شناسهٔ خبر: 68409612 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

خبر خوش استخدامی آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی/ گره کمبود معلم در مدارس باز شد؟

منبع: اقتصادنیوز

اقتصادنیوز: ورود 80 هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در آستانه سال جدید می تواند تا حدودی از مشکل کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه که گره آن تا حدود زیادی کور شده است، بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، کمبود نیروی انسانی از جمله معضلاتی است که وزارت آموزش و پرورش در طی سالیان اخیر همواره با‌ آن دست و پنجه نرم کرده است و به نظر می رسد قرار است در سال تحصیلی جدید مرتفع شده و وضعیت به سامانی را پیدا کند. موضوعی که علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش هم در سخنان اخیر خود به آن اشاره کرد و از ورود «80 هزار نیرو به این وزارتخانه» تا «پایان شهریور» خبر داد. به گفته کاظمی «19 هزار نفر» از این تعداد در «بخش کیفیت بخشی» فعال خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای بهبود وضعیت جذب نیروی کار در این وزارتخانه خبر داد.

اما معضل کمبود معلم مدت هاست که گریبان این وزارتخانه را گرفته است و بر اساس اعلام رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴) حدود ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم وجود دارد، این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شوند و این امر تأمین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

آمار مرکز پژوهش های مجلس در حالی اعلام شده است که رضا مرادصحرائی در سال گذشته کسری معلمان را حتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد. بحران کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه منجر به موافقت سازمان  مجوز جذب حدود ۱۰۰ هزار نیرو را فراهم کردند.

کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه عریض و طویل در طی سالیان اخیر مسئولان را بر آن داشت تا با صدور یک بخشنامه ضمن ممنوعیت بازنشستگی معلمان، استمرار خدمت را برای آن دسته از معلمانی که «فاقد جمع شرایط ۳۰ سال خدمت» و «۶۰ سال سن» برای «دارندگان مدرک کارشناسی» و «۳۵ سال خدمت» و «۶۵ سال» برای «دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند، فراهم کند.

بخشنامه ای که واکنش‌های اعتراضی را از سوی فرهنگیان و تشکل‌های آنها در پی داشت و با ورود دیوان عدالت اداری اصلاح شد. براساس گزارش قوه قضائیه، «به دنبال ابلاغ بخشنامه غیر قانونی شماره ۷۰۰/۱۹ وزارت آموزش و پرورش مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۲ که با توجیه حل بحران کمبود معلم صادر و تضییع حقوق فرهنگیانی که در آستانه بازنشستگی هستند را به دنبال دارد، معاونت قضایی حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود کرد و در نهایت با هشدار به وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مغایرت بخشنامه مذکور با تبصره ۶ ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه مقرر شد در جهت اجرای قانون و اصلاح فرایند اقدام لازم صورت گیرد.»

براساس گزارش قوه قضائیه «آن دسته از کارمندان و معلمان که فاقد جمع شرایط ۳۰ سال خدمت و ۶۰ سال سن دارندگان مدرک کارشناسی و ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال سن دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند، بازنشستگی کسانی که جمیع شرایط یاد شده را دارا نیستند در صورت نیاز به خدمات آنها، ممنوع است.»

موضوعی که باید دید تا چه اندازه می تواند بر جلب رضایت معلمان بازنشسته موثر باشد و گرهی از مشکلات کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه را حل کند.

نظر شما