شناسهٔ خبر: 68382645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

فیلترینگ فقط موضوع اجتماعی نیست؛ اقتصادی و سیاسی هم هست

حالا که مسعود پزشکیان از پیچ رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی‌اش هم به سلامت عبور کرده‌است، بحث‎ها در محافل سیاسی و اجتماعی یک گام پیشتر رفته و موضوع برنامه‎ها و اولویت‎بندی در دولت چهاردهم به میان آمده است.

صاحب‌خبر -

مسعود پزشکیان که با «وفاق ملی» وارد عرصه انتخابات شد، وزرای خود را در راستای این وفاق ملی از جریان‌های مختلف به مجلس معرفی کرد تا بگوید بر تحقق شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود اصرار دارد و حتی گردن خود را در راه تحقق وعده‌هایش گرو گذاشته است. اما اولویت باید کدام وعده باشد؟

به گزارش هم‌میهن، عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و عضو کمیسیون عمران مجلس به سوالاتی در این رابطه پاسخ داده است که در ادامه می‎آید:

‌پزشکیان در دوره انتخابات وعده رفع فیلترینگ، طرح نور، FATF، برجام و... را داده است. با توجه به شرایط و وضعیت کنونی کشور، دولت باید چه برنامه‌هایی را در اولویت کار خود قرار دهد؟

معتقدم دولت باید سه دسته اولویت داشته باشه که دو دسته از این اولویت‌بندی‌ها مدت‌دار – بلندمدت - هستند و یک دسته کوتاه‌مدت. اولویت‌های کوتاه‌مدت نیاز به هیچ نوع سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه یا اعتبار و نقدینگی ندارد، اما به لحاظ روحی و روانی رضایتمندی در مردم ایجاد می‌کند که باید توسط دولت اجرا شود. موضوعاتی که به آن اشاره کردید مانند رفع فیلترینگ و... از اهداف قابل دستیابی در کوتاه‌مدت است.

‌اولویت‌های مدت‌دار چه موضوعاتی را در بر می‌گیرد؟

با توجه به نزدیکی انتخابات پیش‌رو در آمریکا و تحولات بین‌المللی یک مسئله میان‌مدت در اولویت قرار می‌گیرد آن‌هم تنظیم روابط خارجی و امورات بر زمین مانده این حوزه است. من فکر می‌کنم عراقچی و تیم سیاست خارجی دولت باید گام‌های لازم را هرچه سریع‌تر بردارند. از سوی دیگر پزشکیان از برجام تعریف خاصی دارد. اما اولویت زیربنایی در کشور ساختار اقتصادی است که به دلیل وجود این ساختار اقتصادی روزبه‌روز بر دایره افرادی که از تنه متوسط جامعه کنده و به تنه محرومان اضافه می‌شوند افزایش پیدا کرده است. اگر دولت هیچ برنامه‌ریزی ساختاری درست و پایه‌گذاری دقیق اقتصادی نداشته باشد، قاعدتاً شرایط سخت‌تر خواهد شد. با توجه به دسته‌بندی‌ای که صورت گرفت دولت باید در کوتاه‌مدت هر چه سریع‌تر سراغ همان شعار‌هایی برود که به مطالبات مردم تبدیل شده و دیگر شعار نیستند. دولت باید در قبال این اولویت‌های کوتاه‌مدت پاسخگو باشد. تمام این اولویت‌ها را دولت می‌تواند با مصوبات دولت یا هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها به نتیجه رسانده و نشاط سیاسی و رضایتمندی را در جامعه و برای مردم ایجاد کند.

‌در حال حاضر بیشترین پیشنهادات به دولت در حوزه اقتصادی است، درحالی‌که در اعتراضات و نارضایتی‌ها مطالبات اجتماعی و سیاسی هم‌راستای موضوعات اقتصادی برای مردم مهم به نظر می‌رسد...

