شناسهٔ خبر: 68407912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس فرهنگستان علوم :

به دانشمند نخبه دارای توانمندی حل مسئله نیاز داریم

رییس فرهنگستان علوم گفت: امروز دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش هیات علمی ندارند ما به دانشمندان نخبه‌ای که توانمندی حل مسأله داشته باشند، نیاز داریم. نیاز داریم مسئله‌های کشور دانش پایه حل شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی امروز در مراسم اهدای جوایز بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی رویان و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی ضمن تقدیر از سه دهه فعالیت رویان، گفت: از مرحوم کاظمی آشتیانی کم‌تر شناخت وجود دارد در صورتی که کاظمی آشتیانی نماد جهاد دانشگاهی و انقلاب فرهنگی است. او الگوی جریان مصمم باورمند ما می‌توانیم بود.

وی با بیان اینکه ضریب هوشی ایرانی قابلیت رسیدن به مرز دانش را دارد و می‌تواند قله‌ها را فتح کند، گفت: بسیاری از دانشگاهیان باور نمی‌کردند که می‌توان در عرصه سلول‌های بنیادی کار کرد. آن روز دستیابی به چنین دستاوردهایی دست‌نیافتنی جلوه می‌کرد. روزی که دوستان شروع کردند بسیاری از دوستان ما از سر علاقه گفتند که وارد این عرصه نشوید، موفق نمی‌شوید. ولی این دوستان از دو اتاق و با دستگاه‌های دست دومو قدیمی شروع کرده و رویان را پایه گذاری کردند.م رحوم کاظمی آشتیانی نماد این داستان بود.

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه شجره طیبه جهاد دانشگاهی را بسیار مغتنم می‌دانم، گفت: این مجموعه لاینقطع کار خود را ادامه دادند و این‌که امروز مجموعه‌های مختلف و جدید، عرصه‌ها و میدان‌های نو را می‌توانند فتح کنند، حاصل همان مجاهدت‌هاست که از ابتدای انقلاب امام خمینی و مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند و از نزدیک فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و رویان را دنبال می‌کردند.

اگر جهاد دانشگاهی لخت و کارمندی شود، آسیب می‌بیند

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی و رویان باید این رویکرد را حفظ کند. اگر جهاد دانشگاهی لَخت و کارمندی شود آسیب می‌ببیند؛ دوستان جهادی باید مراقب باشند.

مخبر با بیان اینکه سلول بنیادی امروز دانش بومی ماست، گفت: ما امروز به دانش و فناوری مرتبط با سلول‌های بنیادی تسلط داریم و به تبدیل کردن آن به فرآورده بیولوژیک و داروهای فوق پیشرفته مسلط هستیم.

وی‌ به خاطره خود از همکاری مشترک با پژوهشگاه رویان در ساخت یک دارو در درمان «سندرم زجر تنفسی نوزادان» گفت: یک دهه قبل با دکتر بهاروند روی سلول بنیادی ریوی کار کردیم و امروز در این زمینه در رویان و پژوهشکده ما مسلط به این علم هستیم و امروز داروی آن استفاده می‌شود. اگر رویان نبود نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

رییس فرهنگستان علوم با تاکید بر اینکه فعالیت‌های رویان باید گسترده و تعمیم داده شود، گفت: سرمایه عظیمی در رویان وجود دارد اگر قدر بدانیم، آن را گسترده می‌کنیم و تعمیم می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌های ما لبریز است، گفت: آیا همه پژوهشگران را باید در دانشگاه‌ها جا بدهیم؟ پژوهشگران جوان ما در این جریان‌های جدید باید شکل پیدا کنند. موعد آن است که رویان تبدیل به شبکه شود. اگر این مسیر را تعمیم ندهند، ضایعه زیادی برای جوانان دارد.

مخبر دزفولی گفت: امروز دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش هیات علمی ندارد. ما به دانشمندان نخبه‌ای که توانمندی حل مسأله داشته باشند، نیاز داریم. نیاز داریم مسئله‌های کشور دانش پایه حل شوند.

وی خاطر نشان کرد: کشور به شبکه تحقیقات بنیادی و کاربردی نیاز دارد. ما ناگزیریم این کار را انجام دهیم. اگر رویان انجام ندهد، باید از طریق دیگری انجام دهیم.

رییس فرهنگستان گفت: دوران اینکه نخبه ما به دانشگاه برود و درس بدهند، تمام شد. باید جریان جدید علمی در کشور ایجاد شود. باید دانشمندان را در دو شبکه مستمر و سراسر در سطح ملی داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت پژوهشگران سراسر کشور استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نیاز داریم در رقابت جهانی و مسابقه علمی جهانی حضور داشته باشیم لازم است ولی کافی نیست. اگر از مسایل کشور گره گشایی نکنیم، گرفتاریم. اگر تحقیقات ما شبکه‌ای شود این مشکل حل می‌شود. رویان فقط یک شاخه از علوم است اگر می‌خواهیم در آینده فناوری دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی ضمن تاکید بر دادن مشوق به علوم پایه گفت: یکی از اولویت‌های فرهنگستان توجه به علوم پایه است.

مخبر اظهار کرد: امروز مرز بین علوم برداشته شده است. اگر موفق شویم رویان را تکثیر کنیم، باید ارتباط تنگاتنگ بین رشته‌ها بازنگری کنیم و دیوارکشی نکنیم. باید به رویان، جهاد دانشگاهی و علوم پایه توجه داشته باشیم و علوم بین‌رشته‌ای را تقویت کنیم. امروز هیچ رشته‌ای بر رشته دیگر ارجحیت ندارد ولی رشته‌ای که اثرگذاری نداشته باشد باید کنار گذاشته شود وگرنه عقب می‌مانیم.

وی با بیان اینکه امروز پژوهشگران ما علیرغم ظرفیت بالا با تجهیزات قدیمی کار می‌کنند، گفت: دلیل آن تحریم‌های ظالمانه است. علم، موسسه‌های تحقیقاتی و رویان را که نباید تحریم کنند ولی می‌کنند.

وی افزود: ولی با همه این مشکلات باید باکیفیت بیشتری مسیر را جلو ببریم.

نظر شما