شناسهٔ خبر: 68418808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اقدام تحریمی اتحادیه اروپا علیه مجارستان

اتحادیه اروپا در واکنش به اقدامات بحث برانگیز مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در اقدامی تحریمی علیه این کشور، نشست وزرای خارجه این اتحادیه را به جای بوداپست در بروکسل برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در واکنش به سفرهای به زعم بروکسل غیرمجاز ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا بروکسل نشست وزرای خارجه این اتحادیه را از بوداپست به بروکسل منتقل کرد.

در پایان ژوئیه، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، ایده غیرعادی انتقال نشست وزرای خارجه اروپایی از محل توافق شده در بوداپست به بروکسل را مطرح کرد.

این پیشنهادی غیرعادی بود زیرا جلسات غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا به طور سنتی در کشوری که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد برگزار می شود. در حال حاضر این مسئولیت بر عهده مجارستان است.

با این اقدام تحریمی علیه بوداپست، بورل می خواست ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان را به دلیل تلاش های دیپلماتیک انفرادی وی مجازات کند. این اقدام تحریمی به طور خاص، به خاطر مذاکرات صلح ناهماهنگ و سپس ناموفق او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شی جین پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفت.

البته اوربان در حال حاضر دوستان کمی در میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا دارد و انتقاد از ماموریت صلح وی تقریباً یک اتفاق نظر بود. اما بسیاری همچنان تحریم نشست وزرای خارجه اروپایی در بوداپست را اشتباه می دانستند.

به زعم منتقدان این اقدام تحریمی فقط اوربان را به نقش قربانی باز می‌گرداند، جایی که او بیشتر دوست دارد خود را ببیند و این نگرانی کشورهای بزرگی از جمله فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان بود. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در این باره هشدار داد: ما نباید در چیزهای کوچک گم شویم و در مورد اینکه چه کسی کجا و کی دعوت می کند بحث کنیم. زمان برای ما خیلی جدی است.

بالاخره پس از بحث ها در صحنه باز، بورل پیروز شد. احتمالاً به این دلیل که آنها نمی خواستند وی را زیر باران تنها بگذارند، در حالی که شایعات زیادی در این رابطه قبلاً علنی شده بود. حالا نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار خواهد شد.

تا همین اواخر همچنین این مسئله کاملاً مشخص نبود که آیا وزیر خارجه مجارستان به بروکسل سفر خواهد کرد یا ترجیح می دهد در بوداپست بماند. سخنگوی بورل به سوالات خبرنگاران در این باره با لحن محکمی پاسخ داده و گفت این دعوت نامه برای همه وزرای خارجه ارسال شد. اما اینکه آیا مجارستان هم می آید؟ "شما باید آن را از مجارستان بپرسید."

مناسبات بین مجارستان و اتحادیه اروپا بخصوص در دوران ریاست دوره ای این کشور بر اتحادیه اروپا که تا پایان سال جاری میلادی ادامه دارد تیره تر شده است.

مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا چندی پیش امتیازات ویژه‌ای به اتباع روسی و بلاروسی برای سفر به اتحادیه اروپا و کشور خود داده که این مسئله نگرانی‌هایی را در اتحادیه اروپا ایجاد کرد.

نمایندگان اتحادیه اروپا می ترسند که این امر به بسیاری از روس ها اجازه دهد تا کم و بیش کنترل نشده وارد اتحادیه اروپا شوند - و راحت تر بتوانند برای کرملین جاسوسی کنند.

دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای پوپولیست مجارستان، بارها با تماس نزدیک خود با روسیه خبرساز شده است. اخیراً، اوربان بدون هماهنگی با شرکای اتحادیه اروپا برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کرد. این امر با انتقادهایی روبرو شد - به ویژه به این دلیل که مجارستان در حال حاضر ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد که هر شش ماه یک‌بار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌صورت چرخشی انجام می‌شود.

مجارستان همچنین در حالی که چندی پیش شکایت از تحریم‌های ضد نفتی اوکراین علیه روسیه را به کمیسیون اروپایی برده بود، اخیرا این نهاد اروپایی را در پشت این تصمیم گیری که موجب قطع انتقال نفت روسیه به بوداپست شده است، دانست.

دلیل این مسئله اختلاف مجارستان، اسلواکی و اوکراین بر سر تحویل نفت از تولیدکننده نفت روسیه لوک اویل است.

مسئله تداوم حمایت ها از اوکراین یکی از موضوعات مهم نشست وزرای خارجه اروپایی که امروز به جای بوداپست در بروکسل برگزار می شود خواهد بود. این مسئله که سود حاصل از سرمایه گذاری های میلیارد دلاری روسیه در غرب با چه سرعتی می تواند برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده شود، نقش محوری در حمایت بلندمدت از این کشور ایفا خواهد کرد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز گذشته گزارش داد که تقریباً همه کشورهای اتحادیه اروپا خواهان این هستند. شولتز در دیدار با کایر استارمر، نخست وزیر بریتانیا در برلین توضیح داد: ما به شدت بر روی الزامات فنی کار می کنیم. وی همچنین با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این مورد و درباره سهم اروپا و نحوه انجام آن صحبت کرد.

سهم اروپا از کمک های نظامی به اوکراین موضوعی حساس است. در حالی که منتقدان در آلمان شولتز را متهم می کنند که در سال آینده کمک نظامی بسیار کمی به اوکراین ارائه می کند، کشورهای بزرگی مانند فرانسه، اسپانیا و ایتالیا تاکنون تنها بخشی از حمایت هایی را که تنها از آلمان انجام شده است، ارائه کرده اند.

در فرانسه نسبت بدهی ملی نسبت به تولید ناخالص داخلی 112 درصد و در ایتالیا حتی 137 درصد است. این دامنه کمک ها از این کشورها را محدود می کند - به میزانی کاملاً متفاوت از آلمان با سطح بدهی 63.4 درصد.

به همین دلیل تأمین کمک نظامی بلندمدت برای اوکراین از طریق درآمد بهره از دارایی‌های دولتی روسیه، به‌ویژه برای اروپایی‌های بسیار بدهکار، راه‌حلی مطلوب خواهد بود. هفت کشور بزرگ صنعتی غربی (G7) و اتحادیه اروپا در ژوئن توافق کردند که درآمد حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه در غرب باید برای اعطای وام 50 میلیارد دلاری به اوکراین برای خرید تسلیحات استفاده شود. با این حال، باید دید که آیا این تا پایان سال آماده می شود و سپس در سال 2025 راه اندازی می شود.

یکی دیگر از موضوعات دشوار برای وزرای خارجه اروپا جنگ در خاورمیانه است - آنها از یک همکار سابق، سیگرید کاگ، وزیر خارجه سابق هلند برای گفتگو در این مورد دعوت کرده اند. او اکنون در سازمان ملل متحد برای کمک و بازسازی در نوار غزه کار می کند. وزیران اروپایی امیدوارند که او دیدگاهی بی طرفانه از این درگیری ارائه دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما