شناسهٔ خبر: 68370219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

انسان مؤمن هرگز اهل دزدی، دروغگویی نیست

انصاریان گفت: قیامت همه دادگاهش مربوط به بدهکاران می‌شود این بدهکاران یا به خدا و یا به دیگر انسان‌ها بدهکار هستند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیهبه به مناسبت ایام ماه صفر به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: زیارت وارث کلاس درس بسیار مهمی است که در آن درس خداشناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، مؤمن شناسی، راه شناسی و دشمن شناسی داده می‌شود. در این زیارت با عظمت کلاس درس‌های معارف الهی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زیارت برای صیرورت است گفت: صیرورت به معنای شدن است؛ بنابراین آدمی باید زیارت وارث را بفهمد و به اندازه ظرفیت خودش از معارف الهیه بهره ببرد. نباید از زیارت تنها از خواندن آن بهره ببرد بلکه باید همانند آن چیزی که در این زیارت بیان شده بشود.

انصاریان با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در مسیر کربلا می‌فرماید من در همه شئون زندگی برای شما سرمشق هستم اظهار داشت: امام خودش را برای ما الگو معرفی می‌کند برای همین اگر کسی در زندگی خویش از حضرت بهره نبرد و رنگ و بویی از ایشان نداشته باشد به طور قطع انسانی بازنده است. زائر در زیارت وارث شهادت می‌دهد که وجود مقدس امام حسین اقامه کننده نماز بودند. نماز عملی عجیب است و مکلف اگر نیت و اراده کند نمازی که شرایط معنوی و ظاهری در آن رعایت شود را اقامه کند امام صادق می‌فرماید پاکی عجیبی در زندگی ظاهری و باطنی این فرد ایجاد می‌شود.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان نباید بر روی زمین غصبی و یا حرام نماز بخواند در صورتی که در چنین زمینی نماز اقامه شود آن نماز باطل است و این احکام نیز در زمینه لباس، آب وضو، لقمه و مهر نیز جاری است.

اگر این احکام رعایت نشود ساختمان نماز ساخته نمی‌شود. روزی فردی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت می‌خواهم به حج مشرف شوم حضرت فرمود آیا همه زندگی شما پاک و صاف است فرد گفت بله اما مقداری پول به فرد بی دین بدهکار هستم امام فرمود اگر بدهی او را پرداخت کنی آیا می‌توانی به حج بروی و برگردی؟ فرد گفت خیر! حضرت فرمود پس حج به تو حرام است و باید بدهی آن فرد را بدهید. انسان مؤمن نیازی به مال مردم خوری و حرام خواری ندارد.

وی با اشاره به اینکه خیانت در امانت در اسلام منع شده است بیان کرد: انسان مؤمن هرگز اهل دزدی، دروغگویی، رباخواری و… نیست و بی نیاز از معصیت است معصیت امری خسارت بار است که پروردگار هیچ انسانی را نیازمند معصیت خلق نکرده است حجاب یک مساله زیبا و محافظتی است که در قرآن کریم خداوند از آن یاد کرده است زنان چه نیازی به بی حجابی دارند؟ زن نیازی ندارد با حضور در جامعه اجازه دهد هر چشم ناپاکی به او نگاه کند. بشر نیازمند هیچ معصیتی نیست بلکه نیازمند پاکی، کرامت، شرافت، بزرگی و عزت دارد و خداوند همه این امور را در قالب عبادت قرار داده است.

انصاریان با بیان اینکه خداوند نیازی به عبادت انسان ندارد بلکه انسان نیازمند عبادت است گفت: امام علی (ع) می‌فرماید هیچ عبادتی سودش به خدا نمی‌رسد چون خداوند خلائی ندارد که انسان آن را پر کند؛ وجود مقدس پروردگار مملو از کمالات بی نهایت است و امروز که این عالم هستی را خلق کرده و میلیون‌ها موجود را خلق کرده همانی است که قبلاً بوده و چیزی به خداوند اضافه نشده است و این همه مخلوق چیزی به پروردگار اضافه نکردند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان نیازمند داشتن زندگی پاک و مطهر است بیان کرد: برای اینکه انسان بتواند زندگی مطهر داشته باشد نیازمند اقامه نماز است. نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می‌دارد. نماز آدمی را از همه گناهان پنهان و آشکار نگاه می‌دارد. متأسفانه امروز برخی میلیاردی و میلیونی مال مردم را می‌خورند در حالی که در زمان پیامبر یک نفر تنها دو دینار از مال مردم را خورده بود و حضرت به همین دلیل بعد از فوت او نماز میت بر پیکرش نخواند.

وی در ادامه بیان کرد: اولین دادگاه قیامت در زمینه نماز است. قیامت همه دادگاهش مربوط به بدهکاران می‌شود این بدهکاران یا به خدا و یا به دیگر انسان‌ها بدهکار هستند. جهنمیان از دوزخ اعماق بهشت را می‌بینند و می‌سوزند از حسرتی که چه چیزی را از دست دادند. این سوزش از آتش جهنم برای قلب بدتر است.

نظر شما