شناسهٔ خبر: 68414814 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری، ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر را تشریح کرد

موسم خدمت‌رسانی ویژه به سوگواران آستان رضا(ع)

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه، ویژه برنامه‌های این نهاد مقدس در دهه پایانی ماه صفر را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار قدس، مصطفی فیضی در این نشست که روز گذشته در ساختمان ثامن (سازمان مرکزی آستان قدس رضوی) برگزار شد، با اشاره به شعار امسال دهه پایانی ماه صفر با عنوان «با شما سربلندیم» و بیان اینکه در همه ایام سال، خادمان حرم منور رضوی مشغول خدمت‌رسانی به زائران این آستان مقدس هستند، گفت: دهه کرامت و ایام ولادت امام رضا(ع) و دهه پایانی ماه صفر و شهادت امام هشتم(ع) دو مناسبت ویژه و خاص برای آستان قدس رضوی و خادمان این بارگاه مطهر برای خدمت‌رسانی به زائران با توجه به حضور جمعیت انبوه در این مناسبت‌هاست.
وی با اشاره مختصر به برخی از اقدام‌های مدیریت‌ها و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی شهری و استانی در ارتباط با آخرین هماهنگی‌های لازم با مجموعه‌های مختلف خدمت‌رسان در دهه پایانی ماه صفر، گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران استان و شهر مشهد امسال شاهد اقدام‌های ویژه حمل و نقل و اسکان و در یک کلام آمادگی شهر مشهد برای میزبانی از زائرانی که در مسیر زیارت قرار می‌گیرند خواهیم بود و از اهالی رسانه می‌خواهیم با مراجعه به مدیریت‌های مختلف شهری و استانی به انعکاس بیشتر این خدمات در سطح شهر و استان بپردازند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه از آمادگی این نهاد مقدس در این ایام برای خدمت‌رسانی به زائران بارگاه مطهر امام هشتم(ع) خبر داد و اضافه کرد: از روز جمعه نهم شهریور ماه به صورت عام و خاص شروع فعالیت‌هایمان را خواهیم داشت. این برنامه‌ها به طور مستمر تا پایان ماه صفر و به صورت شبانه‌روزی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین و بیشترین حوزه فعالیت آستان قدس رضوی در این ایام به خدمات بخش‌های مختلف تابعه مدیریت عالی حرم مطهر رضوی در بارگاه منور امام هشتم(ع) اختصاص دارد.

از اجتماع بزرگ قرآنیان تا خطبه‌خوانی شب شهادت 
و شام غریبان امام رضا(ع)
فیضی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های تدارک دیده شده توسط معاونت تبلیغات حرم مطهر رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 
30 میلیون تشرف توسط زائران این بارگاه مطهر در دهه پایانی ماه صفر و برای زیارت مضجع شریف رضوی انجام شود. 
این مقام مسئول درباره حضور هیئت‌های مذهبی در بارگاه مطهر رضوی در این ایام گفت: «حسینیه حرم» فعالیتی است که سال‌های اخیر شکل گرفته و امسال با توجه به رویکرد جدید، در پنج روز پایانی ماه صفر و هر شب پس از نماز مغرب و عشا شاهد حضور و عزاداری هیئت‌های مذهبی از استان‌ها، مناطق و قومیت‌های مختلف کشور در حرم مطهر رضوی هستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی مانند همه سال‌ها، هیئت‌هایی که وارد مشهد می‌شوند با نام‌نویسی و اعلام ورود می‌توانند از خدمات و بسته‌های فرهنگی آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.
وی به اجتماع بزرگ قرآنیان به عنوان نخستین برنامه ویژه این آستان مبارک نیز اشاره کرد و افزود: در شب 28ماه صفر و مصادف با شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، با تأکید تولیت معزز این آستان مبارک شاهد اجتماع بزرگ قرآنیان در صحن پیامبر اعظم(ص) در حرم مطهر رضوی با حضور قاریان قرآن کریم از شهر مشهد و استان‌ها، استادان برجسته قرآنی و معلم برجسته قرآن حجت‌الاسلام قرائتی همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی از جمله جمع‌خوانی، همخوانی، تواشیح و... خواهیم بود. 
برگزاری خطبه شب شهادت و مراسم شام غریبان شهادت امام رضا(ع) به عنوان دومین برنامه ویژه آستان قدس رضوی از سوی قائم مقام تولیت این آستان مورد تأکید قرار گرفت و وی در این باره گفت: خطبه شب شهادت امام هشتم(ع) در سیزدهم شهریور سال جاری پس از نماز مغرب و عشا در صحن پیامبر اعظم(ص) بارگاه مطهر امام رضا(ع) با حضور تولیت معزز، خدمه بارگاه مطهر رضوی و میهمانان و شخصیت‌های برجسته و برخی از مدیران و مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار می‌شود.
فیضی افزود: مراسم شام غریبان شهادت امام رضا(ع) هم با حضور تولیت معزز و کاروان خدمه حرم مطهر امام هشتم(ع) در شامگاه چهاردهم شهریور ماه جاری پس از نماز مغرب و عشا از خیابان نواب صفوی به سمت صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی و به منظور اعلام حزن و اندوه و سوگواری شهادت امام هشتم(ع) برگزار می‌شود.
وی همچنین درباره مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: با تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی امسال با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی در صحن امام حسن مجتبی(ع) توجه ویژه‌ای به نام و یاد امام حسن(ع) در بارگاه مطهر رضوی خواهد شد.

