شناسهٔ خبر: 68414805 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

قدس تأثیر ناترازی برق در میزبانی از زائران دهه پایانی صفر را بررسی می‌کند

جای خالی زائران در تعیین سهم برق خراسان رضوی

ناترازی برق یکی از مشکلات اصلی این روزهای صنایع خراسان رضوی است به طوری که در روزهای اخیر افزون بر برنامه زمان‌بندی و اعلام شده قبلی، شاهد قطع یکباره و ناگهانی برق شهرک‌های صنعتی استان و زیان صنعت و بخش کشاورزی بوده‌ایم که موجب نارضایتی‌های گسترده میان فعالان اقتصادی استان شده است.

صاحب‌خبر -

از طرف بخش خصوصی که فعالیت اقتصادی بیش از 90درصد استان را تشکیل می‌دهند، گلایه‌های زیادی مطرح می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها بی‌توجهی به حضور زائران در سهمیه دیده شده برق خراسان رضوی است.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: یک برش ملی از مسئله برق و تقسیم قطعی آن به هر استانی می‌رسد که مشخص می‌کند چه حجم از برق یک استان باید قطع شود و می‌توان گفت شاخص‌های این برش‌های استانی شفاف نیست.
محمدعلی چمنیان ادامه می‌دهد:  براساس تقسیمات کنونی، خراسان رضوی باید هزار و 300 مگاوات قطعی برق را کنترل و مدیریت کند. این قطعی براساس هر شاخصی باشد، نتیجه‌اش این شده که در خیلی از استان‌ها صنایع 12یا 24 ساعت قطعی ندارند؛ ولی در خراسان رضوی یک 12ساعت و یک 24ساعت قطع ناگهانی برق صنایع در هفته صورت می‌گیرد و موجب زیان فراوان می‌شود. 
وی با اشاره به نتایج و شواهد قطعی‌ها تأکید می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد سهمیه‌ای که برای قطع برق منطقه خراسان رضوی در نظر گرفته شده است، نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است و باید گفت ما در طول سال پذیرای جمعیت استان‌های دیگر هم هستیم که زائر امام هشتم(ع) هستند. وقتی 30 میلیون زائر را پذیرایی می‌کنیم یا بزرگ‌ترین حجم مهاجرپذیری را داریم، باید این موارد دیده شود و براساس شاخص جمعیتی، قطعی برق برای خراسان رضوی سهم‌بندی شود. اگر قرار است یک استان از 30 میلیون زائر پذیرایی کند، باید به همان نسبت هم برق بیشتری مصرف ‌کند.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تکمیل توضیحاتش می‌گوید: به اندازه خودمان برق تولیدی داریم؛ اما میزان برقی را که به شبکه سراسری می‌دهیم، موجب قطعی مکرر در صنایع شده است. قطعی‌های مکرر، حضور 30 میلیونی زائران و رقم بالای مهاجرپذیری استان نشان می‌دهد مقامات استانی ما نتوانستند سهم خراسان رضوی را از برش کشوری عادلانه بگیرند که نسبت به این جریان معترضیم. چانه‌زنی این موضوعات باید در بهار صورت می‌گرفت و اطلاع‌رسانی مناسب انجام می‌شد تا بتوانیم شرایط را بهتر مدیریت کنیم. کوتاهی‌هایی پیش آمده که با وجود نیازهای گفته شده، قطعی برق خراسان رضوی بیشتر از بقیه استان‌هاست.

