شناسهٔ خبر: 68374153 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

راهنمای جامع خرید طلا: نکاتی که باید بدانید

طلا، کالایی ارزشمند و نماد ثروت، زیبایی و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

رپرتاژ آگهی: بسیاری از افراد به‌هنگام شنیدن خبر افت قیمت طلا به زرگری‌ها رفته و در شلوغ‌ترین زمان ممکن خرید می‌کنند. اما زمانی که فروشگاه‌های طلافروشی شلوغ باشند، امکان دیدن تمامی اجناس آن هم با دقت تمام وجود ندارد. همچنین اگر وقتتان تنگ باشد، ممکن است حتی فرصت نکنید به بازار بروید و یا به اولین طرحی که دیدید، راضی شوید. اما در حال حاضر، دنیای آنلاین کار خرید طلا را آسان کرده است. اما باید توجه داشت که در خرید طلا به‌صورت آنلاین باید به چند نکته توجه کنید تا خریدی مطمئن را رقم بزنید. با طلا روبی همراه باشید تا شما را با نکات مهم خرید طلا و نحوه اعتماد کردن به طلافروشی آشنا کنیم.

چرا خرید طلا به صورت آنلاین؟

خرید آنلاین طلا در سال‌های اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این نوع خرید مزایای فراوانی نسبت به خرید حضوری دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • صرفه‌جویی در وقت: یکی از بیشترین مزایای خرید طلا به‌صورت آنلاین، صرفه‌جویی در زمان است. به‌جای اینکه در شلوغی بازار زمان بگذارید و به فروشگاه‌ها مراجعه کنید، می‌توانید با خرید آنلاین، در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

  • تنوع طرح: یکی دیگر از مزایای خرید طلا به‌صورت آنلاین، دسترسی به تنوع محصولات است. با خرید آنلاین، شما به طرح‌های بیشتر با ورن‌های مختلفی از محصولات در کمترین زمان و خلوت‌ترین حالت ممکن دست می‌یابید.

  • مقایسه قیمت: علاوه‌بر مقایسه طرح‌ها، شما در خرید آنلاین طلا به‌راحتی می‌توانید قیمت‌های فروشگاه‌های مختلف را با بکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. برخی از گالری‌های طلا نیز کد تخفیف در خدمت شما قرار می‌دهند.

  • امنیت بالا: خرید از طلافروشی همیشه خطرناک بوده است. چرا که شما از وجود سارقانی که در آن اطراف کمین کرده و یا برای ساعتها شما را تعقیب کرده‌اند، بی‌خبرید. شما با خرید طلا به‌صورت آنلاین از این خطر محفوظ هستید. چرا که بسته‌تان را درب منزل تحویل می‌گیرید.

  • دسترسی بالا: به‌جای اینکه کل شهر را بگردید که در واقع چنین امکانی برای هیچکس فراهم نیست، در عرض چند دقیقه به تمامی فروشگاه‌های طلا در سراسر ایران دسترسی می‌یابید.

  • اطلاعات دقیق: ممکن است به‌هنگام مراجعه به طلافروشی برای خرید طلا، مغازه بسیار شلوغ باشد. در چنین مواقعی احتمالا فروشنده امکان ارائه دقیق جزئیات طلا به شما را نخواهد داشت. اما فروشگاه‌های اینترنتی، کلیه مشخصات طلا اعم از وزن، عیار، مشخصات فنی و قیمت را در پایین هر محصول ذکر کرده‌اند.

A person pushing a shopping cart with a large information sign Description automatically generated

چرا خرید طلا به صورت آنلاین؟

تا اینجای مطلب، شما برای خرید طلا به‌صورت آنلاین ترغیب شده‌اید. اما مهم است از جایی خرید کنید که معتبر باشد. چرا که مبلغ خرید زیاد بوده و در صورت اشتباه، اطمینان شما به هر نوع خرید اینترنتی از بین می‌رود. در ادامه شما را با نکات مهم به‌هنگام خرید آنلاین طلا آشنا می‌کنیم.

  • نماد اعتماد: سایت خرید طلا باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی، مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح و گواهینامه SSL باشد.

  • سابقه فروشگاه: میزان سابقه کاری فروشگاه از نظر میزان فعالیت، فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی، نحوه پاسخگویی و تعامل با مشتریان، نظرات مشتریان درباره محصول، رضایتمندی آن‌ها، خدمات پس از فروش و سرعت تحویل را بررسی کنید.

  • اطلاعات دقیق: اطلاعاتی همچون وزن، عیار، جنس، گواهی اصالت و تصاویر باکیفیت از محصول شرط است.

  • شرایط پرداخت: متعادل بودن قیمت‌ها نسبت به سایر فروشگاه‌ها، روش‌های پرداخت متنوع و شرایط بازگشت کالا را بررسی کنید.

  • خدمات پس از فروش: برخورداری از گارانتی اصالت و کیفیت، پشتیبانی 24 ساعته تلفنی، ایمیل و چت آنلاین و تضمین بازگشت وجه در صورت عدم تطابق را چک کنید.

  • امنیت سایت: وجود ایموجی قفل امنیتی در نوار آدرس و پروتکل HTTPS در ابتدای آدرس سایت را بررسی کنید.

A person standing next to a light bulb Description automatically generated

نکات مهم در خرید طلا: از عیار تا وزن

دو عامل عیار و وزن بر قیمت خرید طلا تاثیرگذارند. عیار، معیاری برای خلوص طلا بوده و بیان می‌کند که چه مقدار از وزن کل یک قطعه طلا، خالص بوده و چه مقدار از آن را آلیاژ تشکیل داده است. عیارها معمولا از عدد 8 تا 24 هستند. هرچه عدد عیار بالاتر باشد، طلا خالص‌تر خواهد بود و از ارزش بیشتری برخوردار است. وزن طلا، دومین عامل موثر بر قیمت آن است. وزن طلا با واحدهای گرم یا مثقال اندازه‌گیری می‌شود. هرچه وزن طلا بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. پس به‌هنگام خرید طلا به‌ این دو نکته توجه کنید.