مراسم ابناءالرضا(ع) ویژه نوجوانان فعال هیئتی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای مراسم ابناء الرضا(ع) پرداخت و افزود: این مراسم ویژه نوجوانان خدمت‌رسان در بارگاه مطهر رضوی و نوجوانان فعال و عزاداری است که در هیئت‌های مختلف مذهبی خدمت می‌کنند و قرار است این مراسم در دوازدهم شهریور در حرم مطهر رضوی برگزار شود.
فیضی همچنین اضافه کرد: با توجه به حضور اقشار مختلف از کودکان و خردسالان و نوجوانان و جوانان در این ایام در بارگاه مطهر رضوی، توسط معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی برنامه‌های مذهبی و فرهنگی ویژه این عزیزان در اماکن متبرکه حرم مطهر مانند حسینیه کودک و رواق‌های ویژه نوجوانان و جوانان پیش‌بینی شده است.

 توجه ویژه‌ به کتاب عیون اخبارالرضا(ع)
وی به توجه ویژه‌ به کتاب عیون اخبارالرضا(ع) نوشته مرحوم شیخ صدوق در بارگاه مطهر رضوی در دهه آخر صفر اشاره و خاطرنشان کرد: امسال به دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی توجه ویژه‌ای به کتاب عیون اخبارالرضا(ع) نوشته شیخ صدوق به روش‌ها و اشکال گوناگون خواهیم داشت. 
فیضی افزود: این کتاب مدت‌هاست توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و امسال به طور ویژه برنامه‌های مذهبی در اشکال مختلف مانند روایت‌گری، مسابقه و… برای بهره‌مندی زائران و مجاوران از این کتاب ارزشمند تدارک دیده شده است. همچنین توزیع 100هزار نسخه از این کتاب در این دهه و معرفی آن در حلقه‌های معرفت و جلسات سخنرانی در حرم منور امام هشتم(ع) به عنوان یک کارویژه در دستور کار قرار گرفته است.

همه هیئات مذهبی می‌توانند در حرم رضوی عزاداری کنند
فیضی با اشاره به اجرای ویژه‌برنامه‌های آیینی در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی از سوی معاونت تبلیغات اسلامی این آستان گفت: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها تکریم هیئت‌های مذهبی است که با حضور آن‌ها در دو روز 28 و 30 ماه صفر در حرم مطهر انجام می‌شود و من به عنوان یک خادم این آستان مبارک و از طرف تولیت معزز عرض می‌کنم با نهایت ادب و تواضع در خدمت هیئت‌های مذهبی هستیم و این عزیزان جلوه باشکوهی از تعظیم شعائر اسلامی را با عزاداری، سینه‌زنی و برنامه‌های متنوع در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های اطراف حرم به منصه ظهور خواهند رساند.
وی همچنین پیش‌بینی کرد حدود 2هزار هیئت مذهبی از نقاط مختلف استان و کشور در دهه پایانی ماه صفر در مشهد مقدس و در حرم مطهر رضوی برای عزاداری حضور یابند. همچنین هیئت‌های مذهبی می‌توانند به جز برخی از اقلام ممنوعه مانند سیستم صوتی و... با هماهنگی مسئولان مربوط، اقلام و لوازم هیئت‌های خود مانند عَلم و پرچم، بیرق و... را به داخل حرم مطهر رضوی بیاورند.

