شناسهٔ خبر: 68367057 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

همه چیز در مورد FAW Bestune NAT

نخستین ملاقات با خودرو برقی خانوادگی ایران‌خودرو

عصر خودرو- یکی از کاربردی ترین گزینه های ایران خودرو در فروش اخیر این شرکت برای خانواده ها، خودرو وارداتی برقی Bestune NAT است. این خودرو در کلاس MPV یا خودروهای چند منظوره با فاصله بین دو محور ۲۸۵۰ میلیمتر، بیشتری فضای سرنشینان در این کلاس را ارائه می کند و گزینه ای ایده آل برای خانواده ها است. شارژ سریع این خودرو تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد و با شارژ کامل می تواند ۴۲۵ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودرو MPV یا ون چند منظوره بستیون NAT، خودرویی است که در اصل برای حداکثر کارایی فضای داخل کابین برای سرنشینان توسعه پیدا کرده و نام NAT آن نیز مخفف Next Automatic Taxi است. بستیون، برندی از گروه بزرگ خودروسازی  FAW (نخستین خودروساز چین) است که برند هونگچی نیز از زیرمجموعه های آن به حساب می آید. هویت ظاهری بستیون NAT با در کشویی جانبی آن تعریف می شود که امکان سوار و پیاده شدن آسان سرنشینان را فراهم می کند و خطری برای موتورسوارها یا عابرینی که از طرفیت نزدیک می شوند نخواهد داشت.همچنین برای پیاده شدن ایمن سرنشینان آینه محدب کوچکی بالای در کشویی قرار گرفته تا با استفاده از آن از ایمن بودن محیط برای پیاده شدن از خودرو اطمینان پیدا کنند. فضای پا، نشیمن و سر سرنشینان عقب حتی تا قد 2 متری هم ایده آل است. سرنشینی که در عقب سمت راست می نشیند، با دو اهرم می تواند صندلی جلو را کامل بخواباند و حتی فضا را برای دراز کردن کامل پا فراهم کند. همچنین صندلی راننده قابلیت خواباندن تا زاویه 177 درجه را دارد که می تواند امکان صاف شدن کامل بدن برای استراحت را فراهم کند. همچنین صندلی راننده به سیستم فن برای خنک سازی مجهز شده است.

این محصول دارای باتری لیتیوم فسفات به ظرفیت 54.4 کیلووات است که در 30 دقیقه می تواند از 20 تا 80 درصد شارژ شده و با یک بار شارژ تا 425 کیلومتر را پیمایش کند. موتور برقی فاو بستیون NAT دارای حداکثر قدرت 163 اسب بخار با حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر است. این خودرو دارای ابعاد 4450 میلی‌متر طول، 1840 میلی‌متر عرض و 1680 میلی متر ارتفاع و فاصله دو محور 2850 میلی متر است. فضای بسیار مناسب سرنشین و بار و نیز سهولت در پیاده و سوار شدن سرنشینان از ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود. امکاناتی از جمله فرمان برقی، صندلی‌های چرمی شش حالته با تهویه و حالت استراحت برای راننده و چهار حالته برای سرنشین، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، سامانه بازیابی انرژی ترمز و گرمای اضافی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز اضطراری، سامانه کمک حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی، کروز کنترل، سامانه پایش فشاد باد تایرها، ترمز پارک برقی، اتوهلد، در عقب سمت راست کشویی برقی و چراغ‌های جلو تمام ال.ای.دی می‌تواند سفر مطلوب و راحتی را برای راننده و سرنشینان فراهم کند.

وزن این خودرو به 1.7 تن می رسد و احتمالا با این وزن تصور کنید که خودرو کم شتابی را پیش رو دارید اما عملکرد بستیون کاملا برعکس است به گونه ای که شتاب کاتالوگی آن حدود 10 ثانیه است و ما نیز در تست این خودرو موفق به ثبت شتاب 9.8 ثانیه ای شدیم. شتابگیری اولیه و ثانویه با توجه به حضور دائمی حداکثر گشتاور در مدار قابل توجه است و در هر شرایطی شما را ناامید نمی کند و حتی می توان گفت عملکرد آن از کراس اوور های 200 اسب بخاری بازار نیز بهتر است.

عایق بندی داخل کابین و عملکرد سیستم تعلیق قابل قبول است و این موضوع هم برای سرنشنیان جلو و هم عقب صدق می کند. فضای بار این خودرو به 454 لیتر می رسد که مناسب استفاده خانواده ها و تقریبا معادل فضای صندوق یک سدان متوسط خانوادگی است.

موضوعی که NAT را به گزینه ای جذاب بدل می کند، فضای بزرگ داخل کابین برای سرنشنیان در کنار قوای محرکه الکتریکی قدرتمند است. این خودرو با قیمت حدود 1.2 میلیارد تومان رقبای بنزینی کوچکتر و ضعیف تری دارد. اگر انتخاب شما یک خودرو روزمره شهری باشد، این خودرو می تواند به خوبی پاسخگوی نیازهای روزانه شهری باشد و برای روز بعد می توانید از طریق شارژر آن از شب تا صبح خودرو را شارژ کنید.

امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

نظر شما