شناسهٔ خبر: 68389093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

توصیه یک روزنامه درپی اظهارات عراقچی درباره روسیه و چین؛ در سیاست خارجی به اصل «نه شرقی – نه غربی» برگردید

روزنامه جمهوری اسلامی از اظهارات عباس عراقچی درباره نحوه رابطه ایران با روسیه و چین در دولت چهاردهم به شدت انتقاد کرده است.

صاحب‌خبر -
توصیه یک روزنامه درپی اظهارات عراقچی درباره روسیه و چین؛  در سیاست خارجی به اصل «نه شرقی – نه غربی» برگردید
کد خبر: 672597
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۶ ۱۶:۵۱:۲۳

روزنامه جمهوری اسلامی از اظهارات عباس عراقچی درباره نحوه رابطه ایران با روسیه و چین در دولت چهاردهم به شدت انتقاد کرده است.

به گزارش جمهوری اسلامی، افراط در نزدیک شدن به روسیه و چین و دور شدن از سیاست متوازن در روابط بین‌الملل، به دیپلماسی خارجی ما لطمه‌های اساسی وارد کرده است. این خط‌مشی، با اصل «نه شرقی – نه غربی» سازگاری ندارد و ادامه آن می‌تواند کشورمان را دچار بحران‌های بیشتری کند. متاسفانه اولین مصاحبه وزیر امور خارجه دولت چهاردهم نشان داد قرار نیست در این سیاست نامتوازن تغییری ایجاد شود و گویا دولت جدید نیز، برخلاف وعده‌های امیدوارکننده رئیس ‌جمهور پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی، قصد ندارد به سوی سیاست متوازن در روابط بین‌الملل حرکت کند.

این روزنامه افزوده است: به دولت چهاردهم هرگز توصیه نمی‌کنیم روابط با روسیه و چین را، با اینکه سران این هر دو کشور در ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی برخلاف تمامیت ارضی کشورمان موضع گرفتند، دچار سردی و رکود کند. توصیه ما به دولت اینست که در سیاست خارجی به اصل «نه شرقی – نه غربی» برگردد و به این اصل با تفسیر واقعیش که سیاست متوازن در روابط بین‌الملل است عمل کند. توصیه اختصاصی‌مان به آقای عراقچی وزیر امور خارجه نیز اینست که اولاً وزارت متبوع خود را در تصمیم‌سازی‌های مرتبط با سیاست خارجی از «صفر» به صد برساند و ثانیاً همکاری و همراهی دیپلماسی با «میدان» را به معنای اصل قرار دادن و محور بودن «میدان» تفسیر نکند بلکه کاری کند که همواره «میدان» با «دیپلماسی» همراه باشد. با وزیر امور خارجه دولت چهاردهم سخنان دیگری هم داریم که در فرصت مناسب مطرح خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما