شناسهٔ خبر: 68368755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

اهمیت پایگاه گلیوت رژیم صهیونیستی چیست و چرا عملیات اربعین حزب الله، عملیاتی موفق و هوشمندانه بود؟

حزب الله لبنان یکی از مهمترین پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را طی عملیات روز اربعین هدف قرار داد که از حیث اطلاعاتی برای این رژیم بسیار اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) پایگاه گلیوت از آنجایی که پایگاه جاسوسی مبتنی بر کار در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها است، هدفی با ارزش به حساب می‌آید، این پایگاه دارای مرکزی بزرگ برای عملیات سایبری سرویس جاسوسی موساد و همچنین پایگاه یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی است که قوی‌ترین بازو‌های موساد محسوب می‌شود.


اهمیت این پایگاه فوق سری و بشدت امنیتی در این است که در ۱۱۰ کیلومتری مرز لبنان و در اعماق اراضی اشغالی قرار دارد و تنها ۱۵۰۰ متر با تل‌آویو فاصله دارد و اهمیت استراتژیک آن در حضور پایگاه موساد و واحد ۸۲۰۰ است که به صورت میدانی درخصوص امنیت سایبری کار می‌کند.


واحد اصلی جمع آوری اطلاعات در دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (AMAN) به واحد 8200 معروف است. این واحد فرماندهی جنگ سایبری ارتش اسرائیل را بر عهده دارد و یکی از مهم ترین واحدهای اطلاعاتی جهان به شمار می‌رود.

 

واحد 8200 در ابتدا، «واحد مرکزی جمع‌آوری اطلاعات» نامیده می‌شد. در ژوئیه 1948 به «شین م 2» تغییر نام داد و نقش آن کسب و جمع‌آوری اطلاعات از دشمنان اسرائیل در همه مناطق با استراق سمع به فرکانس‌ها، گفتگوها و رمزگشایی آن‌ها تعریف شد.اما پس از آن نامش به واحد 515 و در ادامه به واحد 848 تغییر یافت تا این‌که طی جنگ اکتبر سال 1973 به واحد 8200 تغییر نام یافت و این نام تاکنون روی آن است.واحد 8200 که گاهی اوقات از تحت عنوان واحد "SIGINT" نیز نامبرده می‌شود، ستون فقرات و شبکه عصبی جامعه اطلاعاتی اسرائیل است. این واحد برای ارتش اسرائیل به مثابه واحد اصلی جمع‌آوری اطلاعات و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای نخبه آن است. فعالیت‌های واحد 8200 در حوزه سایبری متمرکز است و مسئولیت جاسوسی الکترونیک و رهبری جنگ سایبری در ارتش اسرائیل را بر عهده دارد.

 

این واحد پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر همه را به پایگاه مرکزی واحد منتقل می‌کند تا مورد بررسی و ارزیابی اولیه قرار گیرد و پس از طبقه‌بندی اطلاعات، به بخش‌های ذیربط از جمله بخش‌های مختلف ارتش و سازمان‌های موساد و شاباک جهت بهره‌برداری ارجاع داده می‌شود.

 

از دیگر وظایف واحد 8200، توسعه ابزارهای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات قبل از ارسال به مقامات ذی‌صلاح است. به همین دلیل این واحد روی پیشرفت و توسعه فناوری و بعد سایبری آن برای برتری اطلاعاتی تمرکز دارد.فعالیت این واحد به طور خاص بر جنگ رسانه‌ای سایبری متمرکز است و ارتش‌های سایبری را در شبکه‌های مختلف اجتماعی به خدمت می‌گیرد. وظیفه این ارتش‌های سایبری اداره و مدیریت محتواها و تشکیل کمپین‌های جعلی و فیک و «هشتگ» است، به عبارتی 8200 همه ابعاد جنگ سایبری را مدیریت می‌کند.

 

ارتش اسرائیل تلاش می‌کند، باهوش‌ترین جوانان اسرائیلی را برای خدمت در این واحد انتخاب کند که به «دانشگاه هاروارد اسرائیل» معروف است و آن‌ها را تحت آزمایش‌های روزانه و آزمون‌های متعددی قرار می‌دهد، چون قرار است، به واحدی ملحق شوند که «مسئله مرگ و زندگی» میلیون‌ها اسرائیلی با آن در ارتباط است.

 

یک منبع امنیتی لبنانی به یکی از رسانه‌های این کشور تأکید کرده که واحد 8200 مسئول جذب مأموران در لبنان است و اغلب افرادی مد نظر این واحد هستند که به زبان های عربی و فارسی مسلط هستند و این کار را اغلب از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.


سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در شامگاه یکشنبه اعلام کرد این پایگاه نه یک هدف غیرنظامی زیرساختی، بلکه هدف نظامی و مرتبط با عملیات ترور شهید شکر بود که به همین دلیل انتخاب شد. او در ادامه تاکید کرد از همان ابتدا نیز هدف اولیه عملیات روز اربعین پایگاه گلیوت بود که پایگاه اطلاعاتی و محل استقرار یگان جاسوسی ۸۲۰۰ است.


حزب الله اعلام کرد در مرحله اول حمله، ۳۲۰ راکت برای تسهیل عبور پهپادهای انتحاری به سمت هدف شلیک کرده و ۱۱ پایگاه و پادگان صهیونیستی را هدف قرار داده و پهپادها طبق برنامه به اهداف خود اصابت کردند.


حزب‌الله ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر خنثی کردن عملیات نظامی این جنبش را رد  و تاکید کرد این ادعا‌ها با واقعیت‌های میدانی همخوانی ندارد.

 

انتهای پیام /ی.ح/20

نظر شما