شناسهٔ خبر: 68348958 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

چگونه شهریه کودکستان ها محاسبه می شود؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه شهریه پایه کودکستان‌ها بابت خدمات تربیتی، مراقبتی و آموزشی تعیین می‌شود گفت: رقم‌ها و هزینه‌هایی که برای لباس فرم، نوشته افزار، میان وعده یا هزینه‌های جانبی که طی توافق با والدین مقرر می شود کودکستان تامین کند، قاعدتا در قالب سرویس جداگانه محاسبه شده و جزو شهریه پایه به حساب نمی‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، مجتبی همتی‌فر با بیان اینکه در اساسنامه سازمان، یکی ازحوزه وظایف، ساماندهی شهریه کودکستان سایر مراکز تعیین شده. که با الگوی متفاوتی آیین نامه مربوطه در بهمن ماه سال قبل تصویب و ابلاغ شد. گفت: این آیین نامه سال قبل آزمایشی اجرا شد. و اعلام می‌کند که هزینه مرتبط با شهریه کودکستان بر اساس هزینه تمام شده. مکان، نیروی انسانی، هزینه‌های جاری و هزینه تجهیزات که بخشی به سود موسس تعلق دارد، محاسبه شود.

وی با بیان اینکه مجموع آنها براساس یک فرمول و الگو با هم ترکیب می‌شود. افزود: به تناسب ظرفیت اسمی کودکستان و دوره‌های سنی، شهریه هر پایه تعیین و در سامانه کودکستان یاب اعلام عمومی می‌شود. که این سامانه اکنون فعال است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه اگر هر یک از والدین به طور خاص به کودکستان‌یاب مراجعه کنند. بر اساس اداره کل و منطقه، لیست کودکستان‌های مجاز را می‌بینند. و بعد هر کودکستانی که انتخاب کنند. علاوه بر مشخصات کلی و ظرفیت اسمی، شهریه پایه هر بخش آن مشخص است. ادامه داد: شهریه پایه بابت خدمات تربیتی، مراقبتی و آموزشی است. لذا رقم‌ها و هزینه‌هایی که برای لباس فرم، نوشته افزار، میان وعده یا هزینه جانبی طی توافق، والدین بخواهند. کودکستان تامین کند، قاعدتا به شکل سرویس جداگانه محاسبه می‌شود. و این جزو شهریه پایه به حساب نمی‌آید چون در واقع این هزینه‌ها به عهده خود خانواده است.

همتی‌فر با بیان اینکه رتبه‌بندی کودکستان‌ها انجام نشده است گفت: به واسطه آنکه باید آیین‌نامه مصوب شود، در گام اول ساماندهی، گام دوم شهریه، گام سوم ارتقای محتوایی از طریق بسته‌های تربیتی یادگیری، کتاب‌کارها و خود مربیان؛ گام چهارم نیز رتبه بندی و بخش‌های بعدی است که انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه عمده کودکستان‌ها که از سازمان مجوز می‌گیرند چون صلاحیت‌های عمومی موسس، مدیر و مربی احراز می‌شود قاعدتا کمترین چالش را دارند عنوان کرد: نظارت‌های نوبه‌ای انجام می‌شود، آیین‌نامه تخلفات ابلاغ شده و براساس آن در چارچوب عمل می‌شود. تعداد محدودی هستند که بنابر رصدها، مراکزی هستند که عناوین متفرقه یا بدون مجوز سازمان به عنوان مراکز غیرمجاز فعالیت می‌کنند که این مراکز شناسایی شده و اخطار گرفته‌اند و باید مجوز دریافت کنند؛ بخشی از مراکز هم اگر تخلف‌های این چنینی داشته باشند براساس آیین‌نامه تخلفات با آن‌ها و تا حد تعطیلی براساس ضوابط برخورد می‌شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه مراکز مجاز حدود ۳۲ یا ۳۳ هزار مرکز هستند اظهار کرد: از این تعداد در سامانه کودکستان‌یاب ۲۴ هزار مرکز امسال فعال بودند؛ شهریه‌ آن‌ها تعیین و ابلاغ شده و برای سال جدید این تعداد افزایش می‌یابد و قاعدتا امکان انتخاب برای والدین هم بیشتر می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما