شناسهٔ خبر: 68384235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لزوم راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی زرشک در خراسان جنوبی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند از لزوم راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی زرشک در استان خبر داد و افزود: در صورت تشکیل این کنسرسیوم تجار فعال، بازرگانان و کشاورزان به منفعت خواهند رسید.

صاحب‌خبر -

احسان بیکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: از آن جایی که فعالیت در قالب کنسرسیوم بهترین راه برای افزایش توان رقابتی در بازارهای جهانی است، راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی زرشک برای خراسان جنوبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم صادراتی محصول زرشک به پیشنهاد شرکت شهرک‌های صنعتی در چهار سال گذشته، بیان کرد: در صورت تشکیل این کنسرسیوم تجار فعال، بازرگانان و کشاورزان به منفعت خواهند رسید.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: برخلاف اینکه درخواست صادرات برای محصول زرشک افزایش یافته و این مهم می‌تواند ارزش افزوده و قیمت محصول را دستخوش تغییراتی کند، اما چون زرشک خروجی از استان کیفیت مناسبی ندارد به محصول لطمه وارد می‌کند.

بیکی، با بیان اینکه باید با سامان‌دهی کارگاه‌های زرشک پاک‌کنی از صادرات محصول بی‌کیفیت به خارج از کشور جلوگیری شود، افزود: کنسرسیوم صادراتی تشکلی است که از تولیدکنندگان چه در بحث باغداری و چه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین صادرات حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ضعیف بودن روحیه مشارکت در استان باعث شد موضوع کنسرسیوم محصول زرشک در سه سال گذشته متوقف شود، افزود: راه‌اندازی اولین شرکت مدیریت صادرات در خراسان جنوبی در حوزه صادرات محصول زرشک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند افزود: تولیدکنندگان کشاورزی که مورد تایید جهاد کشاورزی هستند، می‌توانند در تشکیل کنسرسیوم کمک کننده باشند. متاسفانه با وجود تولید  26 هزار تن محصول زرشک به صورت سالانه در استان خراسان جنوبی، اما تامین آن سخت است و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول زرشک باید در یک تراز باشند تا بتوان تقسیم کار انجام شود.

بیکی افزود: تشکیل اتحادیه کارگاه‌های زرشک پاک‌کنی و شهرک تخصصی زرشک قدم بسیار مثبتی در راستای محصول زرشک خواهد بود. اتحادیه‌هایی که قدرت تامین داشته باشند باید عضو کنسرسیوم باشند.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی اولین شرکت مدیریت صادرات در خراسان جنوبی در حوزه صادرات محصول زرشک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

انتهای پیام/254

نظر شما