شناسهٔ خبر: 68395076 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

همزمان با رژه خودرویی دستگاه‌های خدمت‌رسان با مشارکت هفت استان در مشهد انجام شد

آغاز طرح ملی خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر

مراسم افتتاح طرح ملی خدمت‌رسانی به زائران حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر به همراه مراسم رژه خودرویی دستگاه‌های خدمت‌رسان هفت استان در پایگاه امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دبیر کل جمعیت هلال احمر در این مراسم با اشاره به ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان همه دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران امام مهربانی‌ها در استان گفت: با تلاش و برنامه‌ریزی صورت گرفته، طرح «همسفران خورشید» با نگاهی ملی در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. در این طرح ۲۴۰ خودرو امدادی هلال احمر به همراه خودرو‌های سایر دستگاه‌ها مشارکت دارند.
یعقوب سلیمانی با بیان اینکه ۱۱۶ پایگاه ثابت و سیار در این طرح مشغول خدمت‌رسانی هستند، ادامه داد: هزار و 500 نفر به صورت مستقیم درگیر طرح همسفران در محورهای مواصلاتی منتهی به حرم مطهر امام هشتم(ع) هستند و در ادامه نیز طرح قدم به قدم را اجرا می‌کنیم که با مشارکت 3هزار جوان داوطلب از سراسر کشور برای ارائه خدمت و کمک به زائران پیاده در مسیر پیاده‌روی از چهار محور منتهی به حرم منور رضوی با ۷۰۰ صندلی چرخدار برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ تیم امدادی نیز در راه‌های منتهی به حرم مطهر در قالب ۴۰۰ نفر به ارائه خدمات می‌پردازند. فوریت‌های پزشکی و کمک به نیروهای وزارت بهداشت و درمان از دیگر اقدام‌های هلال احمر خواهد بود.
دبیر کل جمعیت هلال احمر افزود: از ابتدای ماه صفر، جمعیت هلال احمر با تمام ظرفیتش درگیر اربعین سالار شهیدان بوده و هست و هم اکنون نیز مشغول هماهنگی و خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم(ع) است. حدود ۲۲ هزار نفر پشتیبانی مراسم اربعین را به عهده دارند و 5هزار نیروی امدادی، کادر پزشکی و درمانی با حدود ۲۰۰ دستگاه آمبولانس در عراق مشغول خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) هستند .

ضرورت ارتقای خدمات جاده‌ای
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: دهه آخر صفر و دهه کرامت دو مناسبت محوری در خدمت‌رسانی برای زائران امام هشتم(ع) است. سال گذشته افتخار میزبانی از ۶میلیون زائر ایرانی و خارجی از سراسر کشور و کشورهای همسایه را داشتیم.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد زائران امام هشتم(ع) از مسیر جاده طی طریق می‌کنند، افزود: ارتقای خدمات جاده‌ای به ویژه در حوزه امداد و نجات با رویکرد رسیدگی به حوادث و تصادفات و بیماری‌های محتمل ضروری است. امیدواریم امسال با شرایط متفاوتی که در زمینه افزایش گرما و احتمال بیماری‌های واگیردار از کشورهای دیگر وجود دارد، بتوانیم با افزایش ضریب ملاحظات مربوط در حوزه پیشگیری، کنترل و غربالگری‌های حوزه امداد و نجات، شرایط خدمت‌رسانی را بهبود بخشیم.

مشارکت 5هزار نفر در طرح امداد و نجات دهه پایانی صفر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: امسال این جمعیت سه طرح ویژه برای خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر در نظر گرفته که در مجموع 5هزار نفر در قالب این سه طرح مشغول خدمتگزاری هستند.
سیدعلی منیری با اشاره به تمرکز طرح «همسفران خورشید» بر محورهای مواصلاتی مشهد، افزود: این طرح با هدف ارائه خدمات امدادی به زائران پیاده و خودرویی برای پاسخ‌گویی به حوادث احتمالی ترافیکی و جاده‌ای، پیشگیری از گرمازدگی و بیماری‌های ویروسی و در راستای کمک به شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود.
وی افزایش کمی و کیفی طرح‌ها و اضافه ‌شدن ناوگان خودرویی را از جمله مزایای طرح‌های امسال امداد و نجات دانست و ادامه داد: طرح پوشش امدادی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و طرح قدم به قدم دو طرح دیگر این جمعیت است که با راهبری ستاد مرکزی جمعیت هلال احمر کشور و ستاد خدمات سفر به ریاست استاندار و مسئولیت معاونت زیارت استانداری و همچنین مشارکت سایر استان‌ها اجرایی شده است.

خبرنگار: عفت رضوی

نظر شما