شناسهٔ خبر: 68358118 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

راه‌حل جالب چینی‌ها برای حل بحران مسکن

اقتصادنیوز: دولت چین متعهد شده است تا با خرید واحدهای خالی فروش نرفته این کشور به عرضه مسکن مقرون به صرفه به صورت فروش و اجاره استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، چین متعهد شد که به‌سرعت برنامه‌ای را برای خرید خانه‌های خالی و تبدیل آنها به مسکن ارزان اجرا کند؛ طرحی که تازه‌ترین تلاش دولت برای رسیدگی به بحران بازار مسکن کشور محسوب می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، معاون وزیر مسکن و توسعه شهری-روستایی چین در نشستی در پکن اعلام کرد که دولت همچنین به زودی اجاره و فروش واحدهای مسکن عمومی را نیز پیش خواهد برد.

خبر مرتبط
تاکسی‌های برقی چینی در راه بندرعباس + جزئیات

اقتصادنیوز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون ورود محموله تاکسی‌های برقی از چین به بندرعباس گفت: محموله تاکسی‌های برقی اکنون در خلیج فارس است و به زودی وارد بندرعباس خواهد شد.

مقامات چین در تلاش هستند تا «مدل مسکن جدیدی» را معرفی کرده و از سقوط بیشتر بازار مسکن این کشور جلوگیری کنند. رکود بازار مسکن که در چهارمین سال خود قرار دارد، از بازار کار گرفته تا مصرف و ثروت خانوار، عملا همه‌چیز، را تحت تاثیر قرار داده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ماه گذشته اهداف گسترده‌ای را برای تقویت توان مالی دولت‌های محلی بدهکار و دادن استقلال بیشتر به آنها در تنظیم بازار مسکن اعلام کرد، با اینحال جزئیات آن تابحال محدود بوده است. کشور اکنون درحال بررسی یک گزینه جدید تامین مالی دولت‌های محلی برای خرید خانه‌های فروش نرفته است، چراکه مجموعه‌ای از بسته‌های نجات نتوانستند بازار را تقویت کنند. این طرح تامین مالی، علاوه بر بودجه 300 میلیارد یوان (42 میلیارد دلاری) بانک مرکزی است که در ماه می اعلام شد.

حزب حاکم کمونیست چین ماه گذشته متعهد شد تا مدل مسکن جدیدی را توسعه دهد که بر اجازه متمرکز است. رهبری این کشور ماه گذشته پس از یک جلسه مهم در پکن اعلام کرد که کشور برای تامین نیاز طبقه کارگر مسکن ارزان قیمت عرضه خواهد کرد.

چین مدت‌هاست که به دنبال تحول در بازار مسکن برای خریداران جوان‌تر و خانه اولی‌‌ست که با افزایش قیمت‌ها از بازار بیرون رانده شده‌اند. شی در سال 2017 عبارت معروف خود را بیان کرد که «خانه‌ها برای زندگی ساخته می‌شوند، نه سفته بازی»، که هدف آن رام کردن قیمت‌های مسکن و پیشبرد مدل مسکنی بود که تمرکز آن اجازه است.

به گفته معاون وزیر مسکن چین، جدای از خریدهای در دست اقدام، وزارت مسکن چین از دولت‌های محلی خواسته است تا برنامه‌ریزی این خریدها برای سال‌های 2025 و 2025 را نیز انجام دهد. چین همچنین 235 پروژه ساخت مسکن ارزان و اسکان مجدد روستاییان شهری را با سرمایه گذاری بیش از 440 میلیارد یوان آغاز کرده است.

هفت خان تحویل واحدهای مسکونی

معاون وزیر مسکن چین همچنین اعلام کرد که این کشور یک «برنامه بالا به پایین» را برای پیروزی بر کار دشوار تحویل واحدهای مسکن ترتیب داده است. از اواسط ماه می، وزارت مسکن با همکاری تنظیم کننده بانکی و اداره ملی مقررات مالی برای بررسی 3.96 میلیون مسکن همکاری می‌کنند که برای تحویل در سال جاری برنامه ریزی شده است.

به گفته معاون وزیر مسکن، بانک‌های چین حدود 1.4 تریلیون یوان اعتبار بانکی را برای 5300 پروژه ملکی که در «لیست سفید» قرار دارند تایید کرده‌اند. این لیست سال گذشته برای حمایت مالی از سازندگان واجد شرایط برای تکمیل پروژه‌ها تهیه شد.

براساس تخمین‌های واحد اطلاعات بلومبرگ، حداقل 48 میلیون خانه در چین قبل از تکمیل فروخته شده‌اند، که بیشتر از کل موجودی مسکن آلمان در سال 2021 است.

برچسب‌ها:

نظر شما