شناسهٔ خبر: 68407639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

العالم فی 60 ثانیة

از افزایش نرخ تورم بحرین تا خرید هواپیمای جدید توسط امارات

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،شفق نیوز، الشرق الاوسط ، القدس العربی، البیان و الخلیج اونلاین.

صاحب‌خبر -

 

الشرق الاوسط: 

افزایش نرخ تورم سالانه بحرین 

داده های رسمی حاکی از آن است که نرخ قیمت مصرف کننده در بحرین در ماه ژوئیه در مقیاس سالانه 1.1 درصد و در مقیاس ماهانه 0.1 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار اعلام شده، قیمت بخش رستوران‌ها و هتل‌ها در بحرین در مقیاس سالانه 11 درصد افزایش و بخش اثاث و لوازم خانگی 3.2 درصد و خدمات مراقبت‌های بهداشتی 0.2 درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های دولت بحرین در آغاز ماه جاری، تولید ناخالص داخلی حقیقی بحرین طی سه ماه اول سال جاری در مقیاس سالانه رشد 3.3 درصدی داشته است.

برآوردهای حساب‌های ملی بحرین حاکی از آن است تولید ناخالص داخلی غیرنفتی بحرین در سه ماه اول سال جاری 3.3 درصد افزایش یافته تا در تولید ناخالص داخلی این کشور سهم حدود 85.9 درصدی داشته باشد.

 

الخلیج اونلاین: 

از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

روزنامه عبری یدیعوت آحارنوت خبر داد که یک هیئت از تل آویو در تلاش برای کاستن شکاف‌ها در طرح‌های کلی پیشنهاد توافق آتش بس در نوار غزه و تبادل اسیران، در دوحه پایتخت قطر، مذاکرات آتش بس در غزه را ادامه خواهد داد.

این روزنامه تصریح کرد: این هیئت متشکل از مسئولان موساد و شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی است که اخیرا پس از مذاکرات در قاهره به تل آویو بازگشته‌اند.

یدیعوت آحارنوت افزود قرار است این هیئت بار دیگر امروز چهارشنبه در راستای پیگیری این مذاکرات، به دوحه سفر کند.

از طرفی دیگر جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت با توجه به اینکه تمامی طرف ها همچنان در مذاکرات آتش بس در غزه، شرکت می کنند، واشنگتن همچنان در خصوص پیروزی در این مذاکرات امیدوار است.

 

شفق نیوز: 

صادرات 115.95 میلیارد دلاری عراق در یک سال

شرکت آلمانی statista متخصص داده‌های بازار و مصرف‌کننده میزان صادرات و واردات عراق در سال 2023 را اعلام کرد.

این شرکت در نموداری نشان داد که عراق در سال گذشته به ارزش حدود 115.95 میلیارد دلار، به کشورهای مختلف کالا صادر کرده است.

این منبع افزود عراق همچنین در سال 2023، از کشورهای مختلف به ارزش 95.53 میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

شرکت آلمانی مذکور خاطر نشان کرد تراز تجاری سال گذشته به نفع عراق بوده به طوری که مازاد تراز تجاری این کشور در سال 2023، 20.42 میلیارد دلار برآورد شده است.

بنا بر اعلام شرکت statista، چین با 26 درصد، هند با 24 درصد، کره جنوبی با 9 درصد و امریکا با 8 درصد مهم‌ترین کشورهای واردکننده کالاهای عراق در سال 2023 به شمار می‌آیند.

 

 البیان:

 امارات از خرید هواپیمای جدید خبر داد

شرکت دولتی هوافضای دوبی DAE امروز اعلام کرد که اخیراً قراردادهایی برای خرید 23 هواپیما از چندین طرف به مبلغ کل حدود 1.1 میلیارد دلار آمریکا امضا کرده است.

میانگین سنی پرتفوی هواپیما هنگام خرید 3.4 سال است، در حالی که میانگین مدت اجاره باقی مانده 8.8 سال است و در حال حاضر به 13 شرکت هواپیمایی در 9 کشور اجاره داده شده است.

فیروز تاراپور، مدیر عامل DAE، گفت: ما خوشحالیم که ناوگان خود را با این مجموعه جدید از هواپیماها که هنوز اجاره طولانی مدت دارند، تقویت می کنیم.

وی افزود: پس از اضافه شدن هواپیماهای جدید، انتظار می‌رود ناوگان هواپیماهای نسل بعدی و کم‌مصرف ما تقریباً چهار درصد بهبود یابد. انتظار می رود تمام هواپیماها تا پایان سال 2024 تحویل داده شوند.

 

القدس العربی:

 کشف ذخایر جدید گاز در صحرای غربی مصر

وزارت نفت و منابع معدنی مصر از کشف ذخایر جدید گاز در صحرای غربی خبر داد.

شرکت مصری خالده پترولیوم، اعلام کرد توانسته است با حفاری 270 فوتی در شن و ماسه، با موفقیت چاه کشف شده را ارزیابی و در نتیجه، 7 هزار و 165 بشکه نفت در روز و 23 میلیون فوت مکعب گاز همراه استخراج کند.

پیش از این وزارت نفت و منابع معدنی مصر اعلام کرد در چارچوب تقویت تولید داخلی از سال 2025، برای اکتشاف نفت و گاز در کشور مزایده جهانی برگزار می‌کند.

کریم بدوی وزیر نفت و منابع معدنی مصر گفت مزایده جدیدی برای کشف گاز طبیعی در 12 نقطه از دریای مدیترانه و دلتای نیل، راه‌اندازی می‌کند.

 

نظر شما