تولید برق استان بیشتر از نیاز است
بیش از دو ماه از قطعی‌های مکرر و گاه به یکباره و بدون اطلاع قبلی در واحدهای تولیدی خراسان رضوی می‌گذرد و شواهد نشان از زیان فراوان بخش کشاورزی و دامپروری دارد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به آسیب صنایع مختلف توضیح می‌دهد: خسارت‌های قطع برق تنها متوجه بخش صنعت و تولیدکنندگان این حوزه نیست؛ بلکه این زیان‌ها دامن صنایع دام و طیور، معادن و سایر بخش‌ها را هم گرفته است.
محمدحسین روشنک تولید برق استان را بیشتر از میزان نیاز آن اعلام می‌کند و می‌گوید: 5هزار مگاوات تولید برق داریم و مصرف ما کمی بیش از 4هزار مگاوات است و بقیه آن مازاد محسوب می‌شود. بنابراین کسری برق در خراسان رضوی نداریم؛ اما از خراسان رضوی هزار و 300مگاوات برق در روز به استان‌های دیگر می‌رود. کشور برای همه است و بر این تأمین نیاز حرفی نداریم؛ اما باید عدالت و تعادل رعایت شود و این‌گونه نباشد که در خراسان رضوی سه روز تعطیلی باشد؛ اما در استان‌های دیگر یک روز هم پیش نیاید.
 وی ادامه می‌دهد: 55 درصد هتل‌های ایران در مشهد است و در این هتل‌ها مردم مشهد ساکن نمی‌شوند؛ بلکه زائران به آنجا می‌آیند؛ اما سهمیه‌های آب، برق یا هر نیاز دیگر زائران در بودجه‌ها دیده نمی‌شود و نتیجه این است که در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، تولیدکنندگان بخش خصوصی دچار زیان می‌شوند.
رئیس کانون کارآفرینان استان با اشاره به گرمای هوا و بالا رفتن مصرف برق عنوان می‌کند: توانیر در روزهای اوج گرما اعلام می‌کند هر درجه افزایش دما در شهرها 2درصد مصرف برق را افزایش می‌دهد. اکنون باید پرسید حالا که حدود 10درجه هوا سردتر شده، این 20درصد برق اضافی ناشی از کاهش دما کجاست که هنوز هم با کمبود و قطع ناگهانی و یکباره برق صنایع روبه‌رو می‌شویم؟ نباید شاهد بیان این مطلب از سوی مسئولان برق استان به مسئولان کشوری باشیم که در خراسان رضوی برق کم مصرف می‌کنیم تا مشکل بقیه استان‌ها حل شود. این کم‌مصرفی نیست.

خراسان رضوی بیشترین قطعی برق صنایع را دارد
روشنک تأکید می‌کند: صنایع استان خرد هستند و نمی‌توانند تک به تک نیروگاه داشته باشند. باید مسئولان برق کشور به صورت شفاف اعلام کنند در هر استان چه میزان قطع برق رخ می‌دهد. طبق اطلاع ما خراسان رضوی بیشترین قطعی را دارد و با وجود پیگیری‌های اتاق بازرگانی، خانه صنعت و سایر نهادهای بخش خصوصی هنوز نتیجه‌ای در تغییر سهمیه استان برای قطع برق حاصل نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قطعی برق در دهه پایانی صفر به صنایع استان اعلام شده، می‌گوید: درباره برنامه‌ریزی قطعی برق در دهه آخر صفر اطلاعی نداریم؛ اما باید تأکید کرد صنایع به صورت کلی نمی‌توانند تعطیل کنند چون برخی از صنایع به لحاظ تجهیزات و نوع تولید تعطیل‌ناپذیرند. برآوردی از 10میلیون زائر برای مصرف برق نداریم که باید برآورد شود و این نیاز از برقی که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد کم و در خود استان توزیع شود و به جایی اینکه به صنعت مرغداری‌، دامداری و معادن بگویند تعطیل کنند، همین مقدار را از میزان برق خروجی استان کم کنند و در این مدت از خراسان رضوی برق نبرند.

