شناسهٔ خبر: 68384570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

زائران بارگاه رضوی در حال حرکت به سمت مشهدالرضا(ع) هستند

مشهد- جمعی از عزاداران رضوی از استان‌های مختلف کشور با پای پیاده قدم در مسیر عاشقی گذاشتند تا این‌گونه عشق و ارادت خود به شمس‌الشموس را به نمایش بگذارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هادی شمسی ثانی: اربعین حسینی که تمام می‌شود دل‌های بی قرار و عاشق حسینی کم کم روانه پنجره فولاد امام رضا (ع) می‌شود و هر کسی از دور و نزدیک دست‌های دلش را به شبکه‌های ضریح امام مهربانی‌ها وصل می‌کند.

هرچه به روزهای پایانی ماه صفر و سالروز شهادت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) نزدیک‌تر می‌شویم حال و هوای پایتخت معنوی ایران اسلامی متفاوت‌تر از همیشه می‌شود؛ عده‌ای آماده خادمی امام رضا (ع) و پذیرایی از میهمانان رضوی می‌شوند و هزاران عاشق و دلداده خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) نیز از جای جای ایران اسلامی از راه‌های هوایی، ریلی و زمینی خود را به مشهد مقدس می‌رسانند تا ایام رحلت پیامبر اعظم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) را در جوار امام مهربانی‌ها به عزاداری و سوگواری بپردازند.

جمعی از زائران و عزاداران رضوی نیز از استان‌های مختلف کشور با پای پیاده قدم در مسیر عاشقی گذاشتند تا این‌گونه عشق و ارادت خود به شمس‌الشموس را به نمایش بگذارند و به قول موسی عصمتی از شعرای استان خراسان رضوی:

از بلخ و سرخس و خواف راهی شده است

با یک دل پاک و صاف راهی شده است

این مرغ شکسته‌بال از راهی دور

انگار به عشق قاف راهی شده است

دلتنگ و غریب و ساده آمد با ما

از گرد و غبار جاده آمد با ما

این مادر آرزو به دل آقا جان!

از شهر خودش پیاده آمد با ما

در دل، غم بی شمار دارد آقا

یک کودک بی قرار دارد آقا

تا کودک او شفا بگیرد امروز

از لطف تو انتظار دارد آقا

*

تو دیده بسته را شفا خواهی داد

پرهای شکسته را شفا خواهی داد

زن, معتقد است آخر این آغاز

این کودک خسته را شفا خواهی داد

انگار که شاعرند این قافله‌ها

مرغان مهاجرند این قافله‌ها

عطار کجاست تا بگوید از نو

سیمرغ معاصرند این قافله‌ها

حرکت ۱۰ هزار زائر پیاده به سمت مشهدمقدس آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) با بیان اینکه تقریباً ۱۰ هزار زائر پیاده از استان‌های دوردست حرکت خود را به سمت مشهد مقدس آغاز کرده‌اند افزود: کاروان‌های پیاده دوردست مانند کاروان‌های استان‌های گلستان، مازندران و گیلان و شهرستان‌های مراغه و نهبندان حرکت خود را به صورت پیاده به سمت مشهدمقدس آغاز کرده‌اند.

حسین رضایی تصریح کرد: از ۶۴ شهرستان کشور برای حضور در پیاده‌روی دهه پایانی ماه صفر ثبت‌نام کرده‌اند که حرکت خود را در هفته پیش‌رو به سمت مشهد آغاز خواهند کرد تا پیش از شهادت امام‌رضا (ع) به مشهد برسند.

وی با بیان اینکه زائران از مبدأ تا ۳ روز پس از بازگشت بیمه خواهند شد از زائران پیاده خواست تا حتماً خود را بیمه کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) با اشاره به اینکه ایستگاه‌های خراسان‌رضوی از فردا چهارشنبه ۷ شهریورماه، فعال خواهند شد، اظهار کرد: علاوه بر ایستگاه‌های صلواتی که در مسیرهای خراسان شمالی و جنوبی فعال شده‌اند، بزرگ‌ترین ایستگاه در مرز خراسان‌رضوی با خراسان‌جنوبی توسط مردم ایجاد شده است که به زائران سواره و پیاده خدمات‌رسانی می‌کند.

رضایی خاطرنشان کرد: در راستای حل مشکل اقامت شبانه زائران در مسیرهای منتهی به مشهدمقدس ایستگاه‌های شب‌خواب را در این مسیرها تا ۹۶ هزار نفرشب افزایش داده‌ایم.

۱۰ کاروان پیاده در حال حرکت به سمت مشهدمقدس هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس پلیس راه خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون یک کاروان با ۸۵ زائر پیاده وارد مشهد شده است اظهار کرد: پنج کاروان با ۲۵۱ زائر پیاده از مسیر جنوب و چهار کاروان با ۱۷۹ زائر پیاده از مسیر شرق به سمت مشهدالرضا حرکت می‌کنند.

سرهنگ حسین میش‌مست با بیان اینکه یک کاروان نیز با ۲۵ نفر از جانب غرب به سمت مشهد مقدس در حال حرکت است گفت: نیروهای پلیس راه با بیشترین توان در ایام دهه آخر صفر به منظور تأمین امنیت جان زائران و مسافران جاده‌های استان فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تأمین ایمنی زائران پیاده از روز دهم شهریور تردد وسایل نقلیه در مسیر جاده قدیم مُلک آباد - نیشابور ممنوع خواهد بود و این مسیر در اختیار زائران پیاده قرار می‌گیرد.

پیش بینی ۸۵۰ هزار نفر شب ظرفیت اقامتی

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد مقدس گفت: برای دهه آخر ماه صفر ۸۵۰ هزار نفر شب ظرفیت اقامتی در سه بخش اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری تأمین شده است.

حسین امیرکلالی از ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه اسکان با امکان رصد لحظه‌ای ظرفیت‌های اسکان با قابلیت ارسال پیامک و محل اسکان خبر داد و افزود: امکان اطلاع از محل اسکان از طریق تماس با تلفن پنج رقمی ۳۷۰۴۵ ۰۵۱ یکی از مهم‌ترین اقدامات رفاهی برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: تأمین و تجهیز ۳۷ پارکینگ در هسته مرکزی شهر به ظرفیت ۶۸۷۶ جای پارک، ۲۰۱ چشمه سرویس بهداشتی و ۲۴ دوش حمام در هسته مرکزی پیرامون حرم مطهر و برپایی هشت ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی و پایانه‌های ریلی، هوایی و مسافربری جهت هدایت زائرین از مهمترین اقدامات انجام شده توسط کمیته خدمات شهری است.

نظر شما