شناسهٔ خبر: 68368414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

کوچ اجباری هزاران نفر از مردم غزه در دیرالبلح

دهها هزار زن و مرد و کودک و سالمند با در دست داشتن اندک وسایل ضروری، مجبور به ترک خانه‌ها و چادرهای آوارگان شده‌اند تا خود را به منطقه امن‌تری برسانند؛ هرچند هیچ نقطه‌ای در غزه امن نیست.

صاحب‌خبر -

موج جدید آوارگی مردم غزه این بار در شهر دیرالبلح در مرکز غزه آغاز شده است؛ جایی که اشغالگران صهیونیست با پخش اعلامیه‌هایی از ساکنان خواسته‌اند هرچه سریع‌تر شهر را ترک کنند؛ رویدادی که از آغاز جنگ تاکنون دهها بار در مناطق مختلف غزه رخ داده است.

اشغالگران روز گذشته از ساکنان خواستند به سمت مناطق غربی شهر بروند؛ پس از آن ساکنان با یک چمدان یا مقداری دارو و مواد غذایی با پای پیاده به راه افتاده‌اند؛ بسیاری مجبور شده‌اند افراد سالمند را به دوش بکشند یا مجروحین و بیماران را بر روی ویلچر یا تخت بیمارستان‌ها حرکت دهند.

شهردار دیرالبلح می‌گوید که 250 هزار نفر مجبور شده‌اند خانه‌ها یا چادرهای خود را ترک کنند؛ به گفته او مناطق تخلیه فوری شامل بیمارستان «شهداء الاقصی» نیز می‌شود و از این رو این تنها بیمارستان باقی مانده در شهر نیز از کار خواهد افتاد.

«سعد القرا» پدر یک خانواده 6 نفر به رادیو القدس گفت این هفتمین بار است که طعم آوارگی را می‌چشد، او در روزهای ابتدایی جنگ از شمال غزه به خان‌یونس رفته و پس از یورش اشغالگران به خان یونس پس از چندین بار جا‌به جایی به شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه غزه رفته و از آن‌جا به دیرالبلح آمده است. 

️خروج 4 آبار میاه جدیدة عن الخدمة لیرتفع عدد الآبار التی خرجت عن الخدمة إلى 14 کانت تغذی 70% تقریباً من الموجودین فی المدینة

 «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش اشغالگر روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ارتش آماده عملیات زمینی گسترده علیه نیروهای حماس در دیرالبلح می‌شود و از ساکنان خواست به سمت مناطق غربی بروند.

«استفان دوجاریک»:، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی در باره خطرات دستور تخلیه ساکنان و آوارگان غزه توسط اسرائیل هشدار داد.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، از هر 10 نفر ساکن غزه، 9 نفر به دلیل حملات اسرائیل مجبور به فرار شده‌اند

دفتر رسانه‌های دولتی در غزه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش اشغالگر اسرائیل حدود 1.7 میلیون آواره فلسطینی را یک منطقه بسیار کوچک که تنها یک دهم باریکه غزه می‌شود، جمع کرده است.

 عملیات‌های بی ثمر ارتش اشغالگر

 در مقابل ارتش اشغالگر می‌گوید که دیرالبلح و مناطقی که دستور تخلیه آن را صادر کرده، بار دیگر به مقر حماس و گروههای مقاومت تبدیل شده است.

این مسأله نیز به یکی از اصلی‌ترین مشکلات ارتش اسرائیل در غزه تبدیل شده است؛ به طوریکه هر بار با عملیات در منطقه‌ای و سپس خروج از آن، رزمندگان حماس دوباره کنترل آن منطقه را در دست می‌گیرند؛ موضوعی که باعث شده است تا اشغالگران مجبور شوند تا چندین بار دست به انجام عملیات بزنند.

این واقعیت به خصوص در شهر خان یونس و منطقه «جبالیا» در شمال غزه بارها خود را نشان داده است؛ جایی که ارتش اسرائیل سه مرتبه مجبور به انجام عملیات در آن شد که هر بار نیروهای حماس پس از عملیات، کنترل اردوگاه را در دست می‌گرفتند؛ مسأله‌ای که موجب خستگی شدید و فرسایش نیروهای ارتش اسرائیل شده است.

فارس

نظر شما