شناسهٔ خبر: 68388719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبر رسمی سه‌شنبه ۶ شهریور از صدور حکم واریزی جدید برای بازنشستگان | واریزی 2 میلیونی اضافه با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در شهریورماه

معاون امور فنی و بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام اصلاحی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق در صورت ابلاغ جداول مربوطه و محاسبه مبلغ متناسب‌سازی، در اسرع وقت خبر داد.

صاحب‌خبر -

معاون امور فنی و بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام اصلاحی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق در صورت ابلاغ جداول مربوطه و محاسبه مبلغ متناسب‌سازی، در اسرع وقت خبر داد.

رضا فیضی‌نژاد اظهار کرد: در صورتی که سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه نسبت به تهیه و ابلاغ جداول مربوطه اقدام کنند، احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری ظرف 24ساعت و به سرعت قابل صدور است.

وی تاکید کرد: براساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در دولت جدید، این صندوق با جدیت پیگیر دریافت جداول و محاسبه مبلغ متناسب‌سازی است تا هرچه سریعتر احکام اصلاحی مربوطه را صادر کند.

فیضی‌نژاد تصریح کرد: طبق ماده 4 آیین نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری موضوع تصویب نامه شماره 68969/ت62770هـ مورخ 1403/5/1 هیئت وزیران، مقرر شده تا سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان را براساس مبلغ پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتیه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه یا سایر عناوین مشابه و با ملاک قرار دادن 30سال سابقه تهیه و به این صندوق ابلاغ کنند.

وی افزود: تا این لحظه، جداول مربوط به اجرای قانون که مبنای محاسبه مبلغ متناسب‌سازی برای هر بازنشسته و همچنین افراد مشمول، از سوی سازمان‌های مذکور، ابلاغ نشده است.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: با وجود مباحث مربوط به جداول متناسب سازی و منابع مالی مورد نیاز، صندوق بازنشستگی کشوری آمادگی دارد به محض دریافت جداول و تامین منابع مالی به سرعت و ظرف 24 ساعت نسبت به صدور الکترونیک احکام بازنشستگان مشمول اقدام کند./تسنیم

احکام جدید متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان چه می‌ گوید؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید، وقتی علی‌الحساب همسان‌سازی مطابق مصوبه دولت پرداخت شد، به این معناست که این فرآیند در این سازمان کلید خورده است.

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟ و احکام جدید متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان چه می‌ گوید؟ سوالاتی است که در اندیشه معاصر به آن پاسخ خواهیم داد و یادآور می شویم که در راستای همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید، وقتی علی‌الحساب همسان‌سازی مطابق مصوبه دولت پرداخت شد، به این معناست که این فرآیند در این سازمان کلید خورده است. اشاره میرهاشم موسوی به پرداخت مبلغ سه میلیون تومان بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان است که تاکنون برای ماه‌های فروردین تا خرداد ماه واریز شده.

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

چندی پیش بود که مبلغ سه میلیون تومان به حساب بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در قالب متناسب‌سازی واریز شد. پرداختی برای حداقلی‌بگیرها در قالب کمک معیشتی بود که اگر منابع آن تامین شود، ادامه پیدا می‌کند. بر این اساس،‌ به‌ازای هر ماه ۱۰ میلیون ریال به صورت علی‌الحساب بابت هزینه مستمری و کمک هزینه معیشتی به حساب بازنشستگان واریز شد.

بعد از آن بود که احکام جدید متناسب‌سازی صادر شده که به موجب جزء ۲ بند «ر» ماده ۲۸ قانون مذکور در مورد اجرای متناسب‌سازی، صراحتا سازمان تامین اجتماعی مکلف شده در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان اقدام کند؛ به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود.

درنهایت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همسان‌ سازی میشود؟

خردادماه امسال بود که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی سخنانی اعلام کرد که آئین‌نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تدوین شده و بعد از آنکه در دولت تصویب شود، به اجرا درخواهد آمد اما البته بعدا معلوم شد که بازنشستگان تامین اجتماعی در این دسته جای نمی‌گیرند. حالا چهار ماه از سال ۱۴۰۳ گذشته و هنوز معلوم نیست قرار است همسان‌سازی چه زمانی کلید بخورد و کمک حال بازنشستگان باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ماه قبل اعلام کرد که آئین‌نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تدوین شده و اگر در هیات دولت تصویب شد باید در انتظار اجرای آن باشیم. البته یادآوری این نکته ضروری است که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سال گذشته، زمانی که برنامه هفتم توسعه در مجلس توسط نمایندگان به تصویب رسید، مورد توافق قرار گرفت و بنا بر این شد که دولت آن را از ابتدای سال جاری اجرا کند. اما حالا چهار ماه از زمان اجرای آن گذشته و تنها اخباری درباره واریز علی‌الحساب بازنشستگان منتشر شده است.

