شناسهٔ خبر: 68387997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مرمت خانه تاریخی ایرج در خالدآباد

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی بادرود از مرمت خانه تاریخی حسین خواجه‌ امیری (ایرج) در خالدآباد خبر داد.

صاحب‌خبر -

روح‌الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز از مرمت منزل تاریخی ایرج خواجه امیری، هنرمند برجسته و نامدار شهر خالدآباد خبر داد و اظهار داشت: منزل تاریخی استاد آواز ایران، ایرج خواجه امیری، پس از سال‌ها انتظار به مرحله مرمت رسید.

احمدی با بیان اینکه منزل استاد ایرج خواجه‌امیری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تاکید کرد: این منزل با ارزش که در فهرست آثار ارزشمند میراث فرهنگی کشور قرار دارد، نمایانگر تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: استاد حسین خواجه امیری خالدی با نام هنری ایرج، از شخصیت‌های شناخته‌شده و محبوب در عرصه موسیقی ایران به شمار می‌رود و زادگاهش شهر خالدآباد از توابع شهرستان نطنز، همواره به عنوان منبع الهام هنری او مطرح بوده است.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بادرود گفت: مرمت این منزل تاریخی نه تنها به حفظ هویت فرهنگی منطقه کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای جذب گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و هنر فراهم می‌آورد.

احمدی ضمن اشاره به تاکید مسئولان بر حفظ، احیا و مرمت این هنرمند ملی کشور تصریح کرد: مسئولان محلی بر اهمیت این اقدام تأکید کرده و آن را گامی مثبت در راستای حفظ میراث فرهنگی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به تاریخ و فرهنگ این دیار دانسته‌اند.

به گزارش تسنیم؛ حسین خواجه امیری معروف به ایرج به تاریخ 11دی 1311 درخالدآباد در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد و پدربزرگش از خوانندگان به نام زمان ناصرالدین شاه بود و پدرش که از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف می‌دانست، مدت‌ها او را تحت تعلیم خویش قرار می‌دهد.

حسین در همان زمان در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت می‌کرد و نزد تعزیه‌خوانانی که ردیف و دستگاه می‌دانستند به یادگیری آواز پرداخت و وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی خالدآباد را ترک و به تهران رفت و در سال 1326 به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانسته‌های خویش را تکمیل کرد و به وسیله وی به رادیو ایران معرفی شد.

خشت خشت این خانه گواهی صدای ماندگاری را می‌دهد که بیش از نیم قرن است که نظیر نداشته است و ایرج گرچه بعد از پایان دوره شش ابتدائی به تهران رفت اما هر از گاهی به این خانه که زادگاه این چهره موسیقی کشورمان است، سر میزد و این ستون و ایوان‌های این خانه ی قدیمی در روز یازدهم دی ماه 81 سال پیش شاهد تولد او بود.

تاکنون‌ تعداد 40 اثر و بنای تاریخی خالدآباد شناسایی شده که تعداد  6 اثر به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

انتهای پیام/804

نظر شما