در دهه پایانی صفر جلو خروج برق از استان را بگیریم
با شرایط خاص خراسان رضوی انتظار می‌رود نگاه‌های ویژه‌ای به استان در تأمین انرژی به خصوص برق صورت بگیرد؛ اما طبق برنامه اعلامی شرکت‌های توزیع برق استان، صنایع خراسان رضوی مجبور به رعایت یک 12ساعت و یک 24 ساعت قطعی برق هستند.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب ادامه می‌دهد: با وجود برنامه قطعی برق، متأسفانه طی هفته گذشته ما دو بار قطعی ناگهانی برق داشتیم و علت این موضوع خروج برق استان، بیشتر از مقدار توافق شده بوده که خسارت‌های زیادی به صنایع وارد کرده است.
نسرین یوسفی عارفی در تشریح اقدامات این کمیسیون برای جلوگیری از تکرار این مسئله می‌گوید: به دنبال پیگیری مسئولان استان از توانیر هستیم تا سهم خروج برق از استان کاهش یابد. در تابستان میزان تولید ما با میزان مصرف تقریباً برابر است و کسری ناترازی انرژی در استان نداریم؛ اما به دلیل اینکه شبکه سراسری است، توانیر مقداری از برق را از طریق فشار قوی از استان خارج می‌کند که انتظار داریم مسئولان استان این موضوع را پیگیری کنند تا خروج برق از استان به کمترین میزان برسد.
 وی با تأکید بر حجم مصرف ایجاد شده به دلیل زائرپذیری خراسان رضوی عنوان می‌کند: مراکز هتلی جزو مراکزی هستند که قطعی برق نباید برای آن‌ها اتفاق بیفتد و بخش زیادی از برق در این حوزه مصرف می‌شود. همان‌طور که در موارد خاص در کشور تمهیدات ویژه‌ای دیده می‌شود، برای مصرف برق در پیک حضور زائران در مشهد هم باید تمهیدات خاص به ویژه برای صنایع خراسان رضوی دیده شود که بیشترشان کوچک‌مقیاس، متعلق به بخش خصوصی با مصرف برق خیلی کم نسبت به صنایع فولادی هستند. اما به خاطر اینکه متأسفانه فیدرهای شهرک‌های صنعتی به عنوان فیدرهای غیر حساس در توانیر تعریف می‌شوند، به محض ایجاد مشکل برای پست‌های برق، نخستین مورد، قطع برق فیدرهای شهرک‌های صنعتی است آن هم بدون ‌برنامه و باید گفت این یک ظلم مضاعف تلقی می‌شود. درخواست ما از مسئولان استان جلسه فوری با توانیر است؛ زیرا این ناترازی ممکن است تا 15مهر ماه ادامه پیدا کند. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح می‌کند: مشهد شهر زیارتی است و زائران زیادی به مشهد می‌آیند و همزمان مصرف خانگی و تجاری افزایش پیدا می‌کند و دما هم افزایشی است. نباید این موارد سبب شود صنایع استان تاوان آن را بدهند. طی چند روز گذشته توانیر بدون اطلاع به جای هزار و 300مگاوات، هزار و 500مگاوات از خط استان خارج کرد و براساس همین مقدار، برق صنایع قطع شد و ما انتظار داریم در روزهایی که مشهد مصرف خانگی و تجاری بالایی دارد، خروج برق از استان کاهش یابد. در استان مشکل ناترازی وجود ندارد؛ ولی به دلیل خروج برق از استان این قطعی‌ها اتفاق می‌افتد.

فیدرهای برق بدون اطلاع، از تهران قطع شد
با توجه به گفته‌های مسئولان بخش خصوصی استان، عمده‌ترین پرسش پیش آمده این است که با توجه به فرارسیدن دهه پایانی صفر و پیش‌بینی حضور بیش از 10میلیون زائر در شهر مشهد، شرایط تأمین برق چگونه است؟ آیا با کوچک‌ترین افزایش بار شبکه، برق صنایعی که به دلیل نوع دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی قادر به تعطیل کردن نیستند، به یکباره قطع خواهد شد یا خیر؟ 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تشریح این موضوع می‌گوید: یکی از موضوعات اصلی این روزها در بخش تولیدی که بسیار دردسرساز بوده و موجب شده نتوانیم به شعار سال و اهدافی که داریم، دست پیدا کنیم، مبحث قطعی برق است. براساس پیش‌بینی‌های وزارت نیرو و برش‌هایی که در حوزه‌های مختلف استانی از اردیبهشت به ما ابلاغ کرده قرار بود در سه وضعیت برق و حداکثر دو روز قطعی برق صنایع را داشته باشیم؛ اما این‌گونه نبود. 
حسن نوری‌زاده ادامه می‌دهد: به دنبال پیگیری اتفاقات چند هفته اخیر، مقرر شد بیش از آنچه قطعی برق در برنامه است، دیگر قطعی برق در استان نداشته باشیم. متأسفانه شاهد این بودیم در یکی دو مرحله فیدرهای اصلی شهرک‌های صنعتی ما از تهران بدون ابلاغ و اطلاع‌رسانی قطع شد که خسارت‌های زیادی برای بخش‌های تولید و کشاورزی استان در برداشت. در دو روز گذشته جلسه‌ای با همه فعالان اقتصادی اعم از اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و مدیران شهرک‌های صنعتی، مدیران جهاد کشاورزی، صمت، میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد و در جمع‌بندی این جلسات، روز گذشته جلسه‌ای با استاندار محترم خراسان رضوی داشتیم.

