شناسهٔ خبر: 68407645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خدمت سربازی در لتونی برای زنان اجباری می‌شود؟

وزیر دفاع لتونی می‌گوید که خدمت سربازی باید برای زنان این کشور نیز اجباری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، آندریس اسپرودس، وزیر دفاع لتونی در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که خدمت سربازی باید برای زنان این کشور نیز اجباری شود.

اسپرودس در ایکس نوشت: در راستای دفاع ملی همه‌جانبه، از طرح خدمت اجباری زنان در نیروهای دفاعی حمایت می‌کنم. ۲۰۲۸ می‌تواند سال مناسبی برای شروع کار باشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای اروپایی هم از حیث تعداد پرسنل و هم از لحاظ تسلیحات، اقدام به تقویت ارتش خود کرده‌اند.

لتونی که با روسیه مرز مشترک دارد، پس از آنکه در سال ۲۰۰۶ خدمت وظیفه اجباری را لغو کرده بود، پارسال آن را از سر گرفت. این کشور که کمتر از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد، مشمولان را به طور تصادفی انتخاب می‌کند و قصد دارد تا سال ۲۰۲۸، حدود چهار هزار سرباز داشته باشد.

سوئد و لیتوانی نیز به عنوان دو کشور دیگر نزدیک به روسیه، پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو در سال ۲۰۱۴، خدمت اجباری را برای مشمولان از سر گرفتند.

اسپرودس پیش‌تر در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که سربازگیری از بین زنان، امروز و فردا اتفاق نخواهد افتاد و دلیل آن هم موانع سیاسی و فنی درباره این مساله است.

وی در ایکس توضیح داد: تکلیفی داریم که تا سال ۲۰۲۸ باید آن را انجام دهیم و آن هم این است: مناظره و بحث و تبادل نظر عمومی، تقویت و بهبود زیرساخت‌ها و تخصیص تجهیزات و مختص زنان.

نظر شما