شناسهٔ خبر: 68412576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

تولیدات ۲۶ میلیون تن محصول در عرصه باغبانی

قزوین- معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز در عرصه باغبانی بیش از ۲۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی برومندی عصرچهارشنبه در مراسم گرامیداشت هفته دولت در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه هفته دولت فرصتی برای بزرگداشت یاد شهدای دولت و خدمت است، اظهار کرد: در هفته دولت در استان قزوین ۳۲۱ میلیارد تومان پروژه کشاورزی در قزوین افتتاح شد.

وی بیان کرد: در جنگ اقتصاد تمام عیار امروز، دشمن سفره های مردم را هدف گرفته و جهاد کشاورزی و کشاورزان در خط مقدم این مبارزه قرار دارند تا امنیت غذایی مردم تامین شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییر اقلیم و کمبود آب یک چالش جدی در کشور است، بیان کرد: علی رغم این چالش در دولت سیزدهم سالانه ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشتیم.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه باغبانی بیش از ۲۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود، بیان کرد: امروز از بخش عمده ای از واردات بخش عمده ای از محصولات باغبانی بی نیاز شده ایم و فقط چهار محصول موز، اناناس، انبه و نارگیل وارد کشور می‌شود.

برومندی با بیان اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تن موز وارد کشور می شود، ادامه داد: با واردات این میزان موز ۶۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید می شود که ۸۰۰ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر تولیدات باغی نبود ۲۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد، بیان کرد: کشور امروز بیش از هر زمانی به اهمیت کشاورزی پی برده و برای چالش های این حوزه تلاش می کند.

وی عرصه کشاورزی را عرصه تخصص دانست و تصریح کرد: چالش های این حوزه باید با نگاه تخصصی و با حضور کارشناسان رفع شود.

برومندی تاکید کرد: ناترازی برق یکی از بزرگترین آسیب های سال اخیر در کشور بوده و باعث شده در سالهای گذشته با کمبود آب و انرژی مواجه شویم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش بی رویه چاه های آب و برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی باعث فرونشست زمین شده و برای جلوگیری از این اتفاقات باید دنبال طرح و ایده های جدید باشیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه باید روش های نوین را در کشاورزی به کار بگیریم، یادآور شد: متوسط برداشت انگور ۱۰ تا ۱۲ تن در فضای باز است اما در فضای بسته و داربستی این میزان برداشت به ۶۰ تن می رسد.

نظر شما