توسعه پایدار، تمام جنبه‌ها و جوانب توسعه را همزمان می‌بیند و به همه زوایا توجه دارد. شخصاً اعتقاد ندارم هیچ مطالبه‌ای بر مطالبه‌ی دیگر برتری یا اولویت دارد بلکه اعتقاد دارم که تمام این مطالبات باید همزمان انجام شود. اما دولت‌ها می‌توانند اولویت تعریف کنند. توجه داشته باشید که شعار‌های دولت آقای پزشکیان، سیاسی - اجتماعی بوده، پس محل اخذ رای او نیز از محل مطالبات سیاسی - اجتماعی است. شاید اگر آقای جلیلی یا هر کس دیگری پیروز می‌شد، باید در محدوده شعار‌ها یا برنامه‌های اقتصادی حرکت می‌کرد. در حال حاضر بدنه رای پزشکیان جزئی از مطالبات سیاسی و اجتماعی جامعه است. البته موضوعاتی همچون فیلترینگ تنها موضوع اجتماعی نیست بلکه جنبه اقتصادی هم دارد و کسب‌وکار‌های اینترنتی که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خود را در این مدت به دلیل فیلتر شدن اینترنت از دست دادند، ماهیت اقتصادی بالایی هم دارند. چراکه امروز اقتصاد دنیا یک اقتصاد فناورانه و با پایه فناوری نوین است. چه از نظر اجتماعی و چه اقتصادی دولت باید در محقق کردن این اولویت‌ها تعجیل کند. البته سایر ارکان نیز باید با دولت هماهنگ باشند. دولت با شکل دادن فضای وفاق ملی حسن‌نیت خود را کاملاً نشان داد. به نظر من مجلس، قوه‌قضائیه و تمام ارکان‌های دیگر نیز باید این حسن‌نیت را نسبت به دولت نشان دهند. مجلس در مصوبات خود باید تسهیل‌گری راه رسیدن دولت به اهداف را در نظر بگیرد. قوه‌قضائیه نیز باید تسهیل‌گری کند تا دولت به بخشی از این مطالبات پاسخ دهد.

‌مجلس چقدر می‌تواند در تحقق وعده‌های دولت همراهی کند و نقش‌آفرین باشد؟

با وجود اصل تفکیک قوا، اما سه قوه مکمل یکدیگر هستند. واقعیت امر این است که طرح یا لایحه‌ای از سوی دولت که وارد مجلس می‌شود، قطعاً مجلس می‌تواند در ایجاد مانع یا تسهیل‌گری نقش جدی و کلیدی ایفا کند. مجلس باید در یاری کردن و گرفتن دست دولت پیشگام باشد.

‌اگر وعده‌های دولت محقق شده و شرایط رو به بهبود برود، به نظر شما شکاف حاکمیت و مردم کاهش می‌یابد؟

پزشکیان در چند سخنرانی خود نشان داد که صداقت دارد. صداقت در گفتار و تاکید بر اجرایی و عملیاتی کردن مطالبات، حتماً اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر فقط اعتماد یک سویه ملت به دولت یا حکمرانی آسیب ندیده، بلکه اعتماد در سطوح مختلف آسیب دیده است و باید بازسازی شود. اعتماد دولتمردان نسبت به یکدیگر، اعتماد ملت نسبت به دولت، دولت نسبت به ملت و ملت نسبت به ملت دچار آسیب‌های جدی شده است. بار‌ها دیده‌ایم در دولت‌ها که وزرا علیه یکدیگر حرف می‌زنند یا علیه برنامه‌های هم صحبت کردند. این رفتار‌ها بی‌اعتمادی را تشدید می‌کند و نشأت‌گرفته از کامل نبودن یکپارچگی است. واقعیت این است که اگر مردم مطالباتی که در وعده‌ها هم به آن اشاره شده را محقق‌شده ببینند، حتماً امیدواری آن‌ها به نسبت عملکرد دولت افزایش می‌یابد؛ این شکاف به‌وجود‌آمده کاملاً از بین نمی‌رود بلکه به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.

‌در بعضی از مطالبات جامعه در دولت‌های گذشته آمارسازی‌هایی صورت گرفت که مردم آن را در زندگی خود نمی‌دیدند. شما فکر می‌کنید دولت باید شفاف‌سازی را هم در اولویت خود قرار دهد؟

معتقدم که حتماً وزرا شرایط و وضع جایی که تحویل می‌گیرند را توضیح می‌دهند. توضیحات مجموع و تمام وزارتخانه‌ها نشان‌دهنده شرایط موجود کلان دولت است. رئیس‌جمهور روی ساختارسازی در حوزه اطلاع‌رسانی و فناوری تاکید دارد و بخشی از این ساختارسازی آمار و ارقام است. دولت‌های قبل گاهی در تله‌ای گرفتار شدند و تله هم این بود که رئیس دولت از آمار‌های واقعی مطلع نبود و برای آنکه وضع را مطلوب نشان دهند آمار‌های اشتباه به او می‌دادند. به نظر من دولت جدید نباید در این تله بیفتد و باید آمار‌های واقعی را اعلام کند. در حقیقت دولت چهاردهم باید علاوه بر اینکه گزارشی از وضع موجود ارائه می‌کند، در مسیر پیشرفت و پیشبرد اهداف خود آماری کاملاً دقیق، شفاف و قابل راستی‌آزمایی به مردم ارائه کند.

نظر شما