شناسهٔ خبر: 68393155 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مذاکرات بی‌نتیجه ماکرون با احزاب برای تشکیل دولت

مذاکرات دو روزه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با احزاب مختلف برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید همچنان بی‌نتیجه مانده و قرار است ادامه یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه" آلمان، پس از اینکه "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، تشکیل دولت از ائتلاف چپ را رد کرد، حالا به مذاکرات با احزاب برای دستیابی به نتیجه ادامه می دهد. بر اساس گزارش رسانه های فرانسوی، رئیس جمهور فرانسه در همین راستا از نمایندگان جناح مرکزی کوچک LIOT در کاخ الیزه پذیرایی کرد.

قرار است روز چهارشنبه دوباره با محافظه کاران مذاکره شود. پس از رایزنی‌های کمتر رسمی با احزاب و برخی شخصیت ها ماکرون می‌خواهد نخست‌وزیر جدیدی را منصوب کند.

اما اینکه چگونه می توان یک دولت جدید پیدا کرد همچنان نامشخص است. درخواست ماکرون از سوی سوسیالیست ها و سبزها برای انجام گفتگوهای بیشتر رد شد. مارین توندلیه، رهبر حزب سبز در گفتگو با فرانس اینفو گفت: ما به این سیرک و این مشاوره های ساختگی ادامه نخواهیم داد. اولیویه فاور، رهبر سوسیالیست ها هم در فرانس 2 گفت: "من از شریک شدن در تقلید دموکراسی امتناع می کنم."

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه تشکیل دولت توسط پیروز انتخابات یعنی ائتلاف چپ فرانسه را رد کرده است. ماکرون در توجیه این اقدام خود گفت که نگران ثبات کشور است.

ماکرون در هفته‌های اخیر چندین دور متوالی مذاکرات برای انتخابات نخست وزیر جدید برگزار کرده است. وی روز دوشنبه پس از دیدار با مارین لوپن، رهبر راست‌گرایان افراطی و سایر رهبران سیاسی فرانسه ادعای جناح چپ در مورد تشکیل دولت جدید را رد کرد.

این در حالی است که ائتلاف چپ‌گرایان در انتخابات ماه ژوئیه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد اما نتوانست اکثریت مطلق را کسب کرده و به تنهایی دولت تشکیل دهد.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که ماکرون روز سه‌شنبه نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد اما وی در بیانیه‌ای گفت که روز سه‌شنبه نیز مذاکرات را ادامه خواهد داد و خواستار همکاری احزاب شد.

در انتخابات زودهنگام پارلمانی حدود هفت هفته پیش در فرانسه ائتلاف چپ بیشترین آراء را کسب کرد و پیش از جناح میانه رو مرکزی ماکرون و ناسیونالیست های دست راستی اطراف کمپ مارین لوپن قرار گرفت، اما هیچ یک از جناح ها نتوانستند اکثریت مطلق را در مجلس ملی به دست آوردند. بنابراین تشکیل دولت دشوار شده است. با این حال، NFP بارها بر ادعای خود نسبت به تشکیل دولت تأکید کرد.

پس از اعلام ماکرون مبنی بر رد تشکیل دولت توسط ائتلاف چپ این ائتلاف خشم خود را ابراز کرد. مارین توندلیه، رهبر حزب سبز، اعلامیه ماکرون را مایه شرمساری خوانده و گفت: رئیس جمهور نتایج انتخابات را نادیده می گیرد.

پارلمان یا مجمع ملی فرانسه 577 کرسی دارد و ائتلاف چپ‌گرایان موسوم به "جبهه جدید مردمی" بیش از 190 کرسی، ائتلاف راست میانه به رهبری ماکرون حدود 160 کرسی و اجتماعی ملی به رهبری لوپن 140 کرسی کسب کرده‌اند.

جبهه جدید مردمی اعلام کرده که حق دارد دولت را تشکیل دهد اما احزاب راست‌گرا و میانه‌روها با این ادعا مخالفت کرده و هشدار داده‌اند که به آن رای اعتماد نخواهند داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما