شناسهٔ خبر: 68360877 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نمایش تابوت مرد ۲۲۰۰ ساله لر پس از ۲۰ سال

اقتصادنیوز: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان از نمایش تابوت مرد ۲۲۰۰ ساله لرستانی پس از ۲۰ سال خبر دادـ

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، عطا حسن‌پور با اشاره به کاوش این تابوت در سال ۸۳ در منطقه چوب تراش در جنوب خرم‌آباد گفت: تابوت مفرغی ۲۲۰۰ ساله مرد چوب‌تراش مربوط به دوران سلوکیان در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان اضافه کرد: همراه با این تابوت دو نقاب طلا بر روی دهان و چشمان این مرد وجود داشت که پس از چندین سال مورد مرمت قرار گرفت. 

او اضافه کرد: همچنین روی سینه این تابوت یک سکه پیدا شد که مربوط به دوران سلوکیان بود و تاریخ تابوت را مشخص می‌کند. این یک اتفاق نادر در تاریخ ایران است که یک تابوت سالم کشف شده و مورد مرمت قرار گرفته است.

حسن‌پور افزود: از شواهد پیداست که این تابوت یک شاهزاده ۳۰ تا ۴۰ ساله با قد ۱۸۰ سانتی‌متر بوده که در اثر یک نبرد با شمشیر به پایش اصابت کرده و مورد عفونت قرار گرفته و فوت کرده است که شیوه تدفین او شاهانه بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان گفت: این تابوت تاکنون در آزمایشگاه قلعه فلک الافلاک قرار داشته و مورد مرمت قرار گرفته است و اکنون پس از ۲۰ سال در سالن موزه قلعه فلک الافلاک در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

او اظهار کرد: تمامی این اقدامات، در راستای آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی دره خرم آباد است و به زودی در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

نظر شما