمریکا در قبال سیاست خارجی تهاجمی فزاینده چین را بسیار منعطفانه می دانند.

در همین راستا پکن نیز قصد دارد تا مخالفت خود را با اعمال تعرفه های سراسری بر گروهی از محصولات و کنترل های صادراتی با هدف ریزتراشه های ساخت چین و گفتگو درباره ادعای حاکمیت بر سر جزیره تایوان، بیان کند.

در همین حال، در ششمین مجمع تجاری آمریکا و چین که در نیویورک برگزار شد، شیه فنگ، سفیر چین در آمریکا، در طی سخنرانی خود در این مجمع بیان کرد: روابط چین و آمریکا نباید به شکل "بازی حاصل صفر" یا "برد تو و باخت من" باشد. دو کشور می‌توانند در مسیر رقابت، یکدیگر را به موفقیت برسانند، و در یک جهان پهناور به‌طور مستقل توسعه یافته و به شکوفایی مشترک دست یابند.

شیه فنگ تأکید کرد: 45 سال روابط دیپلماتیک چین و آمریکا نشان داده است، همکاری به نفع دو طرف و مردم آن‌ها بوده و درگیری به ضرر هر دوطرف و حتی کل جهان است. بنابراین همکاری تنها گزینه صحیح و قاعده طلایی در این روابط است. در مواجهه با شرایط و چالش‌های جدید، متهم کردن دیگران و تکیه بر جنگ‌های تجاری، صنعتی یا تکنولوژیکی نیز هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. چین و آمریکا باید به حقوق توسعه یکدیگر احترام بگذارند، به اصول منافع متقابل پایبند باشند، و از طریق گفتگو و مذاکره راه‌حل‌هایی برای مشکلات پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه جامعه تجاری نقش مهمی در روابط چین و آمریکا ایفا می‌کند، افزود: دو کشور باید زمینه‌های همکاری سنتی مانند تجارت و کشاورزی را گسترش داده و نقاط رشد جدیدی در زمینه‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و هوش مصنوعی ایجاد کنند تا به نفع هر دو طرف و جهان بیانجامد.

سفیر چین ادامه داد: چین هرگز در انتخابات و امور داخلی ایالات متحده دخالت نکرده و نخواهد کرد و ایالات متحده نیز باید از مداخله بی‌جا در امور داخلی چین خودداری کند و در سال انتخابات، از بازی کردن با "کارت چین" دست بردارد. اگر دو طرف یکدیگر را به عنوان شریک تلقی کنند، روابط چین و ایالات متحده به تدریج بهبود خواهد یافت.

وی در آخر گفت: بیش از 70 هزار شرکت آمریکایی از رشد چین بهره‌مند شده‌اند و صادرات به چین از 930 هزار شغل در ایالات متحده حمایت کرده است. جنگ تجاری، صنعتی و فناوری هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و قطع ارتباط تنها منجر به دور شدن از راه‌حل می‌شود. موفقیت چین و ایالات متحده فرصتی برای یکدیگراست ، و دو طرف باید مکمل یکدیگر بوده و از آسیب زدن به یکدیگر خود داری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما