شناسهٔ خبر: 68397904 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آغاز بزرگترین عملیات نظامی اسرئیل در کرانه باختری از سال 2002 میلادی

صاحب‌خبر -

شفقنا-ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از ساعات اولیه بامداد امروز چهارشنبه عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه عناصر مسلح در جنین، طولکرم و طوباس در شمال کرانه باختری اشغالی آغاز کرده است، در حالی که گروه‌های مقاومت فلسطین ضمن اعلام مقابله با این یورش‌ها و تهاجمات از انجام عملیات ویژه خبر دادند.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، رادیو رسمی اسرائیل در توضیح این عملیات نظامی تاکید کرد عملیات آغاز شده توسط ارتش در شمال کرانه باختری بزرگترین عملیات از زمان عملیات «دیوارهای محافظ» در سال 2002 میلادی است و با مشارکت نیروی هوایی و یگان‌های بزرگ دیگر در حال انجام است. .

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد: این عملیات گسترده در سطح یک لشکر انجام می‌شود و دستگاه امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) و نیروهای مستعرب در این عملیات به ارتش پیوستند، این روزنامه افزود: ارتش به طور گسترده از بالگرد و هواپیماهای جنگنده استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، شبکه 14 اسرائیل اعلام کرد: ارتش هزاران سرباز از یگان‌های ویژه را برای آماده‌سازی جهت این عملیات بزرگ که عمدتا شهرهای شمال کرانه باختری را هدف قرار می‌دهد، بسیج کرده است و یگان‌های ویژه ارتش، گارد مرزی و شاباک در آن حضور دارند همچنین تعداد زیادی از سربازان با بالگردهای نظامی وارد اردوگاه الفارعه در طوباس شده‌اند.

این شبکه اسرائیلی در اشاره به دلایل آغاز این عملیات نظامی گسترده به نقل از مقامات نظامی نوشت: «وضعیت در کرانه باختری به یک نگرانی جدی برای اسرائیل تبدیل شده است».

عملیات مقاومت

در واکنش به عملیات اسرائیل، گروه‌های مقاومت فلسطینی اعلام کردند در چند منطقه با نیروهای اشغالگر درگیر شده‌اند، سرایا القدس وابسته به جنبش جهاد اسلامی اعلام کردند رزمندگان این گروه «یک نیروی پیاده نظام دشمن را با بمبی با قدرت انفجار بالا در اردوگاه نور شمس در طولکرم هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، گردان‌های القسام – جنین- بازوی نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد مبارزان این گروه به همراه با دیگر گروه‌های مقاومت به شدت با نیروهای اشغالگر درگیر شده و مبارزان فلسطینی  یک بمب با قدرت تخریب بالا را در مسیر عبور خودروهای نظامی اشغالگران در جنین منفجر کرده‌اند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد: جوانان فلسطینی با بمب دست‌ساز سربازان اشغالگر را در ورودی اردوگاه العروب در شمال شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری هدف قرار دادند.

این خبرنگار از درگیری و انفجار مواد منفجره در شهرک‌های سالم، قصره و بیت فوریک در جنوب و شرق شهر نابلس و همچنین در شهر طوباس و اردوگاه الفارعه و همچنین در اردوگاه جنین و شهرهای سیله الحارثیه و قباطیه خبر داد.

الجزیره افزود نیروهای اشغالگر تمامی ورودی‌های شهر جنین را با خاکریز بستند و تمام بیمارستان‌های شهر را تحت محاصره گرفته‌اند.

کرانه باختری که از سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شده است همواره شاهد حملات گاه و بی‌گاه صهیونیست‌ها بوده است اما از زمانی که این رژیم جنگ ویرانگر و مستمر خود را از 10 ماه پیش در نوار غزه آغاز کرد، اوضاع در کرانه باختری هم متشنج‌تر شده است.

به گفته منابع رسمی فلسطینی، حملات اسرائیل به ساکنان کرانه باختری از هفتم اکتبر گذشته تاکنون بیش از 640 شهید و حدود 5400 زخمی بر جای گذاشته است.

متن این گزارش در الجزیره

نظر شما