شناسهٔ خبر: 68348871 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خرید تضمینی گندم در ۴۶ مرکز دولتی در اردبیل

عملیات برداشت و خرید گندم در قالب ۴۶ مرکز در سطح استان اردبیل انجام شده تا تسهیل گری خاصی را در این حوزه شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در حالی که آخرین ماه تابستان گام نهایی در خرید تضمینی گندم در گندمزارهای استان اردبیل است اما به نظر می رسد خرید و ذخیره سازی گندم در مناطق جنوبی استان اردبیل ادامه یافته و رکورد جدیدی را در افزایش تولید این محصول استراتژیک در مناطق سردسیری استان شاهد باشیم.

با توجه به اینکه گندم در یک مقطع خاص از سال تولید و در یک دوره یک ساله به مصرف می رسد این محصول استراتژیک با نرخ مصوب و رعایت استانداردهای موردنظر خریداری و نگهداری می شود تا به تناسب در اختیار کارخانه های آردسازی قرار گرفته و امکان عمل آوری محصول نهایی همان نان با تنوع و تعدد خاص فراهم آید.

در استان اردبیل نیز که قطب تولید محصول گندم است از اواسط خرداد ماه با موعد برداشت گندم فرآیند خرید و ذخیره سازی گندم شروع می شود تا زارعان بتوانند محصول برداشت شده خود را تحویل مراکز خرید دهند تا امکان ذخیره سازی آن در سیلوهای مجهز استان اردبیل فراهم آید.

سرپرست غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل  در گفتگو با خبرگار تسنیم از اردبیل، به جزئیات فرآیند خرید و ذخیره سازی گندم در استان اردبیل اشاره کرد و اظهار داشت: ما امسال با هماهنگی جهاد کشاورزی استان و دیگر متولیان امر تصمیم گرفتیم تا در 46 مرکز ملکی و انبارها و سیلوهای بخش خصوصی خرید گندم را بدون محدودیت خاص انجام دهیم.

ودود ایرانیان خاطرنشان کرد: این فرآیند تا 15 خرداد و با آغاز برداشت گندم در شهرهای شمالی استان اردبیل آغاز شد تا ما بتوانیم گندم تولید شده کشاورزان را خریداری کنیم.

وی افزود: با آگاهی دهی به زارعین سعی کردیم تا با کمترین رطوبت براساس سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی فرآیند خرید را آغاز کنیم تا زارعان با مراجعه به مراکز خرید بدون معطلی بتوانند محصول خود را تحویل دهند.

سرپرست غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: در حالی که سال گذشته 252 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده بود امسال تا این لحظه 360 هزار تن گندم خریداری شده که 100 هزار تن افزایش خرید را شاهد هستیم.

ایرانیان ارزش ریالی گندم خریداری شده را 6 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: بخش زیادی از این مبالغ به تناسب زمان تحویل گندم به حساب کشاورزان واریز شده و مابقی نیز با تاکید مسئولان کشوری و هماهنگی بانک عامل به سرعت پرداخت و تسویه حساب با کشاورزان را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: مراکز خرید در سریعترین زمان نسبت به ثبت و ارسال چک لیست ها به بانک عامل اقدام کردند که بر همین اساس پرداختی ها در حال انجام است

سرپرست خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل از تلاش و پشتکار همکاران خرید در مراکز برپا شده قدردانی کرد و گفت: بعد از شمال استان فرآیند خرید گندم در مرکز و جنوب استان اردبیل ادامه دارد و پیش بینی می کنیم تا آخر این ماه مجموع فرآیند خرید گندم به فرجام برسد.

ایرانیان بیان کرد: خرید جهشی گندم امسال با همت مضاعف غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل رکورد جدیدی را به ثبت رساند و امیدواریم این ذخیره سازی دغدغه ها و نگرانی ها را از بابت تامین امنیت غذایی رفع کند.

استان اردبیل با داشتن 780 هزار هکتار اراضی اعم از دیم و آبی قطب تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم و غلات است که در 275 هزار هکتار آن گندم با بیشترین آمار کشت و زرع به ثبت رسیده و با توجه به بارش های مناسب سال زراعی جاری تولید گندم در این استان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری را نشان می دهد که اداره کل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل در کنار ذخیره سازی سایر محصولات و کالاهای اساسی مردم در حوزه خرید و ذخیره سازی گندم به عنوان قوت غالب مردم پشتکار و مجاهدت مثال زدنی را ازخود به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/132

نظر شما