حضور 150 موکب خدمت‌رسان در اطراف حرم مطهر رضوی
وی با اشاره به افزایش خدمات چایخانه‌های حرم مطهر رضوی، درباره اقدام‌های مناسب موکب‌های مختلف خدمت‌رسان در سال‌های گذشته و در اطراف حرم مطهر رضوی به زائران اظهار کرد: حدود 150 موکب خدمت‌رسان امسال در اطراف حرم مطهر رضوی به هیئت‌های مذهبی و زائران در بخش‌های مختلف فرهنگی، بهداشتی، ایمنی، نذورات و... خدمت‌رسانی خواهند کرد. همچنین برخی از موکب‌های عراقی و... نیز در این ایام در اطراف حرم مطهر رضوی حضور فعالی دارند.
فیضی با اشاره به اینکه زائران و مجاوران شاهد حال و هوای امام رضایی در این ایام در سطح شهر مشهد با همکاری مدیریت و سازمان‌های شهری و استانی خواهند بود، افزود: پیاده‌راه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی برای موکب‌های فرهنگی و ارائه خدمت توسط آنان اختصاص داده شده است و با همت و همکاری خوبی که همه دستگاه‌های خدمت‌رسان دارند، حال و هوای پنج روز آخر صفر حال و هوای امام رضایی خواهد شد.
وی همچنین به تشکیل جلسات منظم ستاد و قرارگاه فرهنگی دهه پایانی ماه صفر در سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: در محل این سازمان و با حضور همه بخش‌ها، اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، مردمی و فرهنگی شهر مشهد موارد خدمت‌رسانی بهتر به زائران در زمینه‌های گوناگون مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.
وی همچنین برای اسکان و استراحت زائران بیان کرد: علاوه بر برخی از رواق‌ها و اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی که به استراحت شبانه زائران در این ایام اختصاص داده شده است، برخی از قسمت‌های پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر، برخی از ساختمان‌ها و اماکن اداری آستان قدس در خارج از حرم مطهر، ساختمان دانشگاه، ورزشگاه امام رضا(ع) و... برای کمک به مدیریت شهری در سطح شهر مشهد و برای اسکان زائران اختصاص داده شده و پیش‌بینی می‌کنیم به حدود 180 هزار نفر در این اماکن خدمات‌رسانی شود. ضمن اینکه برخی از زمین‌ها و مجموعه‌های آستان قدس در نقاط مختلف شهر با هماهنگی مدیریت شهری برای پارک خودرو زائران مورد بهره‌برداری در این ایام قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به خدمات معاونت اماکن متبرکه و معاونت خدمات زائرین و سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی پرداخت و افزود: تلاش می‌کنیم برخی از مسیر‌های تشرف زائران از مبادی ورودی به بارگاه مطهر رضوی در صحن‌ها تا داخل حرم مطهر با رعایت دستورعمل‌های مربوط برای تسهیل مسیر زیارت، مفروش شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس درباره خدمات‌رسانی به زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر نیز گفت: موکب‌های مختلفی با همکاری خدمه و خادمیاران رضوی در مسیرها و جاده‌های گوناگون منتهی به مشهد به این زائران خدمات‌رسانی می‌کنند و بزرگ‌ترین این موکب‌ها مربوط به اداره کفشداران حرم مطهر رضوی در منطقه ملک‌آباد مشهد است و آستان قدس رضوی هم در حد توان برای رفاه حال این زائران پیاده در این موکب‌ها خدمت‌رسانی خواهد کرد.
فیضی همچنین به خدمات‌رسانی آستان قدس به زائران پاکستانی و افغانستانی در طول سال به ویژه در دهه پایانی ماه صفر در زائرسراهای آستان قدس در منطقه میرجاوه و ریمدان در شرق کشور هم اشاره کرد.

افزایش ظرفیت پذیرایی مهمانسراها و محدودیت تردد 

در پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر فیضی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس درباره وضعیت پذیرایی در مهمانسراها و تردد در پارکینگ‌های حرم مطهر در دهه پایانی ماه صفر گفت: تلاش داریم ظرفیت پذیرایی از زائران در مهمانسراهای حرم مطهر رضوی در این ایام نسبت به ایام عادی سال به حدود دو برابر افزایش یابد و همچنین به زائران و مجاوران توصیه می‌کنیم به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و تسریع در حمل و نقل زائران و... از وسائل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تاکسی‌های شهری و... در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر استفاده کنند. ضمناً با توجه به برخی از اقدام‌های ترافیکی در روزهای پایانی ماه صفر به ویژه در سه روز پایانی این ماه، تردد در مسیر زیرگذر و خدمات‌رسانی پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر برای زائران و مجاوران با محدودیت و ممنوعیت روبه‌رو خواهد بود.
در پایان این مراسم و با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و خبرنگاران و اهالی رسانه از پوستر ویژه ایام پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) رونمایی شد.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی 

نظر شما