احکام جدید متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان چه می‌گوید؟

چندی پیش بود که مبلغ سه میلیون تومان به حساب بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در قالب متناسب‌سازی واریز شد. پرداختی برای حداقلی‌بگیرها در قالب کمک معیشتی بود که اگر منابع آن تامین شود، ادامه پیدا می‌کند. بر این اساس،‌ به‌ازای هر ماه ۱۰ میلیون ریال به صورت علی‌الحساب بابت هزینه مستمری و کمک هزینه معیشتی به حساب بازنشستگان واریز شد.

حالا، احکام جدید متناسب‌سازی صادر شده که به موجب جزء ۲ بند «ر» ماده ۲۸ قانون مذکور در مورد اجرای متناسب‌سازی، صراحتا سازمان تامین اجتماعی مکلف شده در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان اقدام کند؛ به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود.

به عبارتی دیگر، در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری آن دسته از مستمری‌بگیران مشمول اقدام کند به نحوی که در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد پرداخت شود.

پرداخت حق اولاد و حق عائله‌مندی بازنشستگان کشوری

معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت حق اولاد و حق عائله‌مندی بازنشستگان کشوری خویش‌فرما از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون خبر داد.

به گفته رییس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، لایحه متناسب سازیِ بازنشستگان تامین اجتماعی، از آنجا که با لایحه همسان سازیِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری شبیه سازی شده، دارای اشکالاتی است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جعفر امیرآبادی زاده گفت: با توجه به رای صادره هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ ۴/۱۱/۱۴۰۲، مبنی بر اجرای ماده ۱۰۹ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های آن، در خصوص بازنشستگان کشوری که به صورت خویش فرمایی بازنشسته شده اند و با پیگیری های صورت گرفته ازسوی صندوق و نمایندگان خویش فرما، اعتبار لازم در مرداد ۱۴۰۳ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین و به صندوق تخصیص داده شده است.

وی بیان کرد: بر این اساس، حق اولاد و عائله مندی بازنشستگان کشوری خویش فرما از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون محاسبه شده و امروز به حساب ایشان واریز شد.

از ساعتی پیش، پرداخت حقوق مردادماه بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری با ارسال پیامک از سوی بانک عامل در تهران و برخی از استانهای کشور آغاز شد و این روند تا پایان امشب ادامه دارد.

به گفته وی، مقادیر یادشده بر اساس اطلاعات موجود از این افراد در صندوق محاسبه شده است.

امیرآبادی زاده خاطرنشان کرد: بازنشستگان کشوری که به صورت خویش فرمایی بازنشسته شده و اطلاعات خود را در صندوق بازنشستگی کشوری تکمیل نکرده اند، می توانند با مراجعه به مدیریت های استانی سراسر کشور، نسبت به تکمیل اطلاعات پرونده بازنشستگی خود اقدام نمایند تا پس از ارسال اطلاعات مربوط به حق عائله مندی و اولاد از دفاتر مدیریت استانی به اداره کل امور مالی در ستاد و ثبت در سامانه، با احراز شرایط، معوقات سنوات قبل ایشان (از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون) کارسازی و به ایشان پرداخت شود.

همچنین به گفته رییس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، تصویب فرمول ۹۰ درصدی بازنشستگان صندوق کشوری برای بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتباه است؛ چراکه حقوق بازنشستگان صندوق کشوری فقط در یک مرحله به میزان ۹۰درصد شاغل همتراز تعیین می شود، که معادل ۹۰ درصد همان حقوق سال آخر اشتغال خود شخص بازنشسته است.

عباسعلی سلطانی کیا در رابطه با متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و با انتقاد از شیوه تعیین درصد حقوق بازنشستگان به روش پلکانی معکوس گفت: روال معمول باید این باشد که کسی که بیمه پردازیِ بیشتری دارد، حقوق بیشتری هم دریافت کند. اما روش پلکانیِ معکوس حقوق بازنشستگان سایر سطوح را سال به سال کمتر کرده است و این روش بسیار ناعادلانه است.

وی افزود: مجموعه آنچه گفتم سبب شد که مستمریِ بازنشستگان نیاز به متناسب سازی داشته باشد، اما لایحه متناسب سازیِ بازنشستگان تامین اجتماعی، از آنجا که با لایحه همسان سازیِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری شبیه سازی شده، دارای اشکالاتی است.

نظر شما