شناسهٔ خبر: 68395350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

در سایه نبود امکانات و کمبود اعتبارات، توجه به نقش تشکل‌های مردمی در میزبانی دهه پایانی صفر حیاتی است

تشکل‌های مردمی، جبران‌کننده کاستی‌های اجرایی در حوزه «زیارت»

میزبانی شایسته از زائران امام هشتم(ع)، دغدغه همیشگی مردم و مسئولان ما در سطح شهر مشهد و استان خراسان رضوی به ویژه در مناسبت دهه پایانی ماه صفر بوده است. در این مطلب سعی کردیم نگاهی به وضعیت تأمین کالای اساسی مورد نیاز مجاوران، زائران و موکب‌های سطح استان داشته و مسئله بازرسی و نظارت بر تخلفات احتمالی و فرهنگ‌سازی در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی را بررسی کنیم.

صاحب‌خبر -

توزیع بیش از 4 هزار تن کالای اساسی میان موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی خراسان ‌رضوی
در بخش تأمین کالاهای اساسی و اهمیت آن برای زائران، مجاوران، هیئت‌های مذهبی و ایجاد تعادل در بازار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن اشاره به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در راستای تأمین کالای اساسی ویژه ایام محرم و صفر  در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هزار و 100 تن برنج، 578 تن شکر، هزار و 250 تن مرغ منجمد و 350 تن گوشت قرمز در اختیار نماینده سازمان تبلیغات اسلامی (شورای هیئات مذهبی استان) قرار گرفته که بخشی از آن میان موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی شهرستان‌ها با همکاری مدیران جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ها توزیع شده و بخشی دیگر در دهه پایانی صفر توزیع می‌شود.
غلامرضا قنبری در تشریح سهمیه کالاهای اساسی توزیع شده موکب‌های اربعین  امسال نیز اظهار کرد: 363 تن آرد، 499 تن برنج، 205 تن گوشت مرغ، 50 تن گوشت قرمز، 27 تن شکر و 22 تن تخم‌مرغ در اختیار نماینده ستاد مرکزی توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قرار گرفته که میان موکب‌های اربعین شهرستان‌ها با همکاری مدیران جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ها توزیع  شده است.
وی ادامه داد: درخواست تخصیص مقادیر بیشتری از کالاهای اساسی برای دهه پایانی صفر به وزارت جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور ارسال شده و در حال پیگیری تخصیص اقلام بیشتر هستیم.

امضای تفاهم‌نامه با اصناف اطراف حرم مطهر رضوی
با توجه به اینکه توزیع صحیح و نظارت مستمر بر بازار از تخلفات بیشتر جلوگیری می‌کند، به سراغ معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی رفتیم تا جزئیات بیشتری را در این زمینه بدانیم. وی درباره توزیع کالای اساسی مورد نیاز زائران در دهه پایانی ماه صفر گفت: در حوزه توزیع ۲۳ قلم گروه کالایی مورد نیاز زائران و مجاوران با 700 واحد صنفی در محدوده رینگ یک و 2 حرم مطهر تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن، کالاها با قیمت درج شده روی بسته‌بندی، عرضه شوند و گران‌فروشی اتفاق نیفتد. در حوزه تأمین آرد نیز افزون بر نانوایی‌های سیار در سطح شهر و اطراف حرم مطهر، برای نانوایی‌های رینگ یک حرم منور نیز آرد فوق‌العاده در نظر گرفته شده تا بتوانند خدمات خوبی را به زائران ارائه دهند.
بخشعلی بیاتی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم در حوزه نظارت و بازرسی، از یک ماه پیش با هماهنگی مدیریت بازرسی اتاق اصناف صورت گرفته، ادامه داد: بر این اساس درج قیمت، صدور فاکتور و الصاق نرخ‌نامه برای واحدهای خدماتی از جمله رستوران‌ها، عکاسی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و... انجام شد. 

مشارکت هزار نفر در طرح دستگاه‌های نظارتی
وی با اشاره به گلایه واحدهای صنفی از نظارت‌های متعدد افزود: همه‌ساله واحدهای صنفی و اقتصادی از فراوانی بازرسی‌ها توسط سازمان‌های مختلف از جمله بهداشت، غذا و دارو، اتاق اصناف، دامپزشکی، استاندارد، تعزیرات، جهاد کشاورزی و... گلایه داشتند که برای حل این مشکل، در حال حاضر بازرسی‌های اطراف حرم مطهر با ایجاد چهار پایگاه در خیابان‌های امام رضا(ع)، شیرازی، طبرسی و نواب صفوی و حضور نمایندگان تمام دستگاه‌های نظارتی متمرکز شده است.
بیاتی با بیان اینکه چهار پایگاه از امروز در محل خود مستقر هستند، عنوان کرد: نحوه کار در رسیدگی به تخلفات نیز به این شکل است که در مرحله نخست به جنبه خصوصی جرم مبنی بر استرداد مازاد دریافتی رسیدگی می‌شود و سپس جنبه عمومی تخلف در صورت اصرار بر جرم، با تشکیل پرونده برای رسیدگی توسط تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی گفت: بیش از هزار نفر در طرح دستگاه‌های نظارتی ما در سطح استان مشارکت می‌کنند که از این تعداد، ۵۰درصد در مشهد و ۵۰ درصد در سایر شهرستان‌ها حضور دارند.

کمبود بودجه و تغییر مشی سیاسی دولت‌ها نباید خدمت‌رسانی را تحت تأثیر قرار دهد
از آنجایی که در دهه پایانی صفر، مشهد میزبان میلیون‌ها عزادار رضوی است و تجربه ثابت کرده کمک‌های مردمی نقش مؤثری در خدمت‌رسانی به زائران دارد، می‌توان گفت این کمک‌ها جبران‌کننده کاستی‌های اجرایی بوده که بخش مردمی به آن ورود کرده است. در این زمینه مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی در امور مردمی‌سازی با بیان اینکه مایحتاج اصلی زائر در شهر مشهد در سه حوزه تأمین، تهیه و توزیع مواد غذایی است، توضیح داد: شرایط باید به‌گونه‌ای فراهم شود که موکب‌دار فقط در حوزه تهیه و توزیع فعالیت کند و نگران مواد اولیه و کالاهای اساسی برای موکبش نباشد.
امیر مؤمن با اشاره به فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر زائر در روزهای پایانی ماه صفر مشکل کمتری نسبت به گذشته در زمینه اسکان دارد. در حوزه غذا نیز باید برنامه‌ریزی شود و با ارائه طرح‌های تشویقی، از مردم برای خدمت‌رسانی بهتر کمک گرفت. به عنوان مثال برای مجاوری که درب خانه‌اش را به روی زائر گشوده است، مشوق رایگان‌ شدن قبض‌های انشعابات آب، برق و گاز را در نظر گرفت یا کشاورزی که غلاتش را برای خدمت به زائر اختصاص می‌دهد، مورد حمایت دولتی در زمینه کود و سهمیه خوراک دام قرار بگیرد.
وی افزود: در زمینه تأمین هزینه‌های زائر نیز باید فرهنگ‌سازی شود تا خدمت‌رسانی به زائر آخر ماه صفر، تحت هر شرایطی انجام شود و  کمبود بودجه یا تغییر مشی سیاسی دولت‌ها این خدمت‌رسانی را تحت تأثیر قرار ندهد.
مشاور رئیس سازمان جهادکشاورزی در امور مردمی‌سازی، وظیفه دولت در این زمینه را تأمین زیرساخت دانست و خاطرنشان کرد: نیاز زائر در این ایام، در سه حوزه غذا، اسکان و سرویس بهداشتی است؛ بخشی که کمتر امکان دارد خیران در آن هزینه کنند، بخش زیرساخت‌ها است.
به نظر می‌رسد ضرورت فرهنگ‌سازی درباره میزبانی، از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرار گرفته؛ ولی تکرار و استمرار در غنی‌سازی فرهنگ خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم(ع) و میزبانی آنان به لحاظ نتایج و آثار معنوی و اقتصادی که برای شهر به ارمغان می‌آورد، موضوعی است که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد. همان‌طور که مردم کشور ما در اربعین سید و سالار شهیدان(ع)، در کشوری که خود باید میهمان باشند، گاه نقش میزبان را ایفا می‌کنند، امیدواریم فرهنگ‌سازی در زمینه میزبانی دهه پایانی صفر نیز به همین مسیر سوق پیدا کند و مردم و خیران بسیاری بتوانند در این خدمت‌رسانی مشارکت کنند.

خبرنگار: عفت رضوی

نظر شما