برق مشترکان پرمصرف خانگی قطع می‌شود
وی درباره نتایج جلسه برگزار شده با استاندار خراسان رضوی توضیح می‌دهد: مقرر شد تحت هیچ شرایطی مگر شرایط خاص در کشور، قطعی برق رخ ندهد و در حوزه کشاورزی و صنعتی همان برنامه ابلاغی باشد و دستگاه‌های متولی برق را قطع نکنند. مسئولیت و هماهنگی 400مگاوات برق در حوزه کشاورزی و 730 مگاوات برق در حوزه صنعت بر عهده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گذاشته شد و مسئولان شرکت برق هم موظف شدند هرگونه قطعی یا موضوعی را با این معاونت هماهنگ کنند. همچنین روز گذشته در شورای اداری، قطع برق حدود 50هزار مشترک برق خانگی از سوی استاندار مطرح شد. این مشترکان از جمعیت 5/2 میلیونی مشترک حوزه استان 11درصد کل برق استان  را مصرف می‌کنند و الگوی مصرف آن‌ها بیش از 5/2 برابر است. قرار شد از این ظرفیت مشترکان خانگی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند برای تأمین برق استفاده کنیم تا بخشی از کمبود برق از این طریق جبران شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور پیش‌بینی شده 10میلیون زائر موجب قطعی برق خواهد شد یا خیر، تشریح می‌کند: در دهه آخر صفر هیچ‌گونه قطعی برق در حوزه‌های کشاورزی و صنعت فراتر از برنامه اعلام شده نداریم و طبق هماهنگی‌های انجام شده در دهه پایانی صفر با وجود ویژه بودن شرایط زائرپذیری، برق صنعت و کشاورزی مانند روزهای عادی تأمین می‌شود و حضور زائران نباید سبب خروج حتی یک مگاوات برق حوزه کشاورزی و صنایع از مدار شود. 

نقش نمایندگان مجلس در تبیین نگاه ملی به زیارت
هر چند قرار است برق صنایع در روزهای پایانی ماه صفر و حضور میلیونی زائران با محدودیت و قطعی مواجه نشود؛ اما این پرسش مطرح است چرا با توجه به حساسیت تولید در استان، مجمع نمایندگان خراسان رضوی به عنوان نمایندگان مردم و مسئولان استانی در این زمینه مطالبه جدی را در سطح کشور رقم نزده‌اند تا شاهد زیان صنعت و بخش کشاورزی طی امسال و سال‌های گذشته نباشیم؟ 
به نظر می‌رسد اگر کاستی‌هایی در استان به ویژه در بخش حضور زائران مطرح می‌شود ناشی از نبود نگاه ملی به زیارت و مسائل مربوط به آن است که برق یکی از این موضوعات به شمار می‌رود. به هر حال مشهد و وجود بارگاه منور امام هشتم(ع) حضور زائران را می‌طلبد و نباید کاستی‌های مشهد و استان بر حضور زائر و زیارت خدشه‌ای وارد کند. آنچه باید اصلاح شود، نگاه به مشهد و خراسان رضوی در پذیرایی از حضور میلیونی زائران است که امکانات خود را می‌طلبد و این مهم محقق نمی‌شود مگر با وجود نگاه ملی به زیارت و شکل‌گیری یک هم‌افزایی میان مسئولان و نمایندگان استانی.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

نظر شما