راهنمای انتخاب انواع طلا

انتخاب طلا به دقت و توجه به جزئیات نیاز دارد. در ادامه راهنمای انتخاب انواع طلا از انگشتر و دستبند تا گوشواره و گردنبند را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • انگشتر: در انتخاب انگشتر در خرید طلا، نوع آن، مناسبت استفاده، اندازه انگشت، نوع نگین، طرح و مدل، جنس نگین، سلیقه شخصی و بودجه را در نظر بگیرید.

  • گوشواره: در انتخاب گوشواره به نوع آن از نظر میخکی، آویزی، نگین‌دار و ...، نوع مناسبت، فرم صورت، اندازه لاله گوش، مدل مو، سلیقه شخصی و بودجه توجه داشته باشید.

  • دستبند: در انتخاب دستبند به نوع آن، اندازه مچ دست، مناسبت، استایل و سلیقه شخصی و بودجه اهمیت دهید.

  • گردنبند: در انتخاب گردنبند در خرید طلا به نوع آن، مناسبت مورد استفاده، شکل و اندازه گردن، سلیقه شخصی و بودجه خود توجه کنید.

نحوه بررسی و اطمینان از اصالت طلا

تشخیص اصالت طلا به‌هنگام خرید، بسیار مهم است. روش‌های مختلفی برای اطمینان یافتن از اصالت آن وجود دارد. در درجه اول، خرید از مغازه‌های معتبر و باسابقه مهم است. آزمایش با سرامیک، ید، آهنربا و چگالی نیز از روش‌های خانگی تشخیص طلای اصل از غیراصل به شمار می‌آید. آسانترین روش خانگی و در دسترس، آزمایش با آهنربا است. اگر طلا به آهنربا بچسبد، مطمئنا طلا نیست. اما روش‌های تشخیص خانگی بسیار ساده‌اند و احتمال خطا در آن‌ها وجود دارد. آزمایش اسید و دستگاه‌های مخصوص که توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود؛ همچنین وجود گواهی‌های آزمایشگاه‌های معتبر و گواهی‌های بین‌المللی مانند GIA (موسسه گوهرشناسی آمریکا) به شما در تشخیص اصالت کالا به‌هنگام خرید طلا کمک می‌کنند.

روش‌های پرداخت امن در خرید آنلاین طلا

انتخاب روش پرداخت مطمئن در خرید طلا از اهمیت بالایی برخوردار است. باتوجه‌به اینکه شما مبلغ زیادی را پرداخت می‌کنید، اطمینان یافتن از اینکه عملیات پرداخت محرمانه انجام می‌شود، اهمیت دارد. پیشنهاد می‌کنیم از درگاه‌های معتبر بانکی مانند زرین‌پال و شاپرک و کیف پول‌های الکترونیکی مانند پی‌پال استفاده کنید. همچنین می‌توانید پول مورد نیاز خود را در کارت بانکی که فاقد پول است، واریز کنید تا بعد از کشیدن کارت، دوباره کاملا خالی شده و در صورت دسترسی سارقان به کارتتان، پولی برای برداشت موجود نباشد.

A computer with a diploma and glasses Description automatically generated

خدمات پس از فروش و بازگشت کالا

خرید طلا یک سرمایه‌گذاری مهم است. به همین دلیل اهمیت دارد که شما خریداران پیش از خرید طلا، از سیاست‌ها و قوانین بازگشت یا تعویض کالا مطلع شوید تا در صورت بروز مشکل، حقی از شما ضایع نشود. به‌طور کلی این سیاست‌ها بسته به نوع طلا، فروشنده حضوری یا آنلاین و قوانین هر کشور متفاوت است. اما در حالت کلی، درصورتی‌که کالا استفاده نشده باشد، تا 7 روز امکان عودت آن وجود دارد. برخی کالاهای سفارشی و آب شده از این قضیه مستثنااند.

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از طلا

  • همواره طلاهای خود را در جعبه‌های مخصوص به خود نگهدارید تا در جای خشک و تاریک بوده و با هوا، نور خورشید، رطوبت و یا سایر اشیا تماس نداشته باشند.

  • طلاهای خود را دور از مواد شیمیایی همچون عطر، مواد شوینده و کلر نگهدارید.

  • به‌هنگام انجام ورزش یا کارهای خانه، تعرق زیاد است. عرق بدن هم مانند مواد شوینده به طلا آسیب می‌رساند.

  • در صورت نیاز به تمیز کردن، طلاهای خود را با آب گرم و صابون ملایم با استفاده از مسواک نرم بشویید. طلاهای زینتی و نگین‌دار را نیز با محلول‌های مخصوص جواهر تمیز کنید.

در آخر

همانطور که گفتیم، خرید آنلاین طلا از مزایای بیشتری نسبت به خرید حضوری برخوردار است. امکان مقایسه قیمت‌ها و تنوع طرح از جمله برخی از مزایای آن به شمار می‌رود. برای داشتن تجربه خرید موفق آنلاین باید طلا را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرد. در این مطلب شما را با نکات مهم پیش از خرید طلا، از انتخاب فروشگاه گرفته تا توجه به مشخصات و جزئیات آن، روش‌های پرداخت مطمئن و توجه به سیاست‌های بازگشت کالا آشنا کردیم. امیدواریم با رعایت این نکات، تجربه‌ای موفق در خرید طلا داشته باشید.

برچسب‌ها:

نظر شما