شناسهٔ خبر: 68404204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اولویت‌های کمیسیون آموزش مجلس در حوزه نظام آموزشی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اولویت‌های این کمیسیون در حوزه آموزش و پرورش را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

احسان عظیمی راد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره اولویت‌های کمیسیون متبوعش در حوزه آموزش و پرورش، گفت: درباره نظام آموزش و پرورش موضوعاتی وجود دارد یک مورد آن نظارت بر اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش است که قطعا یکی از اولویت‌های جدی کمیسیون است چون هم مسئولان‌‌ آموزش و پرورش و il رهبر انقلاب اعلام کردند که این سند در اجرا پیش نرفته است و قطعا مجلس در این دوره جدید کمیسیون بویژه باید نظارت کند تا درصد بیشتری از این سند تحول بنیادین اجرا شود.

وی افزود: این سند چند قسمت دارد که مهم است. یکی توسعه منابع انسانی است که به بحث تامین معلم و کمبودهایی که الان وجود دارد بر می‌گردد. در حال حاضر کمبود معلم در وزارت آموزش و پرورش داریم مثل مهرماه سال گذشته.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: ما تامین نیروی انسانی را نتوانستیم انجام بدهیم چون معلمان زیادی بازنشسته می‌شوند و باید نیروی جدید جایگزین شود.

وی اضافه کرد: تعیین تکلیف خرید خدمات، نهضتی و حق التدریس و ... قطعا جزء دغدغه‌هایی است که در این دوره کمیسیون حتما وجود دارد و نه تنها دغدغه هست بلکه باید به سرعت حل شود.

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه موضوع عدالت آموزشی موضوع مهمی است که جزو زیرقسمت‌های سند تحول باید مورد توجه باشد.

عظیمی راد ادامه داد: بحث دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم که در تربیت معلم بسیار می‌توانند موثر عمل کند و یکی از کانالهای اصلی جذب معلم این مراکز هستند.

وی در همین راستا اضافه کرد: این مراکز از کمبود زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برند مثل عضو هیئت علمی، مثل امکانات کارگاهی و آموزشی. حتی زیرساخت‌های سخت‌افزاری مثل کمبود امکانات رفاهی برای دانشجو معلمان، خوابگاه و مسائلی از این دست که اینها هم در حوزه لجستیکی - سخت‌افزاری دسته بندی می‌شود و بخشی هم در حوزه نرم‌افزاری که باید این مشکلات بر طرف شود و اینها جزو دغدغه‌هایی است که ما باید به سمت حل آنها حرکت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: توجه ویژه به معاونت پرورشی و احیاء بحث پرورشی که نگاه تربیت و تعلیم را در کنار مسائل آموزش در آموزش و پرورش دارد قطعا جزو دیگر دغدغه‌های جدی است که در کمیسیون آموزش به صورت پراکنده در مورد آن صحبت می‌کردیم الان بسیار روی آن متمرکز هستیم.

عظیمی راد اظهار داشت: اینکه ما در نظام آموزش و پرورش اداره مدارس را به خود معلمان واگذار کنیم یکی دیگر از دغدغه‌های جدی است که در این کمیسیون جدیدا بین اعضا رد و بدل شده و قطعا یکی از مسائلی است که حتما در جلسات کمیسیون در قالب طرح می‌آید و روی آن کار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اولویت‌های کمیسیون متبوعش، گفت: یک موضوع زیرساختی مهم دیگر به ساختار هوشمندسازی مدارس و نگاه مهارت محور بر می‌گردد که آموزش‌های ما از آن سبک کلاسیک و حفظ محور به مهارت‌محور تبدیل شود که هنرستان‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مدارس فنی حرفه‌ای خیلی می‌توانند در این رابطه نقش بازی کنند و اینکه کلا زیرساخت نظام آموزشی ما به سمت یک نظام مهارت محور برود که بحث تدوین کتب درسی و محتوای کتب درسی و آموزش معلمان بسیار می‌تواند در این خصوص حائز اهمیت شود.

انتهای‌ پیام